חפש בעלונים קודמים

עלון 15 (2013) (5919) כג אייר תשע"ג


שבת שלום גיורא פיידמן מספר על הנגינה בקלרינט
 והקשר עם עין שמר
ראיינה: עינת תומר


המשתתפים הקבועים בקבלות השבת בעין שמר נהנים מפעם לפעם מנגינתו המופלאה בקלרינט של גיורא פיידמן.
רקע אישי:
נולדתי בארגנטינה. עליתי לארץ בשנת 1957, כשהייתי בן 21. הוזמנתי על ידי התזמורת הפילהרמונית לנגן איתם במשך שנה ונשארתי לנגן בה 18 שנים. כיום אני גר במושב רינתיה, ליד פתח תקווה.
רקע מוסיקלי:
אני דור רביעי של משפחת מוסיקאים, משפחת כלייזמרים. אבי ז"ל, סבי וסבא רבא ניגנו.
אבי ניגן על קלרינט וסבי וסבא רבא ניגנו על טרומבון.
ספגתי את המוסיקה בבית מגיל מאוד צעיר, אבי לימד אותי את המנגינה, הוא היה "גורו" בשבילי. בחרתי לנגן בקלרינט בעקבות אבי.
הפצת המוסיקה היהודית:
כבר שנים רבות אני מסתובב בעולם, מופיע במקומות רבים ומגיע לקהל רחב ומגוון. אני מנגן מוסיקה יהודית. הבאתי את המוסיקה היהודית לקהל ברחבי העולם. ובעצם בצורה כזאת אני ממלא את התפקיד של העם היהודי בחברה האנושית: אור לגויים.
הקשר לעין שמר:
הקשר שלי עם עין שמר התחיל לפני 45 שנים, כאשר הכרתי את מירי גרוסברג, שהייתה תלמידה שלי. במהלך השנים האלו צברתי הרבה חברים מעין שמר.
בנוסף, הדרכתי הרכב בו ניגנו חמישה נגני כלי נשיפה מעין שמר, אשר כונו:
"חמישיית כלי נשיפה מעץ", חבריה היו:
אילן לוטן, שניגן באבוב, תלמידו של אליהו טורנר.
רפי שפירא ז"ל, שניגן בבסון, תלמידו של וולטר מקס.
יואל גרוסברג, שניגן בקרן יער, תלמידו של גיורא רפאלי.
אמירה פלגי, שניגנה בחליל, תלמידה של אחיו של גיורא, נגן החליל סרג'יו פיידמן.
ומירי גרוסברג שניגנה בקלרינט.
קבלות השבת בעין שמר:
 נהפכו למקום שבו אני "ממלא את הבטריות". אני מופיע בכל העולם, אך את התחושה שאני חש כשאני מנגן בעין שמר לא ניתן להשוות לשום הופעה אחרת בה ניגנתי. לתחושת החמימות, ההתרחשות, "הביחד" אין דומה בשום מקום אחר. יש משהו מיוחד בקבלות השבת אצלכם, שאי אפשר להסביר במילים, זה נותן לי הרגשה של: קיבוץ, ישראל, ערב שבת.
משהו שלצערי, קצת נעלם. כשאני מתארח בקבלות השבת שלכם אני חש רגע מאוד יפה. המאפשר להשיג מזון רוחני יהודי. תודה לענה ששון ולכל העושים בדבר.
ההמנון הקבוע, שמושר בסיום קבלות השבת:
שם היצירה "אמיגוס" (פירוש המילה בספרדית: חבר) הפכה להיות מאוד פופולארית בארץ. ראול חאורנה, מאורוגוואי חיבר את היצירה. המנגינה הזו מוגדרת כניגון. ניגון זו אנרגיה שמעבירה את הכוח של המנגינה. הניגון מעורר אצל השומעים דבקות. הניגון והדבקות יוצרים יחד מעגל של אנרגיה.
עדיין מתרגש בהופעות:
בכל הופעה אני מרגיש שזה הקונצרט הראשון בחיים ומתרגש. אני נהנה מהמוסיקה, מכל צליל.
כשאני נמצא על הבמה אני רוצה להרגיש את החום שאני חש בקבלות השבת בעין שמר. כמובן שהייתי רוצה להעביר את המסר הזה של החום, זה החום של מדינת ישראל, לקהל הרחב בעולם.


מה זו אהבה? // אביבה וייסברג

נתן אורח שלי היום. הוא בן ארבע וחצי. לקחתי אותו מההסעה, אחרי הלימודים.
 הטנדר אחר להגיע והיה מאוחר וכל כך חם.
שאלתי: מה אתה רוצה לאכול היום?
נתן ענה: סבתא, יש לך פיתה חומה ואבוקדו טוב ורך?
עניתי: אין. נעבור בשוק ונקנה. הלכנו יד ביד לשוק.

נתן יושב בגינה ואוכל בתיאבון והנאה. נוגס פעם בחצי פיתה מלאה באבוקדו ירוק ורך ופעם במחצית השנייה של הפיתה, דחוסה בסלט עגבניות ומלפפונים חתוכים דק-דק, כמו שהוא אוהב. אפשר להרגיש, שהאוכל טעים לו. אני מסתכלת בו ומתמוגגת. מראה כל כך יפה. לנכד יש את התכונה שיש במשפחה שלנו, היכולת ליהנות. יש נחת.
אני אומרת: נתן, אני מאוד שמחה שבאת להיות אורח שלי היום, ויושב כאן מולי.
נתן עונה מיד: סבתא, אני באתי בשביל לשמח אותך!
אני שואלת: נתן, גם אני עושה כל מיני דברים בשביל לשמח אותך. למה?
נתן מתפרץ ועונה: סבתא! זה מפני שאני אוהב אותך ואת אוהבת אותי!


לצעירי וצעירות עין שמר
לנוכח האירועים האחרונים אנו מקדימות את פגישת הצעירים והצעירות המתוכננת,
ליום שישי הקרוב, 3.5.13 בשעה 13:00 במשרדי הנהלת הקהילה.
הפגישה בהשתתפות רקפת זהר, עמי גלעד והראל יגודה.
מטרתה לשוחח על מה שמטריד את הצעירים, ואם יישאר זמן – לדון גם בתור המעבר לדירות ועדכון תקנון הצעירים במלאת שנה.
להתראות, ועדת צעירים
הבהרות // ענת וקובי גרוסמן
בעקבות העלון האחרון – שתי הבהרות באשר לסיפור קליטתם של בנינו, כדי להעמיד דברים על דיוקם:
1.     המסמכים עליהם חתמו בנינו ונקלטים אחרים מחייבים אותם, על פי הבנתנו, אך ורק לדרישות שנדרשו מהם במועד בקשתם להתקבל למועמדות ולחברות, ולא לדרישות עתידיות! ומי שרוצה להיווכח בכך – מוזמן לכוס קפה אצלנו, ויראה זאת במו עיניו.
2.     כדי לרענן את זיכרוננו וזיכרון קוראי העלון הלכנו אצל פרוטוקול השיחה שעסקה בקליטתם של בנינו לחברות, ומצאנו שהחלטת הקיבוץ בדבר קליטה בתנאים הקודמים עד לתקנון החדש כן  הוזכרה במהלך הדיון, אף כי לא על ידינו.
רקפת הגיבה על כך ואמרה שההחלטה אינה בהירה דיה, וכי יש לטפל בה בהמשך – והיום, בשעה טובה, אנחנו נכנסים לתהליך הטיפול כדי לשים סוף למחלוקת, וכשנגיע לסיכומים סופיים נקבל אותם ונפעל על פיהם.  
אנו מקווים שהבהרות אלו מורידות את הנושא מסדר היום הציבורי, כך שלא ישמש עוד כלי ניגוח אישי כתחליף לנימוקים ענייניים, ומעתה נוכל למקד את מלוא תשומת הלב בדיון אותו נקיים בזמן הקרוב עם הנהלת הקיבוץ – במגמה להגיע להבנות ולהסכמות מהר ככל האפשר.

                                                                                     ענת וקובי גרוסמן

 

אבד עגיל בצורת חישוק עשוי מזהב לבן
במידה ומצאת- אשמח לקבלו בחזרה
תודה מראש
ז'קלין ברכה
טלפון:  052-5523614
הודעות ושונות
כרטיסים לחווה אלברשטיין
למכירה ארבעה כרטיסים להופעה של חווה אלברשטיין בשוני בתאריך 07/06/13
לפרטים נוספים ניתן לפנות לאורנה שובל בורלס טלפון  052-6632803
 

סיום עונת החורף בגינה הקהילתית
חפש את המתכון - חוגגים את סיום עונת החורף בגינה הקהילתית!
ביום שבת הקרוב, ב 4.5.13 בשעה 16:00 נפגש בחממה למשחק המשלב חידות ובישולים...
צוות הגינה הקהילתית
 


ביום שלישי, 7.5.13 יוקרן סרט במועדון לחבר, פרטים בהמשך
א.ש. הפקות
 

תזכורת:
תערוכת משקפיים
בתאריך 5.5.13 יום ראשון
תערוכת נעלי נוחות לקיץ
בתאריך 8.5.13 יום רביעי
במועדון לחבר
כולם מוזמנים
 

נועם הספר
יגיע ביום שני הקרוב
6.5.13
הרשמה על הלוח בלובי חדר האוכלזה התחיל כגל קטן והפך לצונאמי...
זה קורה פעמיים בשבוע,
ביום שלישי ב 20:30 וביום שישי ב 6:30
מעל 20 נשים כבר הצטרפו
יש מקום לכולן
וכולכן מוזמנות
חוג ריצה לנשים בלבד
פרטים אצל אלעד יגודה
 

גשם, גשם בוא
בחודש מרץ ירדו 5 מ"מ גשם בלבד,
כבר חשבנו שהקיץ בפתח
אך חודש אפריל הפתיע ובגדול,
באמצע אפריל היו שלושה ימים גשומים ובהם ירדו בסה"כ  40 מ"מ גשם.
מתחילת העונה ירדו 769 מ"מ גשם, בהחלט שנה רטובה
 
בקשה מצוות ענף הבגד

לחברים שלום,
לצערנו, התפנו שני מקומות של שיבוצים לכביסת חיילים בשבתות מחודש מאי.
אנחנו מבקשות משבצים בתשלום, כמובן.
במידה ולא יהיו מתנדבים לתפקיד נאלץ להפסיק לכבס בשבתות.

במשך כל החורף הצטברו אצלנו הרבה פריטים לא מסומנים,
אנא בואו לזהות ולקחת.
בברכה, צוות ענף הבגד


דרושים


לפנימיית מבואות עירון
דרוש/ה מנהל/ת לפנימייה
דרישות התפקיד:
ü     אדם ערכי, הומניסט, אחראי, יחסי אנוש טובים, אסרטיבי.
ü     בעל רקע וניסיון בחינוך הבלתי פורמאלי, רצוי בפנימייה.
ü     בעל תואר אקדמי, רצוי בתחום החינוך .
ü     הובלת צוות חינוכי.
ü     עבודה מול גורמי חוץ : משרד החינוך, נעל"ה  ועוד.
ü     עבודה מול גורמי פנים: צוות פדגוגי, יועצים, מנהלים, רכזות שכבה, צוות תחזוקה.
ü     בניית תוכניות חינוכיות והעברת סדנאות תוכן לצוות החינוכי.
ü     ליווי כל עובדי הפנימייה.
ü     התמודדות עם דילמות חינוכיות מול חניכים.
ü     קשר שוטף עם הורים.
ü     היקף משרה מלאה.
ü     נכונות לעבודה בשעות לא שגרתיות (כולל ערבים וערבי שישי).
ü     התחייבות לשנת לימודים מלאה, עם אופציה להארכה.
ü     רישיון נהיגה.
ü     המשרה מיועדת לנשים וגברים כאחד.

פניות יתקבלו עד יום חמישי 9/5/13
קו"ח לפקס 04-6372857
או למייל mazkirut@mevoot-eron.org

 
 דרוש/ה חבר/ה צעיר/ה
לקריאת מוני החשמל בקיבוץ.
העבודה היא 1-2 ימים בסוף כל חודש,
ניתן גם לאחר שעות העבודה.
לפרטים לפנות לעידן יגודה

                                    פותחים שבת
              השבוע נשיר על הרים בשירים, על פרשת "בהר בחוקותי" – סיגל דקל.
-----------------------------------------------------------------------------------------
על ל"ג בעומר דיבר לפני שבוע אורי תומר. בתחילה עמד על המאפיינים הכלליים של החג, מקור שמו, על היותו יום של שמחה בניגוד לעובדה שבימי ספירת העומר נוהגים מנהגי אבלות.
אמר ששורשיו של מועד זה אינם נטועים בהלכה, וגם באגדה ניתן למצוא להם אך רמזים ספורים.
כנראה שהיה זה חג חקלאי קדום, יום של טקסים שמטרתם להילחם ב"מזיקים" שאיימו על היבולים בטרם קציר. המִסְפָּר 33 מתקשר לאמונות מיסטיות בכוחם של מספרים מסוימים להביא להצלחה וניצחון.
המסורת קשרה את ל"ג בעומר גם לאירועי גבורה במרד בר כוכבא, וגם להפסקת המגיפה שפגעה בתלמידי רבי עקיבא.
החל מהמאה ה-16 התפתחה סביב ל"ג בעומר מסורת קבלית באמצעות דמותו של רבי שמעון בר-יוחאי שהיה מתלמידי רבי עקיבא, ממנהיגי מרד בר כוכבא ואבי תורת הסוד.
התנועה הציונית ראתה בבר כוכבא סמל ללחימה לעצמאות ולגבורה, ולכן חיזקה את הקשר בין ל"ג בעומר למרד בר כוכבא, פיארה את דמותו בשירים ובסיפורים ובחרה ביום ל"ג בעומר כתאריך ייסוּד של גופים שונים.
בל"ג בעומר קיימים שני כיוונים ערכיים מקבילים: ערך הגבורה והמאבק לשחרור מעול זרים ומתרבות זרה, וערך הניסים והנפלאות וההשתטחות על קברי צדיקים. ומשני ערכים אלה נובעים מנהגי החג השונים: המדורות, היציאה לטבע, החץ והקשת, ההילולה בהר מירון, ועוד....
לסיכום אמר אורי שתנועת השומר הצעיר (בדומה לתנועות חלוציות אחרות) בחרה לתת משקל מכריע לל"ג בעומר, מכיוון שהזדהתה הזדהות עמוקה עם האספקט הלאומי שלו: עם השאיפה לעצמאות לאומית והמאבק האמיץ להשגתה, עם היציאה אל הטבע וטיפוח אהבת הארץ, ועם התקווה לגאולת עם ישראל.      תודה לאורי תומר על דבריו היפים.                          ענה.


נקיטת עמדה
אמרו שהם דור שותק.
אדיש לגורלם, אדיש לגורלנו
מסביבם האדמה רועדת
שינוי ושימור, קטיעה או המשכיות
ההורים התמודדו ביניהם
והבנים שתקו.
הזמן חולף, המשמעות של המילים נחשפת
והניצן הופך לפרח.
הם מתעוררים, נוקטים עמדות
כותבים מאמרים, תולים פלקטים                                                                                וחושפים את עמדתם.
אבירי חופש הביטוי שבתוכנו
מניפי הדגלים ונושאי הפלריגים
קופצים לחסימה. תולשים את הפלקטים
ומאיימים על הכותבים.
שוכחים שפעם, בעבר הרחוק
רצינו אותם ערניים, מעיזים, אמיצים.
 ציפינו מדור ההמשך שלנו
שיגבשו עמדות וילחמו על הגשמתם.
ששפתם תהיה גלויה, עניינית שפת בני אדם
שפה שאינה מסתתרת מאחרי "עיזים משפטיות"
כמו "מתכונת" ונגזרותיה שכוונתן
לטשטש עמדות ולמחוק כוונות מקוריות
ידענו שכול דור חדש ממשיך ומחדש
בורא את עולמו הרוחני בכליו שלו.
תמיד ידענו שכאשר יביע הדור הצעיר
את עמדותיו בנושאים שונים
יהיו אלה עמדות שלא בהכרח תואמות
את העמדות שלנו. והרי הם דור אחר, שונה.
האם התכוונו באמת למה שהצהרנו?
האם באמת רצינו אותם ערניים ומגיבים?
ואולי רצינו להעניק להם חירות המותנית
 בהסכמה עם עמדותינו שלנו?
 יתבונן כול אחד מאתנו לתוך עולמו הפנימי
וישיב לעצמו את התשובה.
                                                         אבישי גרוסמן                                                       29.4.13

יוגה ברחבי המשק // הני רוזן

 
לכל בית עין שמר שלום,
כמפיקת כנס יוגה נוסף בעין שמר – כנס מוצלח ומדהים – ברצוני לציין את האווירה הנעימה וקבלת הפנים היפה בהם זכינו זו הפעם העשירית.
אני מבקשת סליחה על כל אי-נוחות שנגרמה מכמות האנשים שהגיעו במשך השישי-שבת (חנייה, אשפה לא במקום, שילוט וציוד שנשארו לאחר האירוע וכו'), אני מבקשת סליחה על כל אי הבנה אחרת שהייתה – לא הכול היה צפוי מראש ולא הכול היה בשליטתי.
תודה מקרב לב בשם ארגון מורי היוגה בישראל, הני
מתוך עיתון ידיעות הקיבוץ:
"הני רוזן הפכה את קיבוצה, עין שמר, למרכז יוגה ארצי..."
ב-1977 כשהגיעה הני רוזן מארה"ב לעין שמר, קודם כתלמידת אולפן ואחר-כך כעולה חדשה, וגם כ"ציונית, שהייתה ונשארה עד היום", היו מאחוריה כבר שנים של תרגול יוגה. כיוון שבארץ, לא כל שכן בקיבוץ, הייתה היוגה עדיין עניין לתימהונים – המשיכה לתרגל לבדה, לצד העבודה במטבח ואחר-כך בחינוך. רק כשבת קיבוץ שעזבה (אורית הדר, היקרה) פתחה בקיבוץ חוג ליוגה, נגאלה הני מבדידותה, ובהמלצתה הלכה ללמוד הוראת יוגה ב"וינגייט". מכאן זרמו הדברים מאליהם: היא הצטרפה לארגון מורי היוגה בישראל, ונתנה שיעורים בקיבוץ, אחר-כך התנדבה להיות חברה בוועד המנהל של הארגון, ובשנת 2000 אירחה והפיקה בקיבוץ את הכנס השנתי שלו. עד כדי כך הצליח לה, שנבחרה לתפקיד המנהלת הארגונית של הארגון, ואילו עין שמר, לא באופן מוצהר ורשמי, נבחר להיות למרכזו. המשרד הראשי נמצא כאן, עשרה כנסים שנתיים התארחו כאן. לפני שנה, מספרת הני, ארגנו את הכנס בתל אביב, "יוגה בעיר הגדולה", אבל זה לא היה אותו דבר. כולם, פה אחד, הביעו רצון לחזור לעין שמר. כאן האווירה כל כך שונה ומזמינה: אנשים מתרגלים בחוץ, על הדשאים, תחת עץ הפיקוס הענק, ויש גישה לחצר הישנה ולאולם הספורט." חברי הקיבוץ מצטרפים בהמוניהם לתרגול?
הני רוזן: "לצערי, עדיין לא. אני מלמדת כאן מ 89', ולמרכז היוגה שפתחתי בבניין שפעם היה חדר האוכל של חברת הילדים, מגיעים בעיקר מהמושבים באזור, ורק מעטים מהקיבוץ"
אולי אינם יודעים מספיק על התועלת שביוגה? אני חושבת שאין היום מי שלא יודע כמה היוגה תורמת לאדם. יש כל כך הרבה מחקרים בנושא. מתרגלי היוגה מתחזקים ומתגמשים ומקבלים

בחג שבועות תעשה לך


צוות שבועות מכריז על:
תחרות "מאסטר – שמר" לעוגות גבינה.
"העוגה שתעשה לנו את החג!"
"כזאת שעוד לא טעמתם....!"
"האורחים והחברים ילקקו את האצבעות...!"
הרשמה פתוחה לכולם!
העוגה שתיבחר תזכה את בעליה בפרס.
מוכנים – התחל...

טקס שבועות תשע"ג
בתאריך 14.5.13
 ה' בסיון
ערב שבועות
בשדה

פרטים בעלון הבא
צוות החג:
איריס ארבל, רנה גבע, אורן כץ, יאיר קצנלנבוגן, מליק גור וגלי יגודה

קולטים אותך היטב, עבור...
כמה עדכונים והבהרות בנושאי קליטה שהולכים ומתקרבים להכרעה:
תקנון קליטה
השבוע פרסמנו והצגנו את תקנון הקליטה המעודכן, שאינו שונה הרבה מקודמו, אלא בעיקר בנושא הבית שאינו משויך אלא מוגדר כ"בית קבע". מרבית הנתונים האחרים נותרו כפי שקבענו אותם בקלפי בדצמבר האחרון. לאחר הצגת התקנון התקיים דיון חשוב ורב משתתפים.
הגשת הסתייגויות
חברים שעדיין רוצים להציע הסתייגויות או הצעות לתקנון הקליטה
אנא העבירו בכתב למזכירות או ישירות לרקפת במייל:
ביום שני 6.5.13 ישב צוות מצומצם עם המסתייגים והמציעים על מנת להכין את הדברים לדיון ציבורי.
לאחר שיוחלט מה נכנס לתקנון ומה נשאר כהסתייגות – יובאו הדברים להכרעה בשיחת קיבוץ. היעד שלנו הוא להגיע להצבעה סופית קצת אחרי שבועות.
נקלטים בתקופת המעבר ופרסומים בעלון
כיוון שהחלטנו ללבן את הדברים ישירות עם הנקלטים, אין בכוונתנו לנהל את הדיון מעל דפי העלון, ונשמח אם כל הצדדים ינהגו כך.
בין מחלוקת להשמצה
לאחרונה נכתבה בפייסבוק והוזכרה גם על מודעות בקיבוץ טענה חמורה כלפי "חבר הנהלה". הדברים נבדקו ונמצאו לא נכונים ואף הפוכים לנאמר. זו פעם שנייה שמתפרסמת בציבור השמצה שקרית על הנהלת הקיבוץ. אני מזכירה לכולנו: מחאה ציבורית היא לגיטימית אולם השמצות אינן לגיטימיות ועלולות להיות להן השלכות חמורות. כבר אמרו לפניי – חכמים, היזהרו בדבריכם! אם יש לכם מידע חשוב וחמור – אנא בדקו אותו עם הנוגעים בדבר או הממונים עליהם, לפני שאתם עולים על הבמה הציבורית – לטובת כולנו.

שבת שלום, רקפת

לציבור עובדי החוץ!
אני מזכירה לכם שאנחנו מחכים לטופסי 106 שלכם לשנת 2012,
עובדי חוץ שעבדו במקום עבודה כלשהו ב-2012 וסיימו שם,
צריכים לבקש שישלחו אליהם את הטופס.
כמו כן – אשמח לקבל את תלושי השכר שלכם לחודש אפריל
בהקדם האפשרי החודש...
בתודה על שיתוף הפעולה , הגר צ'נסקי – מש"א

השיקוף שלי // איתמר משיח




אני מודה שקשה לי מאוד לכתוב לאחר שיחת הקיבוץ האחרונה ועוברים עלי ימים מאוד קשים.
לפני שאתחיל, יש לי צורך להתנצל על הערה שזרקתי לחנצ'ה ואני לוקח את דברי בחזרה.

אולי אתחיל מהשלט שנתלה לפני כשבועיים בכניסה לקיבוץ שנכתב בו לעשירים בלבד ולווה בתגובות ללא שום פרופורציה למה שעל פניו היה. באה בחורה טובה וכתבה את מחאתה על קרטון בלי לפגוע במישהו ספציפי וקיבלה שיעור שהמסר שנבע ממנו היה: שבי בשקט! אל תפריעי! מישהו מחליט כאן בשבילך, החלטות שישפיעו על המשך חייך ולך לא כדאי למחות כי זה עשוי להתנקם בך לאורך הדרך. בהחלט מסר מפוקפק למי שטוען לחופש מחשבה וביטוי.שלא לומר אלים משהו.

ונחזור לשיחת הקיבוץ. מוטיב שעלה לאורך השיחה שוב ושוב היה: מספיק עם האופוזיציה הזאת תנו כבר להתקדם עם הפרויקט. ובכן בכל חברה, להוציא חברות טוטאליטריות, אופוזיציה היא הכרחית לדמוקרטיה ואסור לפחד ממנה. להפך, יש לשמר אותה ולהכיר בערכה.
בואו נחזור רגע ליום חמישי לפני שיחת הקיבוץ, מספר צעירים תלו מעין מחאה או סוג של עמדה על מספר עצים בקיבוץ. למחרת בשעה -8 בבוקר כבר קשה היה





למצוא אפילו אחד ששרד את חרונם של אלה שלא הסכימו עם מה שנכתב בדפים. ושוב זה קרה, הפעם ביום ראשון שבו כתבו הצעירים שיר בו הם מספרים שגם הם רוצים לחיות כאן היכן שחיו הוריהם וסביהם ושוב קיבלו הדפים את אותו היחס מיום חמישי. על מה? מה לא היה מנומס? הם לקחו עמדה החוצפנים. האם זה לא אינטרס שלנו בתור חברה לטפח צעירים עם עמדה ומעורבות? לטעמי, לקח להם זמן רב מדי עד שהבינו שדנים בעתידם ויש לברך כל מעורבות גם אם היא לא נוחה למישהו מאיתנו. ובסופו של הסיפור עוד האשימו אותם באלימות, לא את מי שתלש את הדפים בחמת זעם.

ולשיחת הקיבוץ עצמה, מעניין אם עוד משהו חש שמזמן אין כאן איזה שיח מכל סוג שהוא אלא התנצחות די ילדותית שבה מנסים כל מני חכמים להראות מי יותר שנון מי יותר בוטה. העיקר להראות לצד השני כמה אני גיבור ואותי אי אפשר לשכנע בכלום כי האמת האחת והיחידה הרי נמצאת אצלי בכיס. אולי כל זה נכון אבל הדיון כדיון מזמן איננו איתנו ואנחנו המפסידים הגדולים כי מזמן אין כאן הפריה הדדית, מפני שאם כל החכמה נמצאת אצל מישהו בכיס בשביל מה יש להקשיב.

לסיום, אני מאחל לעצמנו קצת יותר אורך רוח, לנסות ולראות אולי יש משהו במה שנכתב למעלה כולל את ההכרח בנחיצותה של אופוזיציה גם אם היא אומרת דברים שלא תמיד ימצאו חן בעיננו




אחד במאי
יום הפועלים הבינלאומי, ובשמו הידוע יותר אחד במאי, מצוין ב-1 במאי כביטוי לסולידריות בין ארגוני עובדים וכביטוי למאבק למען תנאי עבודה טובים יותר.
מקורו של החג בהפגנות שנערכו בקנדה ובארצות הברית בשנות ה-70 וה-80 של המאה ה-19, בדרישה להגביל את יום העבודה ל-8 שעות. כיום הוא מצוין ברוב מדינות העולם

על בריקדות

מילים: עממי פולני
תרגום/נוסח עברי: לא ידוע
לחן: עממי פולני

עַל בָּרִיקָדוֹת קוּמוּ, הַעְפִּילוּ
קוּמוּ, עֲלוּ נָא צְבָא עֲמֵלִים.

דֶּגֶל אָדֹם אָדֹם נִשָּׂא בַּמָּרוֹם מָרוֹם
‏כִּי בָּא הַיּוֹם נַתֵּק אֶת הַכְּבָלִים.
כִּי בָּא הַיּוֹם לָשֵׂאת אֶת הַדְּגָלִים.