חפש בעלונים קודמים

עלון 44 (2014) (5990) כח חשון תשע"ה


הרצאה
סיפורו המרתק של
נדב בן-יהודה
מטפס הרים מקצועי, הרפתקן ופעיל חברתי.
ביום שלישי 25.11.14
בשעה 20:30
במועדון לחבר
למבוגרים

מלגות לסטודנטים מהמועצה
ישנה מלגה נוספת על של עינת סלם ז"ל בסכום של 6,000 ש"ח
אשר מיועדת לסטודנטים בתחום: מגדר, חינוך, מדעי החברה ועוד.
לפרטים נוספים על המלגות ניתן לפנות לטובית שפירא
פותחים שבת
השבוע בקבלת השבת, "נזיד ומאכל בשירים", על פרשת "תולדות" – עלי אלון.

את פרשת "חיי שרה" דרשה לפני שבוע עדה גבע. הפרשה, אמרה, עוסקת במותה של שרה ובמה שעובר על אברהם בעקבותיו... 
אברהם הוא גֵר ותושב בארץ ובהעדר אדמה משלו, עליו למצוא דרך לקבור את אשתו. הוא מחליט החלטה מכוננת, שמציבה סימן דרך לבאים אחריו: לקנות אדמה.
החיתים, היושבים בחברון מציעים לו ממבחר אדמתם בלא שיידרש לשלם עליה (באומרם: "נשיא אלוהים אתה בתוכנו..."), אך הוא עומד על דעתו וקונה חלקת קבר (היא מערת המכפלה!). במעשהו זה הוא קובע כלל: אדמה רוכשים בהסכמה, ועל-פי כללים קבועים.
באמצעות הקנייה אברהם יוצר כאן עוגן, עוגן שאליו תמיד חוזרים: אם בעל אדמה הנך, תמיד תשוב אליה (בתקופה זו מרבים לנדוד).

בשאלה מכריעה זו, העומדת לפתחנו עד היום, מובעים בתנ"ך מספר קולות. כולנו מכירים את קולו של ספר יהושע: לכבוש, להשמיד ולקחת, אבל יש גם קולות אחרים, אחד מהם הוא סיפורו זה של אברהם. ויש לו חיזוק ממקומות נוספים:
  1. כמעשהו של אברהם, מציין התנ"ך ארבעה מקומות מרכזיים שנקנו: חברון – שהייתה הבירה הראשונה של יהודה; ירושלים; שכם – הבירה הראשונה של ישראל; ושומרון – שעומרי מלך יהודה קנה אותה מִשֶמֶר אדוני המקום, והפך אותה לבירתו.
  2. על כך אומר הדרשן (ר' יודן, בן ר' סימון), כי על מקומות אלה לא יוכלו אומות העולם להאשימנו בגזלה.
  3. כיוון שונה אך קשור לכאן, מציג דרשן אחר (ר' יצחק), כשהוא מציג את השאלה, מדוע התנ"ך מתחיל מבראשית ולא מן הפסוק "החודש הזה לכם ראש חודשים...", שהיא המצווה הראשונה שנצטוו בה בני ישראל. התשובה לכך: אלוהים הוא שברא את העולם, והאדמה אינה שייכת לבני האדם. כולנו גֵרִים על פני האדמה, "כל הארץ של הקב"ה... והוא נתנה לאשר ישר בעיניו".
  4. על השאלה כיצד נדע מהו הקריטריון על-פיו ניתנת או ניטלת אדמת ארץ ישראל, משיב הכתוב בדברי ה' בברית בין הבתרים. ממנו אנו למדים, כי בני ישראל יהיו עבדים גולים במצרים ארבע מאות שנה, ויזכו בארץ ישראל, רק כאשר האמורי יגורש ממנה בעת שתימלא סאת עוונותיו. מכאן כי עוונותיהם של בני האדם הם שיקבעו אם יישארו או יגורשו.
  5. האם קריטריון זה חל גם עלינו, על בני ישראל? על-פי הכתוב המקראי – כן! "הישמר לך... פן תאכל ושבעת...ורם לבבך...העידותי בכם היום כי אבוד תאבדון! כגויים אשר אנוכי מאביד בפניכם, כן תאבדון!"
האם יש עוד עם המתלבט בשאלת זכאותו על אדמתו? היש בכלל עם שיושב על אדמה שאינה גזולה ממישהו?
ניתן ללמוד מכאן עיקרון חשוב נוסף: כאשר יש סתירה בין ידיעת האל לעתיד לבוא, לבין הבחירה האנושית, הכתוב מעדיף את הבחירה האנושית: מתן בחירה לאדם, משמעה חופש אך גם אחריות!
וכך – מעשינו הם שיקבעו אם ננושל מהאדמה או נזכה בה.

תודה לעדה על הדרשה היפה, רבת הדעת והמחשבה. ענה.
הודעות ושונות
שיחת קיבוץ
שיחת קיבוץ תתקיים
ביום שני הקרוב 24.11.14
בשעה 20:30
במועדון לחבר

הקרנת סרט
הסרט הקנדי "הפיתוי הגדול"
יוקרן ביום רביעי 26.11.14  בשעה 20:30 במועדון לחבר
סרט על עיירת נמל הנאבקת על קיומה. 
סרט קסום וחכם  על  ישן מול חדש ועל
עוצמות  ונאמנות..
השחקן ברנדן גליסון  אדיר.בואו ליהנות ובגדול.
א.ש. הפקות

מהסטודיו לקרמיקה בעין שמר (ליד האורווה)
אני עורכת מכירה אצלי בסטודיו על הקולקציה מהעונה הקודמת.
50% הנחה על הכלים: קערות, תבניות אפייה, ספלים, קומקומים לחורף, ועוד..
מחיר הספלים לפני הנחה- 45 ש"ח, ואחרי הנחה- 22.5 ש"ח.
אשמח לראותכם, דנה בלייר
נועם הספר
נועם הספר יגיע ביום שני הקרוב 24.11.14 ההרשמה על לוח המודעות בלובי חדר האוכל

 
 
מחפשת להדרן
כורסאות או כיסאות נוחים
משחקי שולחן:
רמי קוב
שבץ נא
ודמקה
אודה למי שיכול לעזור
נורית משיח

חדרון מפתחות הרכב:
רצינו להחזיר מפתחות לארון המפתחות ונעצרנו בפתח! כי אבינועם גולן טאטא את הרצפה. אחר כך נכנסנו למשרד נקי להפליא, עם ספר טלפונים חדש דפי ממו לרישום וטלפון חדש שאותם ארגנו אדוה בראון ועינת תומר. ו... שמענו שבני צמח מנגב מדי פעם את השמשות המלוכלכות ברכבים ומישהו אחר ממלא דלק בכל פעם שהוא חוזר מנסיעה.
אז..... אנחנו לא לבד!
ת ו ד ה

בואו לעודד!
בחמישי הקרוב, ה- 27/11 בשעה 16:15 בדשא הגדול נקיים 2 משחקי כדורגל של ילדי המרכז הבוגר:
- נבחרת בנות המרכז הבוגר VS נבחרת האימהות
- נבחרת המרכז VS נבחרת צעירי הקיבוץ
יהיה מעוווווווולה!
בואו לראות ולעודד אותנו!
צוות וילדי המרכז הבוגר

שיחה עם יגאל קצנלנבוגן שסיים לאחרונה את עבודתו רבת השנים בתחום הכלכלה // עינת תומר
הוריי: אבי עלה ארצה מלודג' שבפולין בשנת 1925. הוא כנראה היה הראשון מאנשי עין גנים שעלו לארץ. הוא היה החשמלאי הראשון בעין שמר. בלוח של אנשי עין גנים במוזיאון החצר הישנה אבי מוזכר ומצויר. אמי עלתה ארצה מקליש שבפולין וכשהגיעה לכאן גרה בשומריה. בשנת 1935 הוריי עברו לגור בחדרה. אני נולדתי בחדרה בשנת 1937. למרות שגרנו בחדרה, הוריי שמרו כל השנים על קשר טוב עם חברי עין שמר. יש לי אח שצעיר ממני ב-8 שנים, חבר קיבוץ ניר עוז, בעוטף עזה, לאחי 3 ילדים ו-5 נכדים. אנחנו בקשר טוב, במיוחד עכשיו כשהמצב בדרום לא שקט.
פירוש השם קצנלנבוגן: משפחתי מצד אבי גרה בעיירה בגרמניה ששמה קצנלנבוגן. אחי שינה את שם המשפחה לקציר. לי היה חשוב לשמור על השם המקורי – קצנלנבוגן. אנשים התרגלו לשם הארוך.
שמוצניק בנשמה: הייתי שמוצניק מכיתה ד' וגרעין "החוצבים" אליו השתייכתי יועד לקיבוץ מסילות. הגרעין עשה מרד נגד התנועה והחליטו שלא נלך למסילות אלא לקיבוץ גבולות שבמועצה האזורית אשכול.
בצבא הקמנו אנחנו, גרעין "החוצבים" יחד עם הגרעין הצ'יליאני מעין החורש את היאחזות הנחל שיבטה בשנת 1956. היינו בהיאחזות עד מבצע סיני. אחרי השחרור מהצבא הגעתי לקיבוץ גבולות, גרתי שם 7 שנים, עבדתי כרכז הצאן (כבשים).
הקמת משפחה: ב-1965הכרתי את שולה ועברתי לגור בעין שמר. ב-1966התחתנו ונולדו לנו 3 ילדים: ב-1967 נולדה דלית, בתנו הבכורה, ב-1972 נולד יאיר וב-1977 נולדה ענת.

תחילת קריירה ענפה בתחומי כלכלה: יצאתי ללימודים בין השנים 1972-1970 באוניברסיטת ת"א במגמה כלכלית. כשסיימתי את לימודיי עבדתי כתמחירן מפעל הגומי במשך 18 שנים. בשנת 90' סיימתי לעבוד במפעל הגומי והתחלתי לעבוד בקואופרטיב עמק חפר כתמחירן וחשב שכר. תוך כדי עבדתי חצי משרה כתמחירן בקיבוץ מעברות עד שנת 2008. כשסיימתי את עבודתי שם התחלתי לעבוד כגזבר בעין שמר כ-7 שנים.
יציאה לפנסיה: לפני חודשיים יצאתי לפנסיה. ואני ממלא את זמני בדברים שונים שמעניינים אותי: כבר שנים רבות אני לומד במכון אבשלום, אני מאוד אוהב מוסיקה קלאסית והולך באופן קבוע להופעות של הפילהרמונית יחד עם בת זוגי, צביה מבית אלפא. יש לי גם כוונה להתחיל חוגים במילוא.
סבא פעיל: יש לי 4 נכדים. מדלית יש לי 2 נכדות, מיאיר 2 נכדים. אני סבא מאוד פעיל במיוחד לנכדים מעין שמר, כיוון שהוריהם עובדים בחוץ. אני מרגיש שיש לי קשר טוב עם הנכדים.

לפני:
צולם ביום שלישי 18.11.14, מול הרפת, בדרך לתעשייה