חפש בעלונים קודמים

עלון29 (11) (5848) כו' אב תשע"א 26.8.1


הזן כותרת הצבה כאן


נוסטלגיה בחצר הישנה

ערב שישי 26.8.11 20:15  - נפגשים ב"חצר"
לערב מצחיק, מרגש, מלא בזיכרונות יפים של פעם
בהנחיית -– אבנר ארבל
בעריכת –- אמיר תומר

יומני עין שמר מציגים:

שוד הכלבו הגדול
היומנים  של יגאל תיבון
תום תקופת הלינה המשותפת 1987
בעקבות התרנגולות

הערב מיועד לכל המשפחה
המלצת השבוע: סעו לשלום - נעלו דלתות וחלונות

חנה ויצחק דנון ביקשו לשתף אותנו באירוע בלתי צפוי –
שיש בו לקח לכולנו:

בליל שישי 19/8/11 חזרנו מביקור משפחתי אצל בתנו רונית ברעננה. השעה הייתה 22:00 בלילה. יצחק מעדיף לא לנהוג בלילה לכן נהגה בתנו עינת.

בחרנו לנסוע בכביש 4 (הכביש הישן). בכניסה הדרומית של חדרה קפצו לפתע מצד שמאל 2 בחורים לבושים בשחור ועשו לנו סימנים לעצור.
עינת בלמה במהירות על מנת שלא לפגוע בהם. ואז, להפתעתנו, רץ אחד הנערים לדלת הנהג ופתח אותה. להערכתנו, הוא התכוון להוציא את הנהג בכוח ולהשתלט על המכונית. התוקף נוכח לדעת שבמכונית יש יותר מאדם אחד ולכן, עזב אותנו מבלי שהצליח לבצע את זממו.
בינתיים פנה שותפו לעבר מכונית אחרת שבלמה מאחורינו.

עינת סגרה את הדלת והתרחקה מהמקום בנסיעה מהירה,
תוך שהיא אומרת לנו להתקשר למשטרה ולדווח על כך.
במשטרה ביקשו פרטים על המיקום המדויק, עד כמה שאפשר.  מסרנו את הפרטים ואמרו שמיד ישלחו ניידת.
המשכנו בדרכנו הביתה - ויותר לא שמענו מהעניין.

לכן, אנו מזהירים את כולם, בזמן נסיעה לא לשכוח לנעול את הדלתות והחלונות של המכונית מחשש שיקרה דבר דומה.
                                                             חנה ויצחק דנון


­­­­­­­___________________________________________

לתשומת לבכם: עלון יום שישי 2.9.11 יהיה העלון האחרון שלפני ההצבעה.
ב - 9.9.11 לא יצא עלון.
המעוניינים לכתוב – מוזמנים להעביר דבריהם עד יום ד' 31.8.11 – בבוקר.                                                      
                                                                                                      המערכת

על הזכות להכרה, הוקרה ועל פערי משכורות
עדינה כפיר


לשלמה בורלס,  אני מעריכה את כתיבתך הסבלנית בעד שינוי ונקיטת עמדה שלרוב מוסברת היטב על-ידך. יישר כוח. שמור בליבי מקום חם לך ולמשפחתך עוד מהימים המשותפים בלול, שלך ושל אליהו אהובי, שבהם לחלופין ריכזתם את הענף. כפי שאליהו ידע לפרגן, כבוד לי לפרגן לך עתה.

חברים, אני גמלאית ושכירה המתפרנסת מתוך בחירה ואפשרות, לכן אינני מתיימרת לדבר בשמם של רבים אחרים כמוני, אלא בשמי בלבד.     

א. בתור גמלאית אני חשה מבוישת ונכלמת כאשר מתחשבנים איתי על בונוס כספי ונוברים בקופתי. כוונתי לשי לחג, שקיבלתי דרך תלוש משכורת ומתחלק ביני ובין הקיבוץ.
לדעתי, מדובר בהכרה של המעביד במאמץ אישי והאם רשאי הקיבוץ לנתח ממנו?
לו היו נותנים לבונוס שם אחר, נגיד "פרס", האם גם אז היו נוגעים בו? עצם משכורתי מעבודה שאינני חייבת בה כפנסיונרית, היא הבונוס שהקיבוץ נהנה ממנו. האם אין די לו?

ב. אני מאמינה כי עבודה מהווה בריאות ומחברת אותי לעולם המתפתח. ישנן פעילויות תרבותיות שונות, לדוגמא, של אוכל, קריאה, ידיעת הארץ, וגם עבודה. בעבר הקיבוץ היווה חלק בלתי נפרד מתרבות הפועלים. כיום הקיבוץ המתחדש, על-פי דעתי, בא לעודד חבריו לעבודה ולעשייה כהמשך למסורת זו, דבר אשר ההתנהלות של הקיבוץ השיתופי מקשה עליו. 
אם פעם גיחכתי כמה אפשר לטחון נושא אחד, היום אני ממש חרדה שמא ללא מהלך השינוי לחלק מחברי הקיבוץ פתוחות אפשרויות רבות מדי לחיות על גבם של החברים העובדים, גם מסיבות של אנוכיות.

ג. בתמורה לביצוע נאה במקום תעסוקה, מקובל להעניק טפיחה על השכם, תעודת הוקרה, בונוס ואף תוספת משכורת. אלו כללי המשחק. לכן, חדלו מה"קח ותן" בהפרשי משכורת, מיקוח אשר מעמיק ביטוי החמדנות. חפשו לקדם את הזולת ביצירתיות, תרומה לקהילה באמצעות עבודה והתנהלות המשמשת דוגמא בונה.  אחרת יקרה להבא:
1)      הרחבת התפרנסות פרטית
2)       בריחת מוחות מהשכבות הצעירות, כפי שכבר קרה וקורה
3)       צחוק הגורל: הקיבוץ בתור סמל ל"עבודה עברית" יבגוד בעברו

גמלאים, ראשית, איך לא בוער בעצמותיכם לקדם את תהליך שיוך דירות בכדי להוריש נכסים ב"סיום הקריירה"? הרי אצל כולנו הגיל משמעותי יותר מיום ליום.
              
שנית, עתידו של הקיבוץ נתון בידיים של צעירים מאתנו. על-פי ההצבעה - פניהם לשינוי.
מדוע שמישהו משכבת הגמלאים ישים רגל לבחירה זו?
לא רק שאין להתנגד לה, חובתנו כלפי האוכלוסייה הצעירה לסייע בשינוי וזאת בהצבעה "בעד".
המשך ›                                            
לסיגל דקל,  במאמרך "אויב העם" מה 22.7.11, מיד אחרי ההצבעה השלישית, כתבת כי יתכן שלקולות שונים משקל שונה. לפי מה? וותק? נולד בקיבוץ או לא? חילוני? שמוצניק לשעבר? מצביע מרץ???  בדרום אפריקה היה פעם משטר של סיווג האזרחים. 
בטוחני כי לא מובנות לך השלכות כתיבתך, שבעיני - היא התבטאות מסוכנת.
עליך לסגת ממנה לאלתר על דפי העלון.


**  **  **
עדינה שלום.
לא כתבתי את הדברים שאת מייחסת לי, עד כדי כך שחשבתי תחילה שטעית בכתובת.
היות וכבר ניסיתי להסביר שוב את כוונתי בשבוע שעבר, אומר בקיצור נמרץ:
עקרון הרוב מקובל עלי [כחלק מהשיטה הדמוקרטית] אף כי הוא עשוי לעיתים ליצור מצבים לא צודקים ולא הוגנים, ואליהם רמזתי כדי להזכיר את מורכבות הדברים. איני חושבת שצריך להתעלם מרצון הרוב, אבל גם לא נכון להתלהם סביב קריאות "הרוב קובע".  סיגל

דו"ח מצוותי הגישור // משה רונן

לחברים שלום,
דיווח קצר מהנעשה בתהליך הגישור שמתקיים בימים אלה.
מטרת הגישור – להגיע להצעה מוסכמת על תוכנית שינוי לעין שמר.
דרך העבודה – הוקמו צוותים מצומצמים משני הצדדים. צוות אחד שכולל את אבישי גרוסמן, עדה גבע והגר צ'נסקי קיבל גיבוי מהפורום השיתופי, צוות שני קיבל גיבוי מהנהלת קהילה ומנציגים נוספים תומכי השינוי, מונה את רקפת זהר, עמי גלעד ועידן יגודה. אני נפגש עם הצוותים המצומצמים, וכן עם הפורום השיתופי, בניסיון למקסם את ההסכמות.

הנושא המרכזי שעל הפרק – איך לאפשר שכר דיפרנציאלי ועדיין לשמור על חברה שאין בה פערים גדולים בין הכנסות החברים.
להערכתי אנו נמצאים בשלבים האחרונים של הגישור. עצם המטרה מוסכמת על החברים משני הצדדים, ונשארו כמה נושאים טכניים שיש להסכים עליהם.
אני מקווה שבשבוע הקרוב נוכל לברך על המוגמר וכמובן שנפרסם לחברים את תוצאות עבודתנו.
אני רוצה להודות לכל חברי צוות הגישור שלקחו על עצמם משימה מורכבת ועומדים בה בכבוד!


מוסיפה רקפת:
בהמשך לדברים של משה רונן, ומתוך תקווה שהתהליך יסתיים בהצלחה בשבוע הקרוב,
רשמו לכם את התאריכים הבאים:
5 בספטמבר 2011 - שיחת קיבוץ בנושא השינוי לאחר הגישור

9-11 בספטמבר 2011 - הצבעה רביעית על תוכנית השינוי
מאיר פנים // משה ויסברג
מחוויות בית החולים "מאיר"


הקוסמת
אולם ענק, נמוך, ערפילי, וחושך, המון חושך, רובץ פה מעל תהום. אורות מבליחים, מרצדים פה ושם. ומדי פעם מוכנסות מיטות גלגלים בתנועה חרישית, מתגלגלות, ומצטרפות למערך הכללי.
מה זה, מי זה פה? אני ער או חלמתי חלום? אני מנסה לצבוט את עצמי ולא מצליח, בכל מקום אני קשור. בכל יד ברנולה (התקן שדרכו מחברים צינור לווריד) וצינורות משתלחים ממנה, צינורות באפי, צינורות בפי, ואפילו רגליי עטופות באריגים משונים, וזרמים עוברים בן, ומזעזעים אותן אם אני רוצה או לא רוצה.
ולפתע נזכרתי, הרי עברתי ניתוח. ניתוח בהרדמה כללית ב"מאיר". ואני תוהה, למה כל זה בא עליי? נראה שלאחרונה פשעתי וחטאתי רבות. ואולי זה פשוט מפני שאני עריץ מזן חדש, תוקע מקלות בגלגלי המהפכה הדיפרנציאלית, המתקדמת (הפרטה, הפרטה, הפרטה. ראו מה קורה במדינה הזאת. בהחלט יש מקום לחיקוי).
ובינתיים עולה ומבקיע אור יום. חדר ההתאוששות מקבל מראה אנושי יותר. מאי שם מופיעה לפתע דמות של אישה צעירה, והיא יפה ועדינה ואצילית, והיא כאילו מרחפת, מתקרבת אליי ושואלת: אדון ויסברג, מה שלומך? ועוד לפני שהצלחתי להנהן בראשי, היא אומרת: פתח פה יפה ואוציא לך פד שהכנסנו. שולפת מלקחיים קטנים, מוציאה ומושכת מעין שרוך ספוג דם, חתיכה ועוד
חתיכה, ועוד חתיכה, מחוברות להן יחדיו וכך לאין סוף. כאותו קוסם המושך משרביטו עוד ועוד מטפחות לאין ספור.
מה אומר ומה אדבר, קוסמת!

חזרה למחלקה
וה"קוסמת" מציצה שוב, מרוצה, ופוסקת: חזרה למחלקה. ואני מובל אחר כבוד, עם כל הצינורות והאביזרים, על גבי מיטה מתגלגלת, היישר למחלקת אף אוזן גרון בבית החולים מאיר. וקולט אותי בחור גבוה, חסון. עם זקן קצרצר מטופח וחיוך של טוב לב. שמו צבי, והוא מתנדב במחלקה. מעביר אותי לחדר "אח"מים" (בזכות היותי נחשב מקרה קשה במיוחד), מטפל בי בזהירות ובעדינות כמו בתינוק שזה עתה נולד, והאחות אתי מכרכרת סביבי, ומחברת את כל סבך הצינורות והמכשירים מחדש. והכל תחת עיניה המודאגות ובהשגחה צמודה של זוגתי שתחיה, צביה.

מה אומר ומה אדבר, שכבתי במחלקה זו כשבועיים, רשמים, מחשבות, חוויות עברו עליי למכביר. ו"בא לי", כמו שאומרים הילדים, לשתף אתכם, קהל הקוראים הנאמן של עלון עין שמר, ואם יעלה הדבר מלפניה של העורכת, אז נתראה גם בעלונים הבאים.

בהמשך לשורה האחרונה, העורכת תשמח לפרסם כל חומר מהסוג האישי מכל חבר /ה.
ולמשה  - החלמה מלאה  ושלמה !   נירה                     
                                                             

בסיומו של שבוע ההערכות במערכת החינוך (ובכלל), אין רלוונטית מהרשימה שהפנתה לעלון שולה חדוותי ולקוחה מגיליון "דה-מרקר" - 19.8.11.

בורסת הסבתות רותחת // אליחי וידל



זה לא עניין של צדק חברתי או תמיכה בקפיטליזם מול סוציאליזם. את המשאב הזה אי אפשר לקחת מאחד ולחלק למיעוטי יכולת. כסף לא יעזור פה. לזכות השיטה ניתן לומר שהיא אינה ריכוזית - גם אלה שיש להם לא יכולים לצבור יותר משתיים.
מדובר למעשה בחלוקה של כל ההורים בעולם לשני מעמדות מובהקים: מי שיכול להיעזר בסבתות (המעמד העליון) ומי שלא (המעמד התחתון).  למען הסר ספק, הפנייה בלשון נקבה (סבתא) היא מטעמי נוחות בלבד ומתייחסת לכולם (סבא) .
אתם יכולים להיות עשירים כקורח ולהשתייך לאלפיון העליון, לשלוח את ילדיכם לעשרות חוגי העשרה ולהשקיע בהם שעות של זמן איכות, אבל אם אין סבתות ברקע - אין דרך אחרת לנסח זאת, המעמד שלכם נחות יותר.
סבתות הן משאב טבע נדיר וסחורה שקשה לשים עליה תג מחיר. אם אפשר היה לסחור בסבתות בבורסת הסחורות, לקראת יולי המחיר שלהן היה מזנק, ובאוגוסט הן היו נסחרות במכפילים תלת-ספרתיים. "תקנה לי דחוף 1,000 סבתא של אוגוסט!", היו צווחים לקוחות על מנהלי ההשקעות כבר ממאי.
מנגד, משקיעים סולידיים היו מפזרים כמה אחוזים מהתיק שלהם גם על "סבתא מסדרת תשרי" (החגים) או מ"סדרת ניסן" (חופש פסח). אבל מכיוון שהבנקאים תאבי הבצע עדיין לא המציאו מכשירים פיננסיים מתוחכמים כל כך, רק מי שיש לו יכול לנצל את הסחורה שקיבל בירושה.
כאן המקום לציין, שכמו בטבע, כך גם בעסקי הסבתות - לא כל המרבצים הם באיכות זהה. יש סבתות שמספיק להרים אליהן טלפון אחד והן מתייצבות בפתח הבית עם סיר מהביל, נעלמות עם הילדים לשעתיים-שלוש וחוזרות עם שקיות קניות מהסופר וילדים עייפים ומטונפים, מקלחות אותם, מכינות להם ארוחת ערב ועל הדרך גם שוטפות כלים (גם את שלכם מאתמול), ובזמן שהילדים נרדמים אפילו מכסחות עבורכם את ערימת הכביסה שהצטברה.
יש גם מרבצים צנועים יותר: "סבתא לייט". כזאת שאמנם מקפידה על נוכחות, אבל גם בעלת חיים משלה, שלא לומר עדיין לא בפנסיה. עם סבתא כזאת נדרש תיאום מוקדם ושיבוץ לוח זמנים שבועי שנקבע מראש. בין חוג ריקודי עם לקפה עם חברות - גם את הנכדים היא מוכנה לשבץ בלו"ז העמוס שלה. מערכת היחסים עם סבתא לייט היא עניינית יותר, ומבוססת על מתן שירות. כמו עם טכנאי של בזק או מתקן המזגנים.
אתה מתקשר לספק השירות, מתאם מועד והיא מתחייבת להגיע בטווח של שעתיים. המשימה שלה מוגדרת מראש: לקחת את הילדים לסרט בקניון. "אולי תקפיצי אותם אחר כך גם לחוג ג'ודו"? פחחחחח... הצחקת אותה! היית צריך לפרט מראש בבקשה הטלפונית שייתכן שיש גם בעיה של חוג. אין לה זמן, יש לה עוד כמה ביקורים אצל לקוחות אחרים ובכלל, אין לה את החלק המתאים. בשביל זה היא צריכה לעבור במחסן וזה יכול לקחת שעות. תתקשר מחר ותתאם פגישה אחרת בכל מה שקשור לחוג ג'ודו.
קיימת גם האפשרות שאתה לא בעל הזיכיון היחיד על המכרה. יש מצב שיש לך כמה שותפים, ויכול להיות שאתה בכלל לא בעל המניות המועדף בתאגיד הכרייה. אח צעיר ומפונק או אחות שגרה קרוב ממך עשויים לקבל קדימות בטיפול בנכדים. יש לך דרישה מיוחדת? תכנס
אסיפת בעלי מניות (בארוחת הערב של יום שישי), תעלה את העניין להצבעה, ויחד עם שאר השותפים תתקבל החלטה אם לאשר לך תוספת חריגה של חצי יום.
אבל חייבים לזכור שאי אפשר לנצל את הסבתות לעד - כמו מינרלים ומחצבים נדירים, גם הן משאב מתכלה. אפילו אם זכית שיהיה ברשותך הסוג המשובח ביותר, השירות שתקבל מהן עם הילד השלישי לא יהיה טוב כמו זה שקיבל הנכד הראשון. לא בגלל שהן לא רוצות - אלא בגלל מגבלות אובייקטיביות כגון חלוקת המשאב בין יותר לקוחות, או עקב העובדה שסבתות, עם כל הצער שבדבר, לא נעשות צעירות יותר. מקיץ לקיץ הן יכולות לספק פחות שעות, כמות המטלות מצטמצמת ובמקום שירות עד פתח הבית, אתה מוצא את עצמך משנע את הסחורה עד למוקד שירות לקוחות ועוד עומד בתור.
(גילוי נאות: הכותב שייך למעמד העליון - ונעזר בסבים ובסבתות נהדרים משני הצדדים. בזמן כתיבת שורות אלה הם הצילו אותו, בפעם-המי-יודע-כמה, מעוד משבר אוגוסט בלתי צפוי).

עניין לציבור

ממש"א
חברים שלום,
בימים אלו החל לעבוד אצלנו רכז בניין חדש. שמו יוסי ברוך - חבר קיבוץ גבעת חיים איחוד. יוסי יעבוד בעין שמר בימים א' – ב' – ד' ובמידת הצורך גם בימים נוספים. פניות החברים יעשו, כמו עד עכשיו, דרך נאוה גור.
נאחל ליוסי הצלחה בתפקידו. לנו נאחל, שנדע ליהנות מניסיונו הרב.

נדב קושניר (הרכז היוצא) יישאר כמפקח על שש יחידות הדיור החדשות עד לסיומן.


עוד לוחשים לסוסים
תזכורת מחוות הרכיבה – עין שמר
יום פתוח נוסף מתקיים באורווה ביום שישי 26.8.11 בשעה 13:00 - לילדים, הורים ולכל המעוניינים ...
יוצגו הפעילויות החדשות ותהיה הדגמת שיטות אילוף ורכיבה ייחודיות לחוות הסוסים בעין שמר.
מוזמנים להתרשם ולהירשם
למידע ופרטים אפשר להתקשר אל מנהל החווה עטר שנפלד - 054-2114471

שינויים בבריכה 
החל מיום א' 28.8.11 – תהיה הבריכה פתוחה לכולם עד 18:30.
מ- 18:30 עד 19:30 – לשחיינים בלבד.                                                      שלמה שחר


ועוד בעניין מכת הפריצות והגנבות:
בעקבות דברים שפורסמו בעלון הקודם, ועדת הבטיחות מבקשת להזכיר:  תושבי שכונת החממה וחברים בעלי מפתח לפשפש, הקפידו לנעול את שער הפשפש בצאתכם ובבואכם. נכון, לפעמים זה לא הולך בקלות, אבל אם מתעקשים – זה מצליח. למען ביטחון כולנו.                                 


שינוי שיטת חימום המים
עוזבים את הקיטור ועוברים לדודי חשמל/שמש

לחברים שלום,
מזה שנים רבות חימום המים לבתי החברים ולמבנים הציבוריים בעין שמר מתבצע ע"י קיטור. אדי הקיטור מובלים בצינורות תת קרקעיים לכל אתר ואתר. מערכת הצינורות היא ישנה מאוד ולא מתוחזקת מזה שנים רבות, מה שגורר הפסד רב של אנרגיה עקב איבוד חום בדרך מהמכון אל המשתמשים. הפסד אנרגיה פירושו כמובן גם הפסד כלכלי כבד.
מצב זה יחד עם מגמת ההפרטה בצריכת האנרגיה והמים, הובילו קיבוצים רבים להחליף את מערכת הקיטור במערכת חימום ביתית של דודים משפחתיים המחוממים באנרגיית חשמל, שמש או שיטות אחרות.

לאחר כמעט שנתיים של בדיקת הנושא לעומקו, החלטנו לשנות את שיטת חימום המים גם בעין שמר, ובחודשים הקרובים יועברו כל בתי המגורים המחוברים למערכת הקיטור המרכזית לדודי חשמל / שמש. הדירות ינותקו ממערכת הקיטור, על כל דירה יותקן דוד מים, והוא יחובר לחשמל, ולפי רצון החברים גם לקולטי שמש.
השקענו מחשבה גם בבחירת החברות איתן נעבוד, הן מבחינת הציוד והן מבחינת ההתקנה.
הוחלט לרכוש ציוד של "כרומגן" דרך חברת "שמואל מאיר" שתבצע את התקנת המערכות. לשתי החברות מוניטין רב וניסיון מצטבר בתחום זה, כולל ניסיון בעשרות קיבוצים.

האנשים שילוו את הפרויקט

יוחאי יגודה, שיהיה כתובת לפניות החברים וכן יתאם ויקשר בין המשפחות לבין הגורמים המקצועיים יואל גרוסברג ומשה גיבור (החשמלאי)אנשי המקצוע המקומיים
איתן שמואל - יתאם "ביקורי בית" בבתי החברים, וילווה את נתן דרורי, נציג החברה, בפגישותיו עם
                     המשפחות.

הצעדים הקרובים
·        ערב הסברה לחברים - יתקיים ביום ראשון 4.9.2011 בשעה 20:30 במועדון, בערב זה יציג נתן דרורי נציג החברה, את היתרונות והחסרונות של כל שיטת חימום ויענה לשאלות הציבור.
·        ביקורי בית – בשלושת השבועות לאחר ערב ההסברה יתקיימו ביקורים בבתי החברים, לצורך ייעוץ והתאמה אישית של המערכת לפי צרכי המשפחות השונות. הביקורים יתואמו מראש עם החברים. איתן שמואל יתאם וילווה את הביקורים הללו.
·        הזמנה - לכל משפחה יוכן מסמך המפרט את ההזמנה, בציון תוספות החבר במידת הצורך. הזמנה זו תהיה חתומה ע"י החבר, הקיבוץ והספק, והיא תהווה אישור  לביצוע ההזמנה.
·        התקנה - חשמלאי מטעם חברת "שמואל מאיר" יתקין את הדודים ויחברם ללוח החשמל.
המשך
עקרונות מנחים לפרויקט

התקנה
1.      אופן התאמת דודי חשמל/ שמש - לפי ההמלצה המקצועית של החברה
2.      המערכות שיותקנו  בבית (דוד, קולטים) שייכים לדירה אליה חוברו, ואינם ניתנים להעברה, גם אם המשפחה עוברת לדירה אחרת.
3.      עצים יילקחו בחשבון כתנאים נתונים, ולא תתאפשר כריתה.
4.      התקנת דוד עם קולט על הגג אינה מוסיפה יופי למבנה, והמגמה היא לחפש את המקום המוצנע ביותר במסגרת המגבלות הטכניות.

עלויות
1.      דוד המים המומלץ על ידי החברה + חיבורו לחשמל – ימומן על ידי הקיבוץ. משפחה שתבחר בדוד גדול יותר, תשלם את ההפרש.
2.      משפחה שתבחר להוסיף קולטי שמש, ובמידה שיש לכך אישור טכני של החברה – תשתתף בעלות הקולטים בסכום של 500 ₪.
3.      משפחה שתבקש למקם את הדוד או הקולטים שלא לפי המלצת החברה, ומילוי הבקשה יהיה כרוך בתוספת תשלום - תשלם את ההפרש.
4.      תחזוקת המערכות – לחברים אשר הותקנו להם מערכות לפני הכניסה לפרויקט, התחזוקה תהיה על חשבון הקיבוץ עד שנת 2019 (8 שנים אחריות).

נתונים כלליים
1.    צריכת מים ממוצעת בארץ = 30 ליטר מים חמים לנפש ביממה, לפיכך:
דוד 80  ליטר - מתאים למשפחה בת 2 נפשות
דוד 120 ליטר - מתאים למשפחה בת 4 נפשות
דוד  150ליטר - מתאים למשפחה בת 5 נפשות
דוד 200 ליטר - מתאים למשפחה בת 6 נפשות ומעלה

2.    כל הדודים שיותקנו יהיו מסוג דודי שמש, כולל אלה שיתפקדו כדודי חשמל ללא קולט. באופן כזה ניתן יהיה להסב כל דוד בעתיד לדוד שמש עם קולט.

3.    דוד שמש עם קולט חוסך חשמל ואנרגיה מזהמת.

4.    קולטי שמש צריכים להיות מותקנים כך שפניהם לדרום.


5.    בהתקנת קולטי שמש נלקחת בחשבון מידת ההצללה שיוצרת הצמחייה בשטח.

יוסי בוריס