חפש בעלונים קודמים

עלון 5 (2015) (6000) י שבט תשע"ה



טיול ט"ו בשבט
לכל המשפחה
בהר חורשן
בהדרכת ראובן כהן
יום שבת 31.1.15
שעת יציאה: 9:30 ליד חדר האוכל
שעת חזרה משוערת: 14:00
יש להביא: ארוחה קלה, מים
והעיקר מצב רוח טוב

הודעות ושונות
הודעה ממש"א
חברים שלום
מתאריך 01/02/15 שרית אלימלך מקבלת פיקוד על ניהול מש"א
כל הפניות בענייני מש"א בבקשה להפנות לשרית.
שרית תעבוד במשרד מש"א בימים ב' ג' ה'
במידה ורוצים פגישה אנא תאמו עם נגה ויפעת.
הטלפון של שרית 0523750991
מייל sarit@ein-shemer.com
בהצלחה לשרית
עידן יגודה
מהמספרה
הספרית אלה זיו תגיע
ביום שלישי 3.2.15 החל מהשעה 9:00.
מסרה: ניצה חופי

דרושה מטפלת
לגן ילדים בכרכור דרושה מטפלת חמודה, מסורה ואוהבת עם המלצות וניסיון (עדיף קיבוצי), ניידת ועם התחייבות לשנה לפחות! המשרה מידית! תנאים טובים למתאימה.
לפרטים נוספים, ניצן גור- 050-3585595

לאסף פולק
מדריך הנעורים היקר שלנו,
עוד מספר מילים אחרונות לפני שנפרדים
למועדון הנעורים שלנו הגעת בתקופה של סיום שנת הלימודים ותחילת החופש הגדול, תקופה די לחוצה עבור מדריכים שצריכים לבנות ולהרים פעילויות ובו זמנית להכיר וליצור את הקשר מול בני הנוער ומול הקהילה - אתה הצלחת בכל אלה ובגדול. הובלת קבוצה מגובשת, איכותית וערכית כפי שטענת לא פעם. היית להם אוזן קשבת, ידעת לצחוק וגם להציב גבולות. הובלת את בני הנוער שלנו להישגיות והצלחה, החדרת בהם רוח התנדבותית בתוך הקהילה ומחוצה לה. מסיבת הפרידה שבני הנוער יזמו וארגנו עבורך הייתה השיא להערכה שהם מוקירים לך.
אסף - בשמי ובשם כל הנעורים, תודה!
אני מאחלת לך הרבה הצלחה בהמשך .
את אסף מחליפה נגה אבני בת 23 מכרכור, אשר עבדה בשנה האחרונה אצלנו בקיבוץ, בגיל הרך ובחברת הילדים. נגה בעלת ניסיון בעבודה מול בני הנוער. עם כניסתה לתפקיד נאחל לה בהצלחה.
רויטל יוסף
מנהלת החינוך הבלתי פורמאלי

שעת סיפור ויצירה לט"ו בשבט
ביום רביעי 4.2.15
בשעה 17:00
בספרייה האזורית – סמוך לבי"ס ניצני רעות
עם לירי טלמור והמזוודה המטיילת

"האילן הישיש וידידיו"
מתאים לגילאי 7-4
כניסה ללא עלות

מוזיאון בית אורי ורמי נחושתן
בקיבוץ אשדות יעקב מאוחד
מזמין את שוחריו להשקת קטלוג התערוכה של צילה ליס.
האירוע יתקיים בשבת 7.2.15 בשעה 12:00 בצהריים.
בתכנית:
1 שיח גלריה וסיור מודרך עם האמנית.
2. הופעת להקת The Goldman Brother
שני אחים מקיבוץ עין שמר (זמיר וליאור גולן) שהמוסיקה ניתקה וחיברה ביניהם.
השירים והלחנים פרי עטם במופע מקורי מרגש וסוחף.
במוזיאון מוצגת התערוכה של צילה ליס VIA
וכמו כן התערוכה "עבודת צוות" - מחווה לקבוצת אדריכלים.
נשמח לראותכם!

מתוך הטקסט לקטלוג:
תוך כדי תנועה
על עבודותיה של צילה ליס
דנה גילרמן
"שורשיה של צילה ליס נטועים עמוק בקיבוץ עין שמר, מקום הולדתה. מעולם לא עזבה את הקיבוץ, למעט שליחות בת שלוש שנים לבלגיה. אולי זו הסיבה שכל עבודותיה בתערוכה "VIA" עוסקות בתנועה, במסע, בעזיבה, בניתוק, בהגירה. היציאה של ליס למסע מתממשת דרך היצירה. התשוקה לצאת לדרך תלויה בעשייה האמנותית, והעשייה האמנותית תקפה בזכות התשוקה. וכך הן מממשות זו את זו ויוצרות קשר שאין להתירו, קשר המאפשר לליס להמשיך ולנדוד מבלי ללכת לשום מקום."
"החפצים והדמויות מופיעים באופן זה או אחר בכל העבודות. לעתים החפצים נערמים בערימה בתוך עגלה שגוררת הדמות, כמו בסדרת עבודות על נייר, בגוונים חומים, שמתארת דמויות עסוקות בתנועה ובנשיאה של חפצים. החפצים המגובבים נראים כמו ערימה של פסולת, אבל גם כמיטלטלין שנלקחים למסע של מהגרים. כלומר, אלו הם חפצים הכרחיים לקיומו של האדם הבודד, שלא ניתן להשאיר אותם מאחור. ויותר מכך, הסולידריות נמצאת דווקא ביחסים שבין האדם לחפץ ולא ביחסים שבין איש לרעהו."
התערוכה תוצג עד ה- 28/3/15 מי שעדיין לא ראה - מוזמן.
פותחים שבת
השבוע, קבלת שבת חגיגית בסימן ט"ו בשבט,
על "עץ האדם" ביצירותיו של צדוק בן דוד – צילה ליס
לפני שבוע, דרש את פרשת "בוא" עתר גבע. עמים רבים, אמר עתר, מטמיעים את סיפור יציאת מצרים בתולדות חייהם ובמלחמות השחרור שלהם.
כך למשל ראו המייסדים האמריקאים בזמן מלחמת העצמאות שלהם את ג'ורג' השלישי מלך בריטניה כ"פרעה", וכך הם גם כינו אותו. מאוחר יותר, באלתור המיוחד של ההיסטוריה, אותם האנשים הלבנים שיסדו את האומה האמריקאית, היו ה"פרעה" של האנשים השחורים במאבקם נגד הדיכוי והקיפוח. הם שרו: "Let my people go"

כאילו הם בני ישראל במצרים.
עתר השמיע קטע מוסיקלי בביצוע נגן הקלרינט המוכשר דניאל זמיר המשלב בניגוניו גֶ'אז עם מוסיקה יהודית (דניאל הוא אדם מאמין). האלתור, אמר דניאל היא נשמת אפו של הגֶ'אז, יש בו מבנה ערטילאי מעניין ומפתיע. מתחילים בניגון מנגינה, לאחר מכן מאלתרים, (כל פעם נגן אחר מוביל), ולבסוף, לאחר נפתולים יצירתיים נפגשים שוב כל הנגנים במנגינה הראשונית. הלחן של מנגינה זו הוא זה שמוליך את נגני הגֶ'אז, הוא עמוד האש ועמוד הענן הפנימיים שלהם, ממנו הם יוצאים ואליו הם חוזרים, הוא המטרה הסופית. זה משהו מאד יהודי, וזה מתקשר גם לסיפור יציאת מצרים.
לא לחינם נקראת הפרשה "בוא". יש כאן הזמנה של הסופר המקראי לעשות מעשה, לבחון את עצמך, בוא תסבול 40 שנה, בוא נראה אותך עומד בניסיון, תתחשל, תיאבק, לך קדימה... בלי זה לא ניתן להגיע למחוז החֵפֶץ.
היציאה למסע היא הנקודה המרכזית בסיפור, המכות הן רק שלב ההתחלה.
ההליכה אל האתגר,
יכולת ההתמודדות בתלאות הדרך ומציאת הפתרונות (יכולת האלתור) הם העיקר.
לסיום השמיע עתר את השיר "Let my people go" בביצוע מקהלת הצבא האדום.
תודה לעתר על הדרשה הייחודית בעלת החשיבה היצירתית כל כך.

ענה
"אני מכאן, מהקיבוץ הזה"

כתב: עלי אלון
בשנים האחרונות רואים אור בזה אחר זה אוטוביוגרפיות של בני הקיבוץ הנושקים היום ל"גבורות". הדור מרגיש צורך לסכם את ניסיונו האישי, הדורי, הקיבוצי והישראלי, כדי להוריש את ניסיון חייו לבאים אחריו.
כך ראה אור עכשיו ספר אוטוביוגרפי חדש, "הדרך בה בחרתי" - ספר סיכום - של אבישי גרוסמן, "מבניה הבכורים של עין שמר. הספר יאפשר לקוראיו הצצה לתוך הדינמיקה הקיבוצית המורכבת, מבעד לעיניו של מי שהיה שם והשתדל כל חייו להבין ולפצח את החידה הזאת הקרויה קיבוץ, זהו חשבון נפש שכל בן קיבוץ, וכל מי שאוהד את רעיון הקיבוץ, מן הראוי שיקרא" - כתוב על גב הספר.
ואכן - מבעד לעלילה האישית משתקפת עלילתו של דור הבנים, שייקרא בהיסטוריה "הדור השני", או גם "דור יצחק", הדור שנולד בצל דור המייסדים, הכיר אותם, עמס על גבו את מורשתם וחווה גם את משבר הקיבוץ הגדול, שבסופו השתנו הקיבוץ והארץ ללא היכר.
אבישי גרוסמן עמד בנקודת תצפית נדירה: הוא חווה את הקיבוץ גם מבפנים: שלוש פעמים מזכיר, מחנך, מעורב עד כלות וללא חציצה - ויחד עם זה "פעיל חברתי" בשוה"צ, בקבה"א, בסימינריון גבעת-חביבה... דהיינו: הפנים את הצד האידיאולוגי הקיבוצי-ציוני. מכאן שחוויית המשבר שחש היא ברמה של שבר אישי איובי, שהוא מבטא אותו בכתיבתו העיתונאית ובספר שלפנינו.
באשר לעלילה האישית, הספר מתאר ילדות מאושרת בקיבוץ, שעליה העיבו היותו דיסלקטי סמוי, שהתקשה בלימוד הקריאה (במשך חייו התגלה כאחד האנשים האינטליגנטיים בקיבוץ, בעל שני תארים אקדמאיים) וכן היותו רזה, חלש וחסר משקל, סוחב במאמצים אדירים את התרמיל הכבר במסעות התנועה ולא מתקבל לצבא ביחד עם חבריו. בהמשך חייו הוא מתמודד שנים במחלת האלצהיימר של אשתו ובמחלת הסרטן שלו (שממנה הבריא).
הספר מתאר באהבה רבה את החינוך הקיבוצי, מין חינוך ביתי בו הורינו ואמותינו היו המורים והמטפלות שלנו. באשר לעלילה הכללית - מקום מרכזי תופסות המלחמות בהן השתתף, "ששת הימים", "יום כיפור" ו"מלחמת לבנון", ה"שיחים", "שיח לוחמים", "שיח עין שמר", "בין צעירים", בהם נטל חלק פעיל, מהפכת ה"מימוש העצמי" שהיה בין יוזמיה, ה"חוברת הצהובה המהפכנית של "שלושת האל"פים" מגבעת חביבה שחזו את משבר הקיבוץ והציעו שינויים לא-דיפרנציאליים, לימודי עבודה סוציאלית, פעילות בקיבה"א בריכוז המחלקה הפוליטית, עימותים עם המנהיגים והתככים הפנימיים בתנועה ובמפלגה.
האיש היה - כאמור - גם בפנים הקיבוץ, כשחקן ראשי בעיצובו, וגם בחוץ, בתנועה. לא במקרה מזגזג המספר בתיאוריו פעמים רבות ובאופן טבעי, בין לשון ה"אני" וה"אנחנו", המשולבים זה בזה ללא חציצה, דבר שהוא אחד המאפיינים של הדור הזה.
אני רוצה לסיים בציטטה שהיא בעיניי החוויה המרכזית של בני הדור של אבישי: הקשר לקיבוץ, למקום.
"נולדתי בקיבוץ עין שמר ויש להניח שבו אסיים את חיי. חוויתי את ימי הבראשית, ימי התום... הימים הראשונים, ימי ילדותי, זכורים לי כימים מלאי אהבה, תקווה ואמונה. חוויית הילדוּת הזאת הולכת איתי לכל מקום. אני אוהב את החצר הקיבוצית שלי ואהבתי אינה תלויה בדבר. כל אשר מתרחש במישורים שונים הוא חלק ממני, והזדהותי עם הצלחותיו של הקיבוץ והצער על כישלונותיו מעוררים בי תהודה חזקה. במהלך עשרות שנים לקחתי חלק פעיל בניסיון לעצב את אופיו המיוחד של ביתי הקיבוצי.
אני מכאן, מהקיבוץ הזה, ועין שמר מהווה חלק בלתי נפרד מזהותי".

מכתבים שנשלחו השבוע לעובדי מפעל הגומי
בעקבות כניסת השותפים החדשים למפעל
20.1.2015
לכל עובדי "תעשיות גומי עין שמר" שלום,
היום הוא יום מיוחד בתולדות "תעשיות גומי עין שמר".
כפי שחלקכם כבר שמע, מבנה הבעלות של המפעל השתנה ומהיום נכנסו שותפים חדשים בבעלות משותפת עם הקבוץ.
השותפים החדשים שנכנסו תחת קבוצת "אקליפטוס", מגיעים מצמרת המנהלים המובילים בישראל בתעשייה ובעסקים.
ההנהלה הנוכחית בניהולי, תמשיך לנהל ולהנהיג את המפעל.
אנו מברכים את כל בעלי המפעל ומקווים שביחד נצליח להביא לפריחה ושגשוג גדול הן לעובדים והן לבעלים.
בימים אלו אנו עוברים תקופה של ירידה בהיקף הפעילות במספר מחלקות. אני משוכנע כי נעבור תקופה זו במהירות ונצא מחוזקים אף יותר.
אבקש להודות לכם על שיתוף הפעולה, ההבנה והאמון.
נתן וילנר
חברים יקרים,
כמו כל דבר טוב שקרה לנו בחיים עד היום, לקח גם לנו תשעה חודשים והנה הושלמה
ונחתמה ההשקעה של קבוצת "אקליפטוס" במפעל "תעשיות גומי עין שמר".
אנו נרגשים להיכנס כשותפים לתעשייה, שהנכם כבר ותיקים בה ולנו זו התחלה חדשה, לדרך
ארוכה וצמיחה משותפת.
אנחנו יודעים שהחודשים האחרונים משפיעים על התעשייה שלנו בשל התמורות המתחוללות
בשווקי העולם ואנו סמוכים ובטוחים שיחדיו נדע לצלוח גם תקופות מאתגרות ולהמשיך בעשייה
בתנופה משותפת.

עקיבא ותומר
אקליפטוס

מוסף תרבות
תוכנית פברואר
 יום שלישי 3.2.15

סדר ט"ו בשבט אזורי עם יורם טהר לב,
בשעה 20:00 בחדר האוכל.

 
שישי פוליטי 6.2.15

פגישה עם ד"ר שי פירון וחיים ילין
יום שישי בשעה 9:30 בחממה.

 
יום חמישי 12.2.15

הרצאה על שביל ישראל ממבט אישי
עם רון ברק בשעה 20:30 במועדון לחבר.

 
יום חמישי 19.2.15

יצירה מקומית עם אבישי גרוסמן
על "הדרך בה בחרתי..."

אתה לי ארץ
מילים: יורם טהר לב
לחן: נורית הירש
אני פוסעת חרש בשביליך

אני נוגעת בעשבי הזמן,
אני לומדת את כל משעוליך

חונה ליד כל מעין.
אני הולכת במסע אליך

האדמה עיקשת וצרובה,
אני לאט פורחת בין סלעיך

כמו איילה תועה בערבה.
אני יודעת עוד רבה הדרך

אבל אלך בה עד יכלה כוחי.
אתה לי ארץ אבודה לנצח

אך שורשיך כבר בתוך תוכי.
תן לי זמן, הושט לי יד,
עד נגלה ביחד את הארץ.
אני יודעת עוד רבה הדרך,
אך שורשיך כבר בתוך תוכי.
אני מוצאת במסתרי החורש

פינות בן לא דרכה עוד אהבה

ובצילן אפול מוכת סחרחורת,
הזאת הארץ הטובה?

 
אני יודעת עד ימי יתמו

לא, לא אבואה עד עמקי ליבך,
אך מה יפה הדרך בה השארתי

את פסיעותיי שלי על אדמתך.
אני יודעת עוד רבה הדרך...
מקור החג: ראש השנה לאילנות
ט"ו-בשבט אינו נזכר בתורה. הוא נזכר לראשונה במשנה ובתלמוד ומופיע בשם
"ראש השנה לאילן". מתוך שמו "ראש השנה" אנו למדים שהוא בא לציין התחלה והתחדשות. על פי חז"ל יום זה הוא התחלת שנה חדשה לפירות האילן, ובכך הוא מהווה נקודת ציון על פיה קובעים את מניין שנות הפרי.
ט"ו-בשבט הוא היום הקובע את סיומה של שנה אחת ואת תחילתה של שנה אחרת לגבי הפרי. לפיכך, פירות שחנטו (התחילו להבשיל) לפני ט"ו בשבט, נחשבים לפירות של השנה שעברה, ופירות שחנטו אחרי ט"ו בשבט - נחשבים לפירות של השנה החדשה.

תוך אתר משרד החינוך
איך התגעגענו, הנה הוא מגיע אלינו שוב!!!!!!
- פורים קרקס
6.3.15
הולך להיות לנו ש-מ-ח כל כך!
אז ככה, זה מאוד פשוט השנה-
השבוע נתלה רשימת מוזמנים לפורים בחדר האוכל-
חברי קיבוץ לא צריכים להירשם!
למזמיני האורחים-
עליכם לרשום את המוזמנים שלכם- 3 מוזמנים בתשלום של 60 ש"ח לאחד+בן\בת זוג ידועים בציבור.
לאחר מכן, תקבלו בדואר צמידי כניסה בשבילם...
אם אלו אורחים שגרו בעבר בקיבוץ- הם לא צריכים להירשם- והם נכנסים ללא תשלום.
שימו לב- דגשים חשובים-
1. יוצאי קיבוץ- לא משלמים ולא צריכים להירשם. הם יקבלו צמיד בכניסה לערב פורים.
2.שוכרי דירה- צריכים להירשם אך לא משלמים כרטיס כניסה ויכולים להזמין חבר אחד בתשלום.(תפנו לטל גולן(
3. י"בניקים- לא מזמינים אורחים.
4. במידה ולא תרשמו את האורחים שלכם, לא תקבלו צמידים בשבילם והם לא יוכלו להיכנס לפורים.
5. אין תשלום בערב פורים!!! הכל מתבצע מראש.
6. תחויבו בתקציב על המוזמנים ותקבלו את הקבלה יחד עם הצמידים בדואר או בשבילי הקיבוץ.
7. בני\בנות זוג ידועים בציבור נכנסים ללא תשלום אך צריכים להירשם ברשימת האורחים)נא לרשום את שמם(
8.אנא רשמו ברור בדף המוזמנים את מספר המוזמנים, לא צריך שמות.
9. כניסת אורחים לפורים- החל מהשעה 23:30
"איזה קיבוץ קרקס..."
לפרטים ובירורים נוספים - נא לפנות לטל גולן
~~~צוות פורים~~~

"אתה לי ארץ"
סדר ט"ו בשבט אזורי
מופע אורח-
יורם טהר לב
בשירים וסיפורים
בליווי עופר כץ על הקלידים
הסדר סביב שולחנות באווירת החג
מנחה הסדר: צביקה יבניאלי
יום שלישי, י"ד שבט 3.2.15
בשעה 20:00

בחדר האוכל בקיבוץ עין שמר
הכניסה חופשית - כולם מוזמנים
האירוע בשיתוף תרבות עין שמר, המועצה הדתית ותרבות מנשה
"אין לך חג מחגי ישראל, שטבע הארץ טבוע בו כט"ו בשבט"