חפש בעלונים קודמים

ל' באדר ב' תשס"ח 7.3.2008

עלון מס' 8 (3681) ל' באדר ב' תשס"ח 7.3.2008



ס י ו ם ח ו ר ף ח כ ם
ביום שבת הקרוב 8.3.08 נתכנס במועדון בשעה 13:00
לציין את סיום העונה התשיעית של חוגי חורף חכם.
בהרצאה מרתקת של תמר גולן בנושא:

אפריקה: גזענות, דעות קדומות, סבל – ותקווה

תמר גולן תמר גולן היא בוגרת קן חיפה של השומר הצעיר, קיבוץ להב. נישאה לאביהו גולן, ממייסדי הקיבוץ. אביהו נהרג כאשר היו בשליחות המדינה באתיופיה (1961). מאז נעה ונדה בעולם, אך בעיקר באפריקה. דוקטורט מאוניברסיטת קולומביה בניו יורק בלימודי אפריקה, ושוב – ליבשת השחורה. מרצה ועיתונאית. 1995 – מונתה ע"י יצחק רבין לשגרירה הראשונה של ישראל באנגולה. מואמנת גם לעוד שלוש מדינות. 2001 – סיום שרות במשרד החוץ. 2001-2 יועצת לנשיא אנגולה בנושא הלוחמה במוקשים. 2002 – חזרה לישראל, לקיבוץ להב. עד היום – מרצה ללימודי אפריקה באוניברסיטת בן גוריון.
פרסמה שלושה ספרים מרתקים. הראשון "שחור לבן, לבן שחור", השני "אפריקה, אפריקה" והשלישי "גורילות ודיפלומטיה". יצרה מערכת יחסים ייחודית עם שליטי מצריים לאחר מלחמת יום הכיפורים ועל זאת מסופר בחלק האחרון של ספרה "אפריקה, אפריקה".
לסיכום, הרצאה כזו לא מחמיצים!!!
כולם מוזמנים.
ההרצאה מיועדת למבוגרים בלבד – נא לא להביא ילדים.
פותחים שבת

לפני שבוע, נפרדנו מחמי סל בקבלת שבת חגיגית עם שירי "שֶבֶת אחים". תזמורת חליליות ניגנה שלושה ניגונים שונים של "הנה מה טוב ומה נעים...", זמיר גולן ואמיתי ששון צירפו למילים אלה מנגינה רביעית שיצרו בעצמם, וביצעו אותה בדואט שובה לב. רפי שפירא זימר בקולו החם את "אגדת דשא" ודלית אייזנברג הובילה בעדינות את "בלילה על הדשא".
רוני גלעד נשאה דברי תודה וברכה מרגשים, ונוגה שורר הגישה לחמי צרור פרחים יפהפה.
חמי הודה לכל מברכיו ואמר שבדרך כלל הוא מאד אוהב אירועים, אך כשהאירוע נערך לכבודו, זה קצת מביך אותו... חברים רבים כיבדו את חמי בנוכחותם, והמועדון היה צר מלהכילם.

והשבוע, שירי נתן יונתן במלאת ארבע שנים למותו.
על פרשת השבוע, פרשת "פקודי" סיגל דקל.















שיחת קבוץ, 8.3 מועדון לחבר, 21.00

על הפרק:
1. קבלה לחברות-
הנהלת הקהילה ממליצה לקבלה לחברות את אדם אלון ורוויטל דהן(אלון).

2. ועדת השתלמות-
הנהלת מש"א ממליצה לתפקיד ריכוז ועדת השתלמות את תמי צמח.
הנהלת מש"א ממליצה על עידית עזר,חברה נוספת בועדת השתלמות.

3. ערעור על בונוס ענפי –
קבוצת חברים מערערת על ההחלטה שהתקבלה בהנהלת הקהילה והנהלת מש"א.

4. הסתייגות זיו חדוותי למעבר לדירות קבע כפי שמופיע בתור השיפוצים שהתקבל: זיו מבקש להביא להחלטת השיחה "חבר שקיבל דירה חדשה, יהיה זכאי לשיפוץ דירת קבע עפ"י תור הוותק ואולם לא יהיה זכאי למעבר לדירה חדשה נוספת – הנהלת הקהילה תומכת בהצעתו של זיו.

5. בחירת מזכיר – אילן לוטן


להתראות בשיחה. חמי סל



















נוהל חדש בענייני שיפוצים ואחזקת דירות

בישיבה בה השתתפו: רכזת מש"א, מנהלת הקהילה, רכזת ועדת דירות, שאול גלעד ויונתן שחר מהנדס הבניין השכיר - הוחלט:

החל מחודש מרץ נאוה גור תהיה אחראית על כל נושא הדירות מול הספקים ומול חברי הקיבוץ. ( טלפון ועדת דירות 4223 נייד 052-2236218 dirot@ein-shemer.org.il )


כל הפניות בנושאי אחזקת דירות יופנו אליה, והיא זו שתקבע את סדר העדיפויות בייעוץ ובפיקוח יונתן שחר – מהנדס בניין במקצועו. יונתן יפקח על הבניות החדשות והשיפוצים למיניהם.
שאול גלעד יבצע אחזקת דירות ותיקונים קלים - גם זאת בייעוץ מקצועי של יונתן.

כמו כן, על מנת למנוע אי בהירות בנושא חיוב חברים על עבודות פרטיות הוחלט:

• כל החיובים ייעשו דרך ועדת דירות.
• הקיבוץ ישלם לספק רק את הסכום שהוקצב לחבר, בהתאם להזמנה של הקיבוץ מהספק.
• את כל האקסטרות – ישלם החבר ישירות לספק. הנחיה זו תינתן לספקים איתם הקיבוץ עובד.
• במידה וענפי המשק והמפעלים ירצו להשתמש בשירותים הנ"ל, תוגש להם הצעת מחיר בכתב ובאישור מנהלת הקהילה


נוהל זה הוא ניסיוני ונקווה שיצליח

בהצלחה לכולנו

מש"א, דירות, מנהלת קהילה














דיון פתוח

חברים המעוניינים להשתתף בדיון פתוח של הנהלת הקהילה הדן

באישור הצעות ועדת תכנון לחלופות בנייה לשכונה החדשה –

מוזמנים ביום ד' 12.3.08,
בשעה 15:20 לחדר ישיבות במזכירות

להתראות, איילת מוזס



ג ש מ י ם

השבוע ירדו 5.5 מ"מ גשם












ע ב ו ד ת מ ח ק ר
במרכז האקדמי רופין, במסגרת עבודת סמינר בראשותה של פרופ' עדה זוהר – ראש מסלול פסיכולוגיה, נערך מחקר העוסק בהשפעות השונות של מלחמת לבנון השניה על הלוחמים שהשתתפו בה.
אם השתתפת במלחמה כחייל סדיר/ מילואים/ קרבי / עורפי – ויש לך אח מעל גיל 18 אשר לא בהכרח השתתף במלחמה-

נשמח אם שניכם תסכימו לשתף עמנו פעולה ולמלא עבורנו שאלון.
השאלון אנונימי ומבוצע בהתנדבות. מילוי השאלון בן חצי שעה לשעה (ניתן גם לקבלו ולהשיב עליו באמצעות דואר אלקטרוני).
נשמח אם תיצרו עמנו קשר בדרכים הבאות:
יפעת גונן-בן ענת 050-8869848
yifatgo@gmail,com
חן כפיר-גולן 050-5609605
Kfirchen1@gmsil.vom

תודה מקרב לב על שיתוף הפעולה.



צבע ושיפוצים

לקראת פסח הקרב
אתם מוזמנים לפנות אלינו -
אנחנו עושים עבודות בית:
שיפוצים קטנים,
צבע,
וסידור גינות.
ב מ ח י ר י ם ט ו ב י ם
סרגי 050-7182237
יבגני 052-6499572






תודה גדולה לכל הנשים
שתרמו בגדי תינוקות לפליטי דארפור לאמהות הטריות .
הצלחנו בעזרתכן ובעזרתן של נשות גן- שמואל (עוד שיתוף פעולה פורה) לאסוף כמות גדולה שנמצאת כבר בשימוש.
תודה לגלי על הפרסום והאיסוף.

להתראות – נורית קישיק.


בנות עין שמר
היקרות מפז!

הנכן מוזמנות ביום שישי הבא 14.3.08 לחגוג את יום האישה הבינלאומי בערב נשי, חושני וקסום בפאב.
רקדנית הבטן אבישג אור אפרתי תלמד אותנו כל מה שצריך כדי לזוז ולרקוד בכיף וכמובן נשלב הכול עם אלכוהול טוב, כיבודים לרוב, מוזיקה לנשמה ואווירה אינטימית ומהנה.
תרשמו לכן את היום והשעה
(שישי 14.3 בשעה 21:30),
שריינו את בן הזוג לשמור על הילדים ובואו עם החברות לערב שהוא רק בשבילכן!
קבענו בנות? ברור!
























ל ק ו ב י

שיר שנכתב מתוך החומרים שבהם עסק החוג: "טקסט אינטר-טקסטואלי" בהנחייתו של קובי גרוסמן.
במפגשים עקבנו כיצד משוררים לוקחים טקסט ממקורות אחרים, משתמשים והופכים אותו לרעיון חדש משלהם.


שיר אינטר-טקסטואלי"
כ ת ב ה - ע נ ה

ל ק ו ב י
כמו בכל שנה איתך בחוג, במסגרת "חורף חכם", אתה מצליח להדהים אותנו בבחירות שאתה בוחר, ומביא לנו, שומעיך הקבועים והנאמנים ולמצטרפים החדשים.

גם הפעם הייתה הפתעה בפגישה, בערב הראשון של החוג כשהשמעת את הנושא "אגם הברבורים" מאת צ'ייקובסקי בשלוש גרסאות שונות לגמרי זו מזו. היה בזה הדגמה להבנת המונח המפחיד "אינטר-טקסטואלי".

במהלך החוג, הקריאה המשותפת בשירים, בפזמונים ובבירורים בעקבות הטקסטים, הגענו לתובנות חדשות מעניינות ומעשירות.
אנחנו מודים לך קובי ומקווים להיפגש מחדש ב"חורף חכם" 2009.

בשם המשתתפים המועשרים והמאושרים

ניצה חופי ושלומית תומר






מ צ א ת י
זוג אופני ילד
המאבד מוזמן -
ש מ ח ה



כנס תמיכה בג'ומס יתקיים בצוותא ת"א
ביום ראשון 9.3.08
הרשמה על לוח המודעות



ש א ל ה
לאבו דאוד היו 7 בנים ולכל בן אחות אחת.
כמה ילדים היו לאבו דאוד?



נסיעות לקופ"ח
ביום רביעי אין לקיחת בדיקות במרפאה ולכן מיכה לא יסע יותר בימי רביעי
החל מהשבוע הבא 12.3.08.





























ממש"א
ועדת רכב
הוקמה ועדת רכב, שבראשה עומד דני שורר.
חברים בה מתוקף תפקידם:
אילת מוזס, גיורא ריפתין, פנינה גלעד, חיה חרודי וסמדר שם טוב.
נאחל להם הצלחה ולכולנו נסיעה בטוחה.

ר ו נ י ג.

דרושים
לחברה מובילה וייחודית בתחומה דרוש/ה מנהל/ת מכירות שוק מקומי.

אחריות כוללת על מערך המכירות והפעלת אנשי מכירות. יישום פעילויות שיווק ומכירות לשוק המקומי. מעקב פיקוח ובקרה על נושאים תקציביים. ניסיון של 5 שנים לפחות בניהול שיווק ומכירות. שליטה בסביבה ממוחשבת. שליטה בעברית ואנגלית. ידע והכשרה מעולם בעלי חיים/רפת ייתרון משמעותי.
קורות חיים ל
Gran2@ors.co.il


דרושים
קייטרינג באזור קיסריה מחפש אחר מלצרים/יות אחרי צבא.
לפרטים שמרית 052-4768672

מהמרפאה
שעות עבודתה של מרים פוקס השתנו מאז הפרסום האחרון.

היא עובדת כל ימות השבוע כולל יום שישי, אך ביום רביעי ושני הם קצרים יותר. נא לשים לב.
הפרסום על דלת חדר עבודתה.







קידום מעמד האשה

לועדות המועצה הצטרפו נשים, אך יש ועדות שהן עדיין חסרות:
1. ועדת ביקורת
2. ועדה חקלאית
3. ועדת הנחות.

אנא התנדבנה.





ערב ראש חודש – מפגש נשים דתיות וחילוניות והפעם
"ותלבש אסתר מלכות"
ביום ראשון 9.3.08
שעה 20:00 בבניין המועצה האזורית מנשה
בהנחיית שרי אלגד ומכי אושרוב-גרזון
דמי השתתפות 10 ₪. נא להגיע עם פריט לבוש היתולי ודבר מאכל חגיגי חלבי וכשר.
המדרשה באורנים ומועצה אזורית מנשה.

















במוצאי שבת האחרונה, נערכה מסיבה לציון הופעת הכרך השני של סקר מנשה, עבודת המחקר הגדולה של אדם זרטל, ניבי מרקם ז"ל ואנשי עמותת המחקר.

באירוע נטלו חלק, ראשי אוניברסיטת חיפה, ראש המועצה האזורית בקעת הירדן, חוקרים, אנשי הסקר, חברים ועוד.

את האירוע הפיקה מרים שנפלד, הנחה אבנר ארבל, השתתפו בנגינה ושירה: מירי גרוסברג, קובי גרוסמן, אילן לוטן,זמיר גולן.

ברך מטעם עין שמר, חמי סל, אנו מביאים את ברכתו:

לאדם זרטל לציון הופעת הכרך השני של סקר הר מנשה

ערב טוב לכל הנאספים באירוע חגיגי זה.
אני רוצה לברך כאן את חברנו אדם זרטל, הן בשם קיבוץ עין שמר והן בשמי, שמכיר את אדם קודם כל כאבא של אמוץ, בן קבוצתי, ורק אחר כך, לאט לאט, כאיש בוגר, איש רוח, איש יוצר ואיש אקדמיה.
אני משער שרובכם כאן יודעים יותר ממני על תולדות עם ישראל, על ארכיאולוגיה ועל מזבחות בשומרון, אז תרשו לי לומר פה משהו על אדם זרטל לא בתור איש אוניברסיטה דווקא אלא בתור חבר קיבוץ.

אדם הוא דור שני בעין שמר, בן למייטק ושרנקה מייסדי הקיבוץ. הרבה שנים הכרנו אותו דרך עבודתו בענפי הקיבוץ ודרך התפקידים הרבים שמילא – רפתן, מרכז משק, רכז ועדת תרבות. אני מניח שגם אלה מכם שניחשו שהוא היה רכז ועדת תרבות, לא ניחשו שריכז את הרפת. אבל זאת אחת התכונות הכי בולטות אצל אדם, כמו שאני הצלחתי להכיר אותו – היכולת לשלב בין תחומים שלכאורה לגמרי שונים זה מזה. היכולת להתייחס לחליבת ערב ולכתיבת מחזה ליובל החמישים – באותה מידה של רצינות. או לפעמים – באותה מידה של הומור דווקא.

אחרי שאדם נפצע, הוא בחר בכיוון חדש של לימוד והוראה באוניברסיטה. גם כאן הוא הצליח לשלב בין עולם האקדמיה לבין עולם הקיבוץ. שוב ושוב הביא לחצר הקיבוץ את המיומנויות והידע האקדמי שלו. ראשית כל, זה התבטא בהקמה ובליווי של המוזיאון וחצר הראשונים. ובעשור האחרון אדם מקיים מדי שנה חוג במסגרת חורף חכם, שבו הוא מרביץ תורה בחברי הקיבוץ, ממש כאילו היו תלמידים מן המניין. הפופולאריות הגדולה של החוג של אדם מוכיחה את אותה יכולת שלו לשלב בין עולמות, ולהביא לחצר הקיבוץ את החשיבה והידע האקדמיים – מבלי לזלזל לא בשומעים שלו ולא בנושאים שהוא מביא.

במשך השנים שמענו לא פעם את אדם מבקר את הקיבוץ ומנבא את סופו. אבל כל מי שמכיר אותו יודע שלצד הביקורת הזאת יש גם מחויבות, ואכפתיות ושורשיות עמוקה מאד. אם תרשו לי רגע של פטריוטיות מקומית, אני אומר שהפתגם "אין נביא בעירו" מעולם לא היה נכון לגבי עין שמר, שדווקא יש בו לא מעט נביאים ואנשי רוח. זה אומנם עושה אותו לקיבוץ לא פשוט, אבל זה גם מאפשר לנו לקבל ולהעריך וליהנות מאדם כמו אדם זרטל.
אני מאחל לך, אדם, עוד הרבה שנים של פעילות ויצירה, ומאחל לעצמנו שתמשיך להיות חלק בלתי נפרד מרקמת החיים של הקיבוץ.
עין שמר, 1.3.08






קצת על המפעל שלנו
(דברי אדם זרטל במסיבה לצאת הכרך השני של סקר השומרון באנגלית)

השנה היא שנת השלושים מאז החילונו, ניבי ואני, בסקר השומרון (2008-1978). מאז התפתח המפעל והפך להיות הסקר הארכיאולוגי הגדול בעולם (!), הן בשטחו (3000 קמ"ר, מהירדן לשרון ומעמק יזרעאל לים המלח) והן באורכו מבחינת הזמן.
בשבת בערב, 1 למרץ, נערכה מסיבה במועדון לצאת הכרך השני. עד עתה יצאו ארבעה כרכים גדולים בעברית, וכל הסדרה מורחבת ומתורגמת לאנגלית. הכרך השני באנגלית ("העמקים המזרחיים וספר המדבר") יצא לאור לפני חודש בהוצאת Brill בהולנד, הנחשבת לאחת ההוצאות החשובות בעולם בספרי מדע. הוא מחזיק 800 עמוד וכ-500 איורים. יש בו 300 אתרים, כמעט כולם חדשים למחקר. נוסף לאלה יש מבואות שמנתחים ונותנים סקירה היסטורית, נספחים (על כלי הצור והמטבעות) ומוספים – רשימת כפרים ערבים, מקורות מים, מתקנים חקלאיים ועוד.
במסיבה נזכר חברנו המנוח ניבי, מראשוני המפעל. ראויה לציון גם חברתנו רותי בן מיור, שתרגמה את הכרך לאנגלית וממשיכה לכרכים הבאים. במסיבה השתתפו כ-60 איש, רובם מבחוץ. בירכו רקטור אוניברסיטת חיפה, פרופ' בן ארצי; ראש החוג לארכיאולוגיה באוניברסיטה, ד"ר דני נדל; ראש המועצה האזורית בקעת הירדן, דובי טל; אמנון רותם, נציג העמותה של הסקר; חמי סל, בשם עין שמר; וגיל קופר מארגמן, נציג הצוות. כל המשתתפים עמדו בדבריהם על היקף המפעל והרזולוציה הגבוהה שלו, והביעו הערכה ועניין רב בתוצאותיו. היו גם סרטים על הסקר ועל שיחזור אתר ה"סנדל" בבקעת הירדן (מי שהיה שם זוכר...) וכן מצגת על התגליות בבקעה.
את המועדון הכינה בטוב טעם מרים שנפלד, כולל כיבוד רב וטעים, ומכאן גם תודה גדולה לאנשי המטבח בעין שמר. בתכנית האמנותית השתתפו מירי גרוסברג בשלושה קטעים יפים בקלרינט וכן מקהלת אילן לוטן, קובי גרוסמן וזמיר. הנחה בטעם ובהומור – אבנר ארבל. היה יפה מאד ותודה עמוקה שלוחה לכולם מאיתנו, אנשי הפרויקט.



(בראשונה באו תודות לכל המשתתפים)...וכמה מילים על העניין. לפני שנה בשיחה עם ידיד וקולגה, כשניסה להגיד לי מה מייחד, אם בכלל, את מפעל הסקר והמחקר בשומרון ובבקעת הירדן ממפעלים אחרים, אמר לי – אורך הזמן, הרזולוציה ותחושת השליחות. מדי פעם אני מהרהר בדבריו ונדמה לי שיש בהם משהו.
כשהתחלנו לא חשבתי שנגיע למה שהגענו. לא היו לנו מטרות רחוקות טווח. אלה נוצרו עם הזמן, וגם הרעיונות כך. בראש וראשונה אנו מייצרים עובדות. אני קורא עכשו – יש לי זמן בתא לחץ – את ספרי אנשי האנטי, חבורה באירופה הטוענת שאין - אין עם ישראל, אין ראשית ישראל, אין תנ"ך. והכל נורא מלומד ופלצני ומלא נוסחאות מחוכמות. נדמה לי שחלק גדול מזה קם על חורבות המחקר הארכיאולוגי. כשהעובדות לא שלמות ולא רציניות וחלקיות אפשר לטעון מה שרוצים. כשמגלים רק עשרה אחוז מהאתרים בשטח ותופרים על בסיס כזה תיאוריות על הברך וכותבים ספרים אז כך נראה המחקר. אנחנו הרי מקלקלים לכולם בזה שאנחנו מייצרים כל כך הרבה עובדות. ויוצא שמי שמגלה תשעים אחוז מהאתרים בשטח הופך לאויב האקדמיה. היה פרדסן בעין שמר,מנחם מגן, שאמר שמה שמקלקל לכולם בפרדס אלה העצים. כשיש עובדות חדשות שלא רק תואמות את התיאור המקראי על ראשית ישראל אלא גם מסבירות ומתארכות אותו בהרבה מקרים – זה מפריע כי צריך להתמודד עם זה. אז מתעלמים. לא תמצא מילה על ה-1300 האתרים החדשים והמזבח בהר עיבל והגילגלים וכל שאר הדברים באף ספר או מאמר ובאף כנס לא מדברים על זה. מלטה יוק, כפי שאמר האדמירל התורכי כשאמרו לו לכבוש את מלטה.
אבל צריך לומר שהציבור הרחב, בניגוד לאקדמיה, מקבל בעין יפה ואפילו בהתלהבות את התובנות החדשות שעלו במחקרנו. נוצרה דיכוטומיה עמוקה בין הציבור והמחקר הרשמי, וכל זה גם אינו מרפה את ידינו. התכנון הוא להמשיך ולפרסם את הכרכים החמישי והששי של הסקר, יחד עם הדוחו"ת של עיבל ואחוואט ונרבתא ועוד. אנחנו גם ממשיכים בסקר ובתגליות, יחד עם הידידים שרכשנו והצטרפו אלינו בסיוע ובשותפות.
החיים הם מאבק. והמאבק כאן איננו רק על אידיאולוגיה ותנ"ך, אלא גם איך צריך לנהל את המחקר: האם לבדוק לעומק את העובדות ואחר כך לפרש אותן, באומץ וביושר ככל האפשר, או לכתוב מאמרים וספרים ולהניח שניתן לגשר במלים יפות על הבסיס העובדתי הרעוע. זה מאבק על יושר אינטלקטואלי והגינות יסודית. איני מנסה לטעון שכל הצדק איתנו. בני אדם, וגם אנחנו, נוטים לטעות ולפרש באופן המתאים להם. עם זאת, הייתי רוצה להסביר כאן את דרך הפעולה שפותחה בפרוייקט שלנו:

אנו עוסקים במחקר היסטורי. ניתן להגדיר את הויכוח כך: מצד אחד נמצא התנ"ך, אוסף טקסטים אדיר, ומהצד השני המחקר הארכיאולוגי. זה האחרון מייצר עובדות בכרונולוגיה, בארכיטקטורה, בקירמיקה ועוד. והיות ובתנ"ך עוסקים אלפי שנים, ובביקורת המקרא 150 שנה, והיות כבר פירקו כל פסוק לאלף גורמים – אנו מציעים גישה אחרת. אנו מתחילים בשטח כאילו אין תנ"ך. אוספים עובדות ורושמים אותן ומכניסים חזק גם את הצד הגיאוגרפי. כאשר נוצרת תמונה כלשהי – נניח 400 אתרים מתקופת הברזל 1, שסיפורה מופיע בדברים, יהושע ושופטים – אנחנו משוים אותה לסיפורי התנ"ך ורואים מה מתאים ומה לא. החידוש הוא שאנחנו מניחים הצידה את כל הפרשנויות והדעות האינסופיות המתלוות למקרא, ועושים עימות ישיר – עובדות מול מקרא, ללא תיווך. בשלב הזה לא מעניין מה כתב פלוני על תאריך ספר דברים, אלא אם המתואר בדברים מתאים לעובדות הארכיאולוגיות והגיאוגרפיות ועד כמה. נעיף החוצה את מאות המאמרים והספרים ונתכונן לעימות הפשוט – טקסט מול עובדות.
אתן דוגמה. בדברים יא, כט-ל, מורה משה את בני ישראל איך להגיע לעיבל וגריזים לטקס ראשית העם. יש חמש אינדיקציות גיאוגרפיות: "בעבר הירדן", "אחרי דרך מבוא השמש", "בארץ הכנעני היושב בערבה", "מול הגילגל", "אצל אלוני מורה". בספרות תמצא שספר דברים הוא דויטרונומיסטי, נכתב מאוחר ולא רלבנטי. אבל בעימות מול הממצא מסתבר שאת הגילגל ניתן להראות ליד נחל תרצה, ובהר עיבל היה מזבח. לפיכך יש התאמה בין הסיפור לעובדות. גם הגיאוגרפיה מתאימה בדיוק וגם התאריך של האתרים מתאים – המאה ה-12 לפנה"ס, והוא מבטל את "איחור" הטקסט ועושה אותו קדום, אמין ומתוארך.
בדרך זו ניתן להראות שהרבה עניינים, שנחשבו מאוחרים ולא אמינים, עומדים יפה במבחן. וזו עתה היא שליחותנו: לבדוק באמצעי זה, תוך התעלמות מהררי הפרשנויות, את האמינות ההיסטורית של המקרא ומקורות אחרים. המשימה אינה קלה, אבל עומד לרשותנו נשק סודי – כמות של עובדות ללא תקדים וגם שטח שלא נבדק קודם לכן והוא הרלבנטי ביותר לצורך העניין.
וברוח זו,של עקשנות ונכונות להמשך, אני רוצה לברך את החברים ולהודות להם על עזרתם ונכונותם. חזקו ואמצו.













ש י ח ה ע ם ח מ י

עם סיום קדנציה של שנתיים וחודשיים, בין שלושה טלפונים וששה צלצולים, התיישב חמי לענות לשאלות על תפקודו כמזכיר; למה צריך מזכיר, האם עדיף שאת תפקידי המפתח ימלאו חברי קיבוץ, או שמתאימים לכך יותר חיצוניים, מה חשוב שנשפר אצלנו, האם יהיה מזכיר פעם נוספת ועוד.





מה כולל תפקיד המזכיר?
המזכיר הוא התפקיד המרכזי ומתאם בין בעלי התפקידים ומיצג את הקיבוץ פנימה והחוצה. המזכיר הוא דובר הקיבוץ ונציגו במוסדות התנועה, המועצה, והארגונים שאליהם שייך הקיבוץ. המזכיר הוא גם יו"ר האגודה – עין שמר אגודה שיתופית.
הוא יושב בועד ההנהלה (ועד שכמעט אינו פעיל אצלנו) ובשתי ועדות המשנה שלו, הנה"ק ומועצת המנהלים (ההנהלה המשקית), וכן משתתף בועדות השונות של הקיבוץ - על מנת לתאם ולחבר ביניהן.
צוות התיאום כולל את המזכיר, יו"ר כלכלי מנהלת הקהילה , רכז המשק ומנהלת מש"א.
המזכיר אחראי לשיחת הקיבוץ, לסעיפי השיחה, ניהולה, וכן אחראי מול ועדת הקלפי על ההצבעות ופרסומן.

אמרו עליך ששנית את תפקיד המזכיר – למה התכוונו?
לא שיניתי, יישמתי את החלוקה ואת סמכויות המזכיר כפי שהוחלט עליהן. מאז הפנימו החברים את החלוקה בין העסקים לקהילה, החלו פונים יותר למנהלת הקהילה ולמש"א בנושאים חברתיים ואישיים.
ובכל זאת, בזמן כהונתי הובלתי מהלכים שעל פי הבנתי שייכים לתפקיד המזכיר ואם לא הייתי עושה אותם לא היו מתקיימים. נגעתי בתחומים שבעבר נמנעו מלגעת בהם בגלל רגישותם (לדוגמא, נושא התושבים וקרנות ההשתלמות של עובדי החוץ).
המזכיר היה אחראי בעבר לנושא האבלות בקבוץ. בעצה אחת עם מנו העברתי את התפקיד אליו. מנו עושה זאת במסירות ואחריות הראויה לשבח.

יש חשיבות שהמזכיר יהיה חבר קיבוץ, או אולי התפקיד מיותר?
ראשית המזכיר הוא יו"ר האגודה ולכן חייב שיהיה חבר קיבוץ. בזמן תפקידי היו 3 בעלי תפקיד מרכזיים שאינם חברי קיבוץ: איילת, דנה ויואב - וזו סיבה נוספת שיהיה חבר קיבוץ בתפקיד בכיר. פעמים רבות הרגשתי, שבשעות הערב בחג ובשבת, למרות הקשר הטלפוני הפשוט לבעלי התפקידים,הייתי הכתובת לפניות הציבור.
ייתכן והמזכירות של פעם, שכללה את בעלי התפקידים הכלכליים והחברתיים – הייתה דבר טוב ואיני פוסל בעתיד חזרה לכך – אך זה צריך להתקבל אחרי דיון מעמיק. לעומת זאת במצב של הפרדה כפי שהוא היום, כשבעלי התפקידים מתנהלים ביניהם בצורה הרמונית – זה נכון לעין שמר ובנוסף לכך הסדרת משק- קהילה מגן על הקבוץ.





מה היתרונות והחסרונות למקומי לעומת שכיר?
יתרונות המקומי: התמצאות בפרטים, בהיסטוריה, בהיכרות האישית, בהרגשה של שותפות.
החסרונות – והרגשתי זאת על בשרי, שהחברים שלך שוכחים לפעמים שאתה ממלא תפקיד ומצפים ממך להיות אתה עצמך, בשעה שעליך לחבוש כובע של בעל תפקיד.
יתרון לחיצוניים: לעתים לא לדעת את כל הפרטים זה טוב, חוסר מעורבות רגשית, היכולת לקום וללכת, כל אלה מאפשרים יותר אומץ ויכולת לממש בצורה נקייה וטובה את התפקיד שאליו נבחרת.
אבל היו לנו בעלי תפקידים שאינם מעין שמר שגילו הזדהות גדולה, לעומתם אחרים שאומרים "שלכם" - יש הבדלים בין הבאים מבחוץ.
החסרונות אצל החיצונים: אי ההכרות עם הקיבוץ, האנשים וההיסטוריה.
אבל מה שהכי חשוב וקובע זו האישיות של האדם.
לדעתי חשוב שחברי הקיבוץ ימלאו תפקידים מרכזיים – אם כי יש תקופות שמתאים שימלאו אותם חוצניקים שיכולים לעשות דברים שחברים אינם מעיזים לעשות - למשל היום אצלנו.

החברים מוכנים למלא תפקידים?
יש שמעוניינים להיות חברי ועדות וגם רכזי ועדות - אנשים מטבעם מוכנים לתרום במקום שהם חיים בו. לעומת זאת לגייס לתפקידים מרכזיים יש קושי. ולראיה רק לאחרונה החליפה רוני גלעד 3 מנהלות מש"א שלא היו חברות קיבוץ, ורכז משק כבר קדנציה שניה אינו מקומי. מנהלת הקהילה היא שכירה זו פעם ראשונה, למרות שהתמודדה מול חבר. אני מקווה שבעתיד ישאו חברי הקיבוץ בתפקידים המרכזיים.

למזכיר יש השפעה על המתרחש?
בהחלט. למזכיר השפעה על הקורה ועל החברים. לדוגמא, הבאת מודל ההסכמות להצבעה מחודשת השפיעה על הנושאים שבהם אנו עוסקים היום ועל סדר היום הקיבוצי.

האם יש שינוי בדרך שאתה רואה את הקיבוץ היום לבין טרם היותך מזכיר?
אני קשור לעין שמר בכל נימי נפשי ומאודי – לפני התפקיד, בזמן התפקיד, ועוד יותר אחרי. בשנתיים בהם כיהנתי עלו נושאים שחלקם סוערים ומשפיעים על הקיבוץ ועתידו, אך בעצם הכל כבר קרה בעוצמות אלה ואחרות; ואני חושב שהיו תקופות סוערות יותר - הכל בעיני המתבונן.
אני עדיין חושב שעין שמר היה ויישאר קיבוץ מיוחד מאוד עם חוסן חברתי וכלכלי, קיבוץ חזק מאוד שלפעמים חבריו אינם מודעים לכך. וזהו כוחו וקסמו עבורי.
הרבה למדתי על עצמי מתוך אחריות התפקיד ומתוך ראיית הדברים דרך עיני ממלא תפקיד.



מה הדבר הקשה ביותר בתפקיד ציבורי ובעבודת המזכיר בפרט?
לקחת דברים ללב. שאתה מבין שיש עליך אחריות גדולה של הקיבוץ, החבר, תקציבו, בעיותיו, מצוקותיו ובקשותיו. לפעמים אתה מוביל החלטות שאתה יודע שישפיעו על החבר ומשפחתו וזה קשה. לדוגמא, בנושא התושבים. והכי קשה, שמבלי שהתכוונת אתה מסוגל לפגוע באנשים, שבמקרה הטוב אומרים לך זאת, ובמקרים אחרים אתה מרגיש משהו ביחסים שלא ברור לך פשרו ומקורו.

מה הכי חשוב בעיניך שיתקיים אצלנו?
שוויון ערך האדם - היה ונשאר. שאת ההחלטות נקבל ביחד ולא יילקח החוק לידיים. אחד הדברים שנראים ברורים מאליו לנו, אך למתבונן מבחוץ זה פלא – הוא מוסד השיחה, הועדות, ההנהלות וההחלטות המשותפות.

כמזכיר, עמדת באתגרים שהצבת לעצמך?
חלקם כן וחלקם לא. לא אפרט, זה ביני לביני. אני חושב שהיו לי הצלחות והיו לי גם טעויות שאני מצטער עליהן.








מה הכי חשוב שנתקן?
חשוב ביותר שנתקן את האמון בינינו, את שיתוף הפעולה בקבלת החלטות ויישומן. להוריד את המתח בין המחנות – כי המשותף גדול מהמפריד.
הייתי ונשארתי מאמין בקיבוץ השיתופי והשוויוני. ניסיתי לזכור שאני מזכיר של כולם – גם של השונים בהשקפתם. עם סיום תפקידי, יהיה זה הדבר שארצה לשמור. רבים ירימו גבה וישאלו, למה לא הובלת את הדברים בהיותך מזכיר? להם אומר, שתפקידי היה לשמור על איזונים ולא לכפות את דעתי. לקבל החלטות משותפות ולתת לכל הזרמים והדעות מקום לגיטימי.

מהו לא קיבוץ, האם כשמתקיים שכר דיפרנציאלי זה עדיין קיבוץ?
לא קיבוץ זה שאין שוויון ערך עבודה, שאין סולידאריות, אין ערבות הדדית. כנראה שכאשר יש שכר דיפרנציאלי זה עדין קיבוץ, אם אין הבדלים גדולים בשכר.
יש קיבוצים שהפכו ללא קיבוציים והצליחו בגדול. ויש אחרים שמאוד לא הצליחו – וצריך ללמוד מכולם. אני מקווה שצוות השינוי ילמד את הנושא היטב לפני שיביא הצעותיו.

איזה קיבוץ היית רוצה שיהיה עין שמר?
תשובתי אינה אוטופית. אני רוצה שעין שמר ימשיך להיות קיבוץ.
הקיבוץ השתנה כבר מהיום השני להיווסדו, ולכן אי אפשר לשמור על "הקיבוץ הקלאסי הישן", כי אין דבר כזה. אנחנו מתחדשים כל יום. הייתי רוצה שבעתיד נהיה קיבוץ שיתופי אבל בכל מקרה, שנגיע לפשרה שמקובלת על כולם.

תהיה מוכן למלא את התפקיד פעם נוספת?
מתוך אחריות למקום שבו אני חי , התשובה חיובית. מקווה שאגיע בשל יותר ואלמד מהטעויות, אך זה ייקח עוד כמה שנים. בינתיים אני חוזר במלוא המרץ לחברת ההפקות "סל הפקות" .
ביחד עם גלי ארגנו את חגיגות שנות השמונים של הקיבוץ - שהיו חשובות לי ביותר, ולכן הסכמתי להיות מזכיר באותו זמן.

בהזדמנות זאת, אני רוצה להודות לשותפי בהנהלת הקבוץ ולאלו שסיימו בזמן כהונתי:
יהודה ריפתין, דנה גורן, יהודית סגולי, חיה חרודי , יואב דרורי, עודי דגאי, נגה שורר, רוני גלעד, איילת מוזס ולכל בעלי התפקידים והועדות השונות, ולכם חברי קבוץ עין שמר על האמון ושיתוף הפעולה.





תודה לחמי!!! שאלה: נורית







דף אישי לקראת
שיחת הקיבוץ

אישי

החלטתי לפרסם דף זה כיוון שמגיעות אלי שמועות שונות על מה שאמרתי או לא אמרתי ואני חושב שזכותם של החברים להכיר את דעותיי ואיך אני רואה את הדברים העומדים במרכז סדר היום הציבורי שלנו, לא מפי השמועות אלא ישירות ממני.
התלבטתי רבות לפני שהחלטתי להעמיד את מועמדותי לתפקיד המזכיר. מצד אחד אני חושש להיכנס לתפקיד קשה ומורכב זה ומאידך אני מרבה להתבטא בנושאים העולים לשיחה וזאת מתוך הרגשה שאנחנו עומדים בפני החלטות צומת בנושאים הכי מרכזיים של היותנו קיבוץ ושל מושגי הצדק וההוגנות הנוגעים ליחסים בינינו כחברי אותו קיבוץ.
חשבתי שמהראוי שמי שדורש ונלחם על הנושאים הנ"ל, ירד מהטריבונה ויקח אחריות על מה שהוא נלחם. זאת הסיבה העיקרית שבגללה החלטתי להציע את עצמי למזכיר.


משימות מרכזיות

1. חיזוק הדמוקרטיה - הכלי העיקרי של הקיבוץ המאפשר קיום חיים משותפים בין אנשים בעלי דעות שונות, היא הדמוקרטיה. יש לעשות כל מאמץ כדי לשמור על ניקיונה ושקיפותה ולעמול על כך שהחברים יאמינו שהדברים אינם נסגרים בחדרי חדרים או במקומות מוסתרים אלא לאור השמש, בשקיפות מלאה וע"י הגוף הריבוני היחידי שהוא שיחת הקיבוץ והצבעת הקלפי. אובדן האמון של החברים בדמוקרטיה שלנו יכול להיות דבר הרסני מאין כמוהו ליכולתנו לחיות ביחד.

2. תהליכי השינוי - כיוון שאנו עומדים לפני סבב דיונים נוסף על אורחות חיינו וכיוון שדעותיי התומכות בקיבוץ השיתופי ומתנגדות להכנסת מרכיב דיפרנציאלי לתקציב ידועות והשמעתי אותן מספר פעמים, יכול להיווצר חשש אצל תומכי השינוי הדיפרנציאלי שאני עלול לנסות לעקב או למסמס את הדיון הנ"ל.
אמונתי בחשיבות ומרכזיות הדמוקרטיה היא הערובה הטובה ביותר לכך שאין בכוונתי לעשות זאת. אני חושב שיש להביא את הדברים להכרעת הציבור בצורה הנקייה ביותר כאשר מקובל על כולם שיהיו דעות רוב ומעוט, שאם לא כן נהפוך למקום שלא ניתן לחיות בו.
אני מציע לחברים לחשוש מאלו שעלולים לטשטש ולעקוף את כללי הדמוקרטיה ולא ממי שרואה בחיזוק הדמוקרטיה צעד הכרחי ומרכזי.
כמובן, שכמו כל אחד שאיכפת לו, אלחם על דעותיי במקום ובזמן המתאים. כמו כן אנסה להשפיע כדי שהתהליך ייעשה בצורה לוגית כאשר ההחלטות המרכזיות יוחלטו בראשונה ומהן ייגזרו ההחלטות המשניות והשלישוניות באופן שיבטיח שלא יקרה מצב בו החלטה מרכזית מועברת כנספח צדדי להחלטה שלישונית.


3. הפרדת המשק מהקהילה - יצרה מצב בו חלקי השלם נלחמים זה בזה ולנגד עיניו של כל אחד עומדת טובת החלק עליו הוא אחראי גם אם השלם יוצא מופסד ממצב זה (הדוגמאות הן רבות ופרט לדוגמא אחת שאתן, לא זה הזמן והמקום להרחיב בנושא) .
יש צורך לחזק את הראיה השלמה ולהקים גוף על חזק יותר, כדי למנוע מצב בלתי הגיוני זה.
המצב הנ"ל גורם שמקומות עבודה עלולים לצ'פר את עובדיהם חברי הקיבוץ גם בניגוד לנורמות המקובלות בקיבוץ, וכך בשם האוטונומיה של מקום העבודה עלולה להיווצר מציאות של מדינה בתוך מדינה (וזו רק דוגמא אחת).
ישנם עוד נושאים קלאסיים רבים עליהם מופקד המזכיר אבל לא אפרטם כאן.
נגעתי כאן בקצרה רק בשלוש נקודות שנראות לי מרכזיות וחמות במיוחד בעת האחרונה.


בעיות המחייבות את התייחסותי

כדי להיות הוגן ושקוף עלי ליידע את החברים בשני קשיים העומדים בפני במילוי התפקיד.

1.משך כהונתי - כפי שציינתי קודם, יש לי עמדות ברורות התומכות בקיבוץ השיתופי. אנחנו נכנסים עכשיו לדיונים העוסקים בנושא זה. דיונים אלה ייקחו פרק זמן שאף אחד לא יודע להגיד היום בדיוק מה יהיה אורכו (מפי אנשים שונים שמעתי הערכות שונות המדברות על תקופה של חודשים עד ליותר משנה). בסיום הדיון תתקבלנה החלטות לאן פנינו מועדות בהקשר זה.
יתכן מצב בו ההחלטות לא יאפשרו לי להמשיך לכהן כמזכיר. מבחינתי, מוקדם עדיין להצהיר הצהרות רק חשוב לי שהחברים ידעו שלא בכל תנאי אמשיך לכהן כמזכיר את כל משך הקדנציה המקובלת.

2. איילת, כמנהלת קהילה דחפה וקידמה לא מעט נושאים בתקופת כהונתה, יחד עם זאת, הבדלי התפיסות בינינו סביב האופן הנכון והראוי של ניהול חיי הקהילה ובעיקר בכל הקשור לנושא כיבוד הדמוקרטיה (שאת חשיבותה בעיני הסברתי קודם), הם גדולים וספק אם הם ניתנים לגישור, אנחנו לא מדברים באותה השפה ולכן, קשה לי ליראות איך אנחנו משתפים פעולה בהובלת הקיבוץ.
בהקשר זה עלי להזכיר לחברים שאיילת אמורה לסיים את הקדנציה שלה בעוד כשנה וגם החלפתה (אם תבוצע במועדה) תיקח זמן, כך, שבפועל הקדנציה שלה תקוצר (אם בכלל) במספר חודשים.
אני יודע שסעיף זה נתפס ע"י חברים רבים כבעייתי, לכן, אני מציע לחברים לשקול האם בסיס טעוניי נכון או שגוי, מי שיחשוב שטעוניי שגויים, כמובן שלא צריך לקבלם. מי שיחשוב שטעוני מוצדקים מוזמן לתמוך בסיגנון השונה אותו אני מציע.
העיקר לא להתייחס לסעיף זה כמאבקים אישיים אלא לראות בו שתי תפיסות שונות לסגנון בו יתנהל הקיבוץ.


אילן לוטן


ב"פותחים שבת" נפרדנו מחמי כמזכיר, רוני גלעד קראה דברי ברכה:

ברכות לחמי
אין תזמון מתאים יותר לפרידה מחמי מזכירנו כמו הסמיכות לפרשת "ויקהל". ציוויו של משה בפני קהל ישראל כשהוא מגולל בפניהם את "תקנון" הקהילה החדש, פרי "צוות ההסכמות" – הוא ואלוהיו. לא עוד עם נידח ומפולג אלא גיבושו לישות ומקשה אחת המתנהלת עפ"י קודים וציוויים כתנאי להיותו עם נבחר. "קשה להיות יהודי" כתב שלום עליכם עוד לפני שידע עד כמה קשה להיות ישראלי, כמה מיוחד זה להיות קיבוצניק וכמה כמעט בלתי אפשרי להיות מזכיר קיבוץ.
גדולתו של חמי, גם בעיני החולקים על משנתו היא שמעולם לא נתן לזולתו לחוש את הקושי הזה. אופטימיסט ללא תקנה, מסביר פנים וחבר בלתי נלאה. אפשר לנסות ולהבין את אלה בשני אופנים ואולי בשילובם זה בזה: אהבת הקיבוץ ללא תנאי ששזורים בה זיכרונות ונוסטלגיה וקשר כמעט אובססיבי למורשתו ולצידה מזג נוח וחייכני שאינו מתפשר עם סטייה מערכי ליבה. הנס הוא שעל פי רוב לא ניבעו סדקים או נתגלעו סתירות בין המזג לדבקות בעקרונות וכל מי שהיה מזכיר אינו יכול שלא להתפעל מדרך התנהלותו זו. הוא יוכל להמשיך ולהלך בשבילי הקיבוץ בקומה זקופה בלא צורך להפנות פנים לאף אחד ובלי שמישהו יפנה את פניו ממנו.
חמי היה ויישאר המאהב הגדול ביותר של הרעיון הקיבוצי וקודם כל של קיבוצו עין שמר ובתור שכזה יודע גם לסחוף אותנו למפעלותיו, חגיו ואירועיו. תכונות כאלה אינן נרכשות, הן מולדות ומאז שעמד על דעתו, כזה הוא.
בהוויה הסבוכה בה נתון כיום קיבוצנו של "גר זאב עם כבש", היה הוא ה"נער הקטן שנוהג בם" ואין אלא להצטער שנבצר ממנו ומאיתנו להמשיך ולהיות מונהגים תחת ידיו וליבו.
ברכות לך חמי, עוד יש לנו פינות רבות להיפגש בהן.


לחברים שלום

ביום שישי 28.3.08 נשיק את אתר הקיבוץ ב"פותחים שבת".

כדי שהפתיחה תהיה קצת לא שגרתית, אנחנו מודיעים על תחרות תמונת החודש.

התמונות יכולות להיות על כל נושא מלבד ילדים. כל חבר/ה ישלחו תמונה אחת בלבד. אם הכל יעלה יפה, בערב נכריז על הזוכה. יהיה פרס יפה לזוכה.

התמונה צריכה להיות לא יותר מ- 480X640 פיקסלים.

כרגע אנחנו נותנים שבועיים למשלוח וכשתהיה כמות מספיקה של תמונות נודיע על פתיחת ההצבעה וסיום שליחת התמונות.
על צורת ההצבעה - נודיע.

את התמונות יש לשלוח אלי לדואר האלקטרוני - sarh20walla.co.il
שרה אבל









להתראות ובהצלחה לכל שולחי התמונות.

שרה וחמי

















בריאות

עין שמר הולכת על כללית מושלם

בהמשך להחלטה שהתקבלה בהצבעת הקלפי, נחלק בימים הקרובים שאלון לצורך עדכון פרטים אישיים. אנא הקדימו למלאו ולהחזירו לתיבה שתהיה בחדר תאי הדואר.

בנוסף כמה תשובות לשאלות שכבר עלו בנושא השאלון ועוד יעלו:

א. השאלון מתואם עם נציגי הכללית המושלם – ויש למלאו לפי משפחה.
ב. השאלון מיועד לחברים ומועמדים בלבד.
ג. חודש היעד להצטרפותנו הוא אפריל 2008.

ד. לחברים שכבר נהנים מכרטיס מושלם:
1. פרטיי אופן התשלום נמצאים במחשבי הכללית. הובהר לנו ע"י נציגי הקופה כי שינוי אופן התשלום נעשה על ידיהם בלחיצת כפתור.
2. ותק וזכויות נשמרים (גם זאת בזכות פלאי המחשב....).

ה. חברים אשר ירצו להמשיך ביטוח סיעודי או/ו פלטיניום יוכלו לעשות זאת באמצעות התשלום הקולקטיבי – ויחויבו מדי חודש בתקציבם האישי.

ו. לחברים בקופות אחרות
1. תוכלו לעבור לכללית (יש לצרף אישור על תאריך ההצטרפות ותאריך סיום מהקופה בה חברים כרגע).
2. המעבר משמר את הוותק והזכויות שנצברו בתחומים הקיימים בקופה הקודמת ובכללית.
3. אם תעדיפו לשמור על חבורתכם בקופ"ח שלכם – אתם זכאים למימון מטעם הקהילה. ניידע אתכם לגבי אופן התשלום.

ז. חיילים – נהנים מביטוח רפואי של צה"ל.

ח. צעירים בעצמאות כלכלית – אחראים בעצמם לתשלום עבור ביטוח רפואי.

ח. חברים אשר חבורתם ממומנת ע"י מקום עבודתם או משרד ממשלתי כלשהו –
אנא ציינו זאת.

אנחנו לרשותכם בכל שאלה או הבהרה. נשתדל לסייע כמיטב יכולתנו והבנתנו.

נירה כהן – רכזת ו. בריאות



ש ב ת ש ל ו ם !