חפש בעלונים קודמים

עלון 6 (2015) (6001) יז שבט תשע"ה



פותחים שבת
  השבוע, שירים מרוממים, על פרשת "יתרו" אדם זרטל.
לפני שבוע הוקדשה קבלת השבת לט"ו בשבט בשירי ט"ו בשבט ושירים מן הצומח. צילה ליס דיברה על הקשר בין דמות האדם לדימוי העץ ביצירותיו של צדוק בן דוד.
בתחילה סיפרה מעט על חייו:
בן דוד נולד בתימן. ב- 1949  עלה עם משפחתו לישראל, המשפחה שוכנה במעברת עין שמר.
אביו היה צורף אמן, ועם הזמן מונה לצורף הראשי של משכית.
לאחר שירותו הצבאי התקבל בן דוד ללימודי אמנות בבצלאל. מתחילת לימודיו נמשך לפיסול וקיבל ציונים גבוהים. באופן מפתיע בתום השנה השנייה ללימודיו הודיעו לו מוריו שלא יוכל להמשיך ללמוד בטענה "כי אינו מתאים להיות אמן. הכי הרבה יוכל להיות נגר".
העלבון היה גדול, אך הוא לא ויתר על תשוקתו לאמנות. לאחר מלחמת יום כיפור עבר ללונדון, שם בעזרת חבר למד בבית הספר הגבוה לאמנות, התמקד בפיסול, למד לתואר ראשון ושני.
בתום לימודיו התקבל מיד לצוות המורים. הוא ביסס את הסטודיו שלו באנגליה בה הוא חי ויוצר. עם השנים התפרסם. הוא מציג תערוכות בכל העולם ויצירותיו נרכשות ע"י מוזיאונים ואספנים. הוא מרבה לבקר בישראל ופסליו פזורים במקומות שונים בארץ.
לפני שנים אחדות הציג תערוכת יחיד במוזיאון תל אביב לאמנות בשם "טבע האדם".
 התערוכה עסקה בטבע האנושי כמושג, כדימוי וכמטפורה. בתערוכה הוצגו פסלים עשויים לוחות פלדת קורטן ואלומיניום החתוכים לדימויי עצים ודמויות אדם המשתרגים זה בזה בשילוב היוצר קסם מסתורי כובש של חיבור בין העץ לדמות אדם. הברזל והפלדה נהפכים אצלו לאובייקט קל ואוורירי, למגזרת המבטלת את תחושת הכובד של החומר.
צילה הביאה בפנינו צילומים של 15 יצירות פיסוליות של בן דוד דרכם התוודענו אל עולמו האמנותי הייחודי.
זהו פיסול שטוח שהחלל סביבו יוצר את הנפח שלו. האמן משלב ביצירתו דימוי בתוך דימוי וכך נוצרת מורכבות מעניינת. פסליו של בן דוד הם רבי פנים, ורבי משמעויות.
יש ביצירותיו חידתיות רבה, פסליו משתלבים במרחב, בנוף ומקיימים דיאלוג עם הנוף.
פסלים רבים שלו מורכבים מהמון דמויות אנושיות קטנות וכשמתרחקים הם נראים כמו ענפים של עץ. מנגד, ענפי העצים ביצירותיו מעלים לא פעם אסוציאציות של כלי דם אנושיים.
ההכלאה של מראות העץ עם תיאורים של הגוף האנושי הן המכנה המשותף והצוֹפֶן של היצירות  שהציגה צילה בפנינו, הן "עץ האדם" של צדוק בן דוד.
תודה לצילה על שהפגישה אותנו בדרך כה בהירה, מושכלת ומרתקת עם יצירותיו של אמן גדול ושובה לב. ענה.
 
הודעות ושונות

מזל טוב
לשולה ורן חדוותי
להולדת הנכדה – נועם
נכדה מספר 11,
בתם הבכורה של עודד ודנה
ברכות לכל המשפחה!!!

שיחת קיבוץ
שיחת קיבוץ הקרובה תתקיים ביום שלישי בתאריך 10.2.2015
בשעה 20:30 במועדון לחבר
על הפרק:
1.         הצבעה חוזרת על הארכת שנת חופש.
2.         דו"ח ביקורת – יישום השינוי. מוזמן: עו"ד עזרא מזרחי, המבקר הפנימי.   (חומר רקע נשלח בדוא"ל ומונח בחדר תאי הדואר).
3.         מס איזון ואגרת קהילה – הצעת אילן לוטן (ההצעה והתשובה לה מפורסמים בהמשך העלון).

מועדי הקלפי
יום ו' 13.2.15 בשעות 11:30 – 12:30
יום א' 15.2.15 בשעות 11:30 – 13:00
יום א' 15.2.15 בשעות 17:30 – 18:30

בקשה חוזרת מהספרייה   מי שמתכונן להביא ספרים שהוצאו מספריית ביתו – מתבקש לבוא איתי בדברים מראש.   סביר מאוד שיצטרך לבוא אחר-כך לקחת את המיותרים לנו מבניהם. בתודה שלומית תומר

 שאריות צמר  נשמח לקבל להדרן שאריות צמרצוות הדרן

דרושים עובדים לחדר האוכל  דרושים עובדים לימי שישי בערב לחדר האוכל   לקופה ולסידור האוכל.לפרטים נוספים ניתן לפנות למרתה מור

פורים בקרקס שבזי בעין שמר
ביום חמישי 26 בפברואר (שבוע לפני פורים)
בקרקס שבזי - קיבוץ עין שמר
אז לאוהבי המסיבות
אוהבי התחפושות
ואוהבי הקרקס
זו המסיבה שלכם!!!!!!
בתוכנית:
20:00 פתיחת שערים
וקבלת פנים קרקסית
20:30 מופע קרקס
ואחריו - מסיבה
מוזיקה מעולה, אנשים טובים, בר מדליק וריקודים

כרטיסים במקום: 50 ש"ח
בהזמנה מוקדמת עד ה 20/2: 40 ש"ח
להזמנת כרטיסים:
http://menashe.smarticket.co.il
מחכים לראותכם

דרוש/ה מרכז/ת צוות היגוי
לאור המהלך לבחירת מנהלת קהילה ומזכירת קיבוץ וכיוון שאנו מעוניינים שבראש צוות ההיגוי יעמוד/תעמוד חבר/ת קיבוץ מתפרסם מכרז לריכוז צוות ההיגוי.
התפקיד כולל:

•           ריכוז והובלה של צוות ההיגוי לנושא קליטה
•           בנייה וזכויות החברים הממשיכים
•           הכנת החומרים וניהול מו"מ מול אנשי מקצוע והמוסדות הרלוונטיים (עו"ד, רו"ח, תק"צ, רמ"י)
•           הכנת החומר לדיונים ציבוריים והובלתם
דרישות התפקיד:
•           יכולת הובלת צוות
•           נכונות להשקיע ולקדם את הנושא
•           אחריות אישית, יכולת ארגון
•           זמינות לתפקיד
•           הרכז/ת ישתתף בצוות תיאום

חלקיות משרה: יום בשבוע
  ניתן לפנות לשרית אלימלך עד ה- 16.2.15

דוחות חנייה בחדרה
  לחברים שלום,
לאחרונה החלו בעיריית חדרה להקפיד מאוד בנושא החניות בעיר. ההקפדה גוררת דוחות חנייה רבים אותם ספגו עד היום נהגי הבית.
משום כך, ולאחר דיון ארוך, הוחלט כי ההסעות של נהג הבית יעלו ויורידו נוסעים בחדרה רק במקומות המורשים לכך.
המקומות בהם יעצרו מהיום הם: רכבת חדרה, אגד חדרה, וקופ"ח דגני.
העלאת והורדת נוסעים במקומות אחרים תתקיים במידה והעצירה באותו מקום מורשית
בברכה,
שרית אלימלך - מנהלת מש"א
מרב הדר-פרומר - מנהלת קהילה

גניבה מהרפת
בלילה שבין שבת לראשון נגנבו 4 יונקים (3 עגלות ועגל) בני שבוע מהמלונות שלהם
מהרפת של עין שמר.
למחרת הגיעו כוחות משטרה רבים
לבחון, לבדוק ולתת עצות.
ככל הנראה הגנבים הגיעו עם רכב פרטי, העמיסו את העגלים ונסעו.
אנו ממשיכים ללמוד ולטפל באירוע הזה כמו אחרי כל אירוע גניבה.
משה שפירא, מנהל הרפת
כוח ברזיל
סיפורן המרגש של
מאיה שפירא ודנה אליאס
שאומצו כתינוקות בברזיל
ולמרות שאין ביניהן קשר ביולוגי
יש ביניהן קשר חזק במיוחד

איך הכרתן?היינו יחד בבית תינוקות.  דנה: אמי, עדנה, עבדה כמורה בעין שמר. גרנו בגן השומרון ואחותי ואני התחנכנו בעין שמר.
מתי גיליתן ששתיכן נולדתן בברזיל? זה משהו שתמיד ידענו. זה היה גלוי בשתי המשפחות. גם שני האחים שלנו, שגדולים מאתנו ב-3 שנים אומצו בברזיל. עוז אחיה של מאיה וסיון אחותה של דנה.
מתי  נוצר החיבור ביניכן?הכרנו אחת את השנייה מגיל ינקות, אך הקשר החזק בינינו התחיל בכיתה י' כשלמדנו יחד באותה כיתה.
מה אתן אוהבות לעשות יחד?  אנחנו אוהבות להיות יחד בדירה של מאיה בקיבוץ, לבשל, לצאת למסיבות, לבתי קפה, למשחקי כדורעף, לטיולים וזומבה.
אתן חושבות שהחיבור ביניכן נוצר בגלל ששתיכן אומצתן מברזיל? זה בהחלט חיבר אותנו. עברנו את אותם הדברים שאין למישהו אחר שנולד להורים ביולוגיים. אנחנו יודעות מה כל אחת חושבת.
נולדתן באותו אזור בברזיל? לא. מאיה בצפון ברזיל ודנה בדרום ברזיל.
ספרו את סיפור האימוץ שלכן:  מאיה: דוד שלי, רפי שפירא ז"ל, הכיר בארץ מישהי מברזיל בשם מלכה ז"ל. היא קישרה אותו לאנשים בברזיל ששמעו על אימהות שרוצות למסור את הילדים שלהן לאימוץ. הוא קישר בין ההורים שלי למלכה והיא קישרה לאמא הביולוגית. הוריי ידעו כבר בהריון של אותה אישה (אמי הביולוגית) שהם יקבלו אותי. אמי טסה לפני הלידה לברזיל. לאחר שנולדתי האם הביולוגית מסרה אותי לבית יתומים, לפי הנהלים, במהלך הזמן הזה אמי עבדה על הבירוקרטיה ועשתה את כל ההכנות ובגיל חודשיים קיבלה אותי לאימוץ. לאמי הביולוגית היו 3 ילדים גדולים, בעלה עזב אותה, היא פגשה גבר חדש ממנו הרתה. כשהוא שמע שהיא בהריון הוא ברח. היא הכירה עוד בחור שהסכים לגדל רק את שלושת ילדיה הגדולים, לכן היא החליטה למסור אותי לאימוץ.
כדי להראות למשפחתי כמה הם חשובים לי עשיתי קעקוע של סרט ברגל כסמל לחיבור ולהערכה שיש לי אליהם. הקעקוע הוא סרט מתנה שאני נותנת להם. הם המתנה בשבילי לחיים ואני המתנה שלהם. בקעקוע יש גם 3 אותיות באנגלית m,b,o  שהן ראשי  תיבות של: משה, ביריט ועוז. ויש מפתח שמחובר לסרט – הם המפתח לחיים שלי וללב שלי.
דנה: להוריי היה ילד ביולוגי בשם אורי שכיום הוא נשוי + 2. לאחר לידתו אמי לא יכלה ללדת יותר. לאחר מספר שנים הם אימצו בברזיל את סיון, אחותי. מספר שנים אחרי שאימצו את סיון, הם החליטו שהם רוצים עוד ילדה. אמי וסבתי טסו לברזיל וקיבלו אותי בגיל חודש ושבועיים. אמי הביולוגית הייתה נערה ענייה בת 17 שלא הייתה מסוגלת לגדל את התינוקת שלה והחליטה למסור אותה לאימוץ.
כשפוגשים אתכן בפעם הראשונה שואלים אתכן שאלות על המוצא שלכן?  מאיה: הרבה פעמים יצא לי שאנשים הסתכלו עלי ושאלו על המוצא שלי או שהתחילו לדבר איתי בשפה זרה. בתור נערה, כששיחקתי כדורסל היו כאלו שקראו לי בשמות גנאי כמו   "כושית סמבו" אך לא נעלבתי. אני מאוד שלמה עם מי שאני ועם המראה שלי.
דנה: יש כאלו שפוגשים אותי לראשונה וישר שואלים מאיזה עדה אני ו"זורקים לאוויר" את כל העדות השחומות. אני מספרת שאני ברזילאית.
איך מגיבים אליכן בנים? בנים מתלהבים מזה שהמראה שלנו שונה. הם תמיד שואלים: "את יודעת לרקוד סמבה?" או שואלים אם אני יודעת לדבר ברזילאית, למרות שאין שפה כזו. בברזיל מדברים פורטוגזית... יש יותר התעניינות וסקרנות בשל המראה שלנו.
טסתן לביקור שורשים בברזיל?  מאיה: טסתי לברזיל בטיול של אחרי צבא. הגעתי לעיר בה נולדתי, זו עיר מאוד ענייה שתנאי המחייה בה מאוד לא פשוטים. היה לי קשה מאוד לראות את זה ולא חיפשתי את משפחתי.
דנה: לא הייתי בברזיל עדיין. יש מחשבה לנסוע.
אתן חושבות שבעתיד תשקלו לאמץ? אנחנו רוצות לאמץ. אנחנו רוצות גם ללדת וגם לאמץ או לפחות להיות משפחת אומנה.  מאיה: אני רואה את האימוץ שלי כמתנה, גם אם זה קשה לחשוב שהוריי הביולוגיים אולי לא רצו אותי. קיבלתי חינוך מצוין, סביבה תומכת, הורים נפלאים שאני מאוד אוהבת. הם נתנו לי סיכוי לחיים. אני רוצה לתת את אותה מתנה לילד אחר. לכל ילד שצריך חום ואהבה – אתן לו.
דנה: גם אני מאוד אוהבת את הוריי, מודה להם על מה שעשו. זה לא מובן מאליו, ביחוד שלאמי כבר היה ילד ביולוגי. קיבלתי חינוך טוב, בית חם ואוהב, בית תומך, הרבה דברים שלא הייתי מקבלת אם לא היו מאמצים אותי ואני רוצה לתת לילד אחר סיכוי לחיים טובים.
יוצא לכן לחשוב מה היה עולה בגורלכן אם לא היו מאמצים אתכן?חשבנו הרבה אם היינו שורדות בכלל, אם היינו מגיעות לגיל שלנו. במידה והיינו שורדות, רוב הסיכויים שהיינו מדרדרות לסמים או נכנסות להיריון בגיל מוקדם, כי זאת המציאות שם. למרות שברזיל נראית מדינה שמחה ומאושרת עם כל הקרנבלים והסמבה, בפנים זה לא כך, החיים שם קשים.מאיה: נולדתי בברזיל באזור מאוד עני.   כל ילד שני מת שם עד גיל שנתיים.
דנה: אם לא היו מאמצים אותי רוב הסיכויים שהייתי מתה בגיל מאוד צעיר.
מה אתן עושות היום?מאיה: אני לומדת שיננות במכללה ברמת גן ועובדת 3 ימים בשבוע בקיבוץ: בגני הילדים, בכלבו ובערבי שישי בחדר האוכל.
דנה: אני לומדת למכינה ברופין ומתכוונת להמשיך שם ללימודי משאבי אנוש.   עובדת בגני הילדים בקיבוץ ובביגוד.
מתבלבלים ביניכן:הילדים בגנים מתבלבלים בשמות שלנו, גם אנשים חדשים מתבלבלים.אנחנו אוהבות לספר לאנשים שאנחנו אחיות תאומות. יש לנו סיפור קבוע.

לראובן כהן המדריך
ברוח טובה, בסבלנות רבה
עם תשומת לב לכל פרט
הובלת אותנו ביער חורשן
בדרכים שעדיין לא צעדנו...
במזג אוויר נהדר
והכל במקום ובזמן
תודה רבה.
ט"ו בשבט תשע"ה