חפש בעלונים קודמים

עלון מס' 43 (3762) ד' חשוון תש"ע




עלון מס' 43 (3762)  ד' חשוון תש"ע

 
21.10.2009


שיחת קיבוץ תתקיים ביום שני 26.10.09 בשעה 20:30 במועדון.
ע ל ס ד ר ה י ו ם :
1. פתיחת פאב גוס על ידי קבוצת יזמים צעירים
2. בחירת רכז משק לעין שמר
ייתכן כי סעיפים נוספים יפורסמו בהמשך.








ש י ח ת ק י ב ו ץ
מתאריך 19.10.09




תיקון נוהל ערעורים


ר ק פ ת ז ה ר :
עברה שנה מאז אישור נוהל ערעורים בקלפי, ולאחרונה הוגשה בקשה של קבוצת חברים, לשנות את סעיף 4 שנושאו דיון חוזר בשיחת קיבוץ. בעצה אחת איתי, מוגש כאן תיקון שעיקרו האחדה בין שני סעיפים, וקביעה כי דיון חוזר בשיחת קיבוץ יכול להתקיים אם 10% מחברי הקיבוץ או 75% מחברי אחת ההנהלות חתמו על בקשה לדיון חוזר, ולא נעשה שימוש קודם בסעיף זה לאותו נושא. (דף מפורט של הנוהל חולק בשיחה ונמצא בחדר הדואר).






השקעות בשיפוצים ובבנייה חדשה


ע מ י ת ד ג ן :
שנה חלפה מאז דנו על תקציב 09 שהוכן באמצע המשבר הכלכלי ולכן היה צנוע. החלטנו אז שנדחה את ההשקעות לאחר סיכום המחצית הראשונה. ועתה לאחר שסוכמה מחצית השנה העסקית והקהילתית, ואנו כבר באוקטובר, נראה שניתן לשחרר קצת כסף. ועל כן לאור הצרכים ההולכים וגדלים בנושא הדיור, או מציעים מהלך מקביל של חזרה למהלכי השיפוצים יחד עם תכנון וביצוע של 6 יחידות דיור חדשות, שהמימון להן לא יצא מהתזרים השוטף אלא מהלוואות בתנאים טובים.


לשיפוצי הדירות בכוונתנו להקצות כחצי מליון ₪. 250 אלף הועברו עכשיו מרווחי העסקים ועוד 250 אמורים להיכנס בגין רבית על הלוואות הבעלים שניתנה בזמנו לצומת. נעשה מאמץ להשלים את היחידות הראשונות עוד השנה (אלה דירות שכבר היו לקראת שיפוץ ונעצרו בסוף 2008), ועוד 3 שיפוצים בתחילת שנת 2010.


לגבי הבניה החדשה - קשה מאוד להשיג אישורים ואנו מטפלים בזאת. כמו כן אנו מתלבטים איזו הלוואה לקחת, לכמה זמן ובאילו תנאים.


י ו ב ל ב ן מ י ו ר :
אני מברך על היוזמה והכיוון שהוא נכון. מציע להשקיע את כל הכסף שניתן בכיוון השוואת תנאי הדיור, וחשוב לעשות זאת לפני כל דבר אחר. היוזמה לכך צריכה לבוא מצד ההנהלות – יש להפסיק להשקיע בדברים אחרים כמו מדרכות וגגות.


י ו ס י ב ן מ י ו ר :
בנושא השיפוצים, הבנו שהנהלת הקהילה רוצה לבנות דירות חדשות ולעצור השיפוצים ללא החלטה מסודרת. העובדה שמביאים לכאן הצעה להמשיך ולשפץ, נובעת מהלחץ של המשפחות המבקשות לשפץ ולהשוות תנאים – ויש לנו הרגשה שלמי שכבר שיפצו את הדירה - זה לא מעניין אותו.
מצב הדיור אצלנו בעין שמר ללא השוואה למקומות אחרים.


ד נ י א ב נ ר :
חסר לי מספרים. הלוואות צריך להחזיר – כמה נצטרך להחזיר בכל שנה?


ע מ י ת ד ג ן :
אנחנו לוקחים בחשבון חצי מליון ₪ עבור דירה חדשה. ההלוואות נעות בין 15 ל-25 שנה. כרגע יש לנו הצעות ל 10-15 שנים של החזר, אבל יש הרבה פרמטרים שצריך לקחת בחשבון וכרגע הם אינם ברורים מספיק.
אם נבקש לקחת הלוואה, ההצעה תובא להנה"ק ואחר כך לאישור השיחה.




ד נ י א ב נ ר :
לדעתי השיחה צריכה להחליט – זה קשור בסדרי עדיפויות.


ר ק פ ת ז ה ר :
מזכירה לחברים כי ההלטה על בניית 6 יחידות כבר הוחלטה בקלפי. ההחלטה מאיזה מקורות והלוואות זו החלטה אחרת.


א ו ר י ש פ י ר א :
אנחנו לא מתנהלים מאוד מסודר, אבל גם להלקות עצמנו לא צריך. בעבר הייתה החלטה שלא לבנות דירות חדשות, שנבעה מכך שהבנים לא נשארו ולא היו צרכים. עתה המצב השתנה וההחלטה צריכה להשתנות. חייבים לבנות ולשפר את הדיור, אבל אי אפשר להביא כל הצעה להחלטה לחוד, הצעות התקציב צריכות לבוא ביחד כדי שיהיה כסף לכל הדברים.


ע ו ד י ד ג א י :
צריך להמשיך ולבצע שיפוצים מהתזרים השוטף בהתאם להחלטות וליכולת. אין היום דירות עבור משפחות ואין ברירה אלא לגייס כסף לבניה חדשה, כיוון שעל פי ההחלטה את הרווחים אנחנו מפרישים לתיקון הגרעון האקטוארי בפנסיה.
השאלה היא איך מתמודדים עם ההלוואה בדרך שלא תיצור חיבור חדש בין העסק לקהילה. משמעות ההחלטה להשקיע בבנייה – שנצטרך לקצץ במקומות אחרים.


י ו ב ל ב ן מ י ו ר :
אינני מקבל את האמירה שהחלטנו לבנות 6 יחידות חדשות במקום שיפוצים. לא יתכן שלא יוכלו להיכנס לדירות החדשות מי שעבר פעם לדירה חדשה והוא בן 60, ויכנסו אליהן אנשים הרבה יותר צעירים ומאידך לא משחררים כסף לשיפוצים.
חשוב שנדע מיהן המשפחות שעוברות לדירות החדשות.
אם רוצים להתחיל בניה חדשה ולא לשפץ - זה שינוי ההחלטה מלפני 15 שנה על שיפוצים והגדלת הדירות הקטנות. זה חייב להגיע לשיחה.




ע מ י ת ד ג ן :
כל הזמן צריך להגיב למציאות המשתנה; למשל, ההוצאה החדשה שנפלה עלינו בנושא המים המחייבת אותנו להתקנת מונים, כך גם ההחלטה בנושא הפנסיה.
יש הבדל בין בניה חדשה – אליה ניתן לגייס הלוואות, לבין בניה לשיפוץ שמקורה מהתזרים השוטף.
בכל אופן, החלטת הנהלת קהילה עונה בדיוק על דבריו של יובל, כי היא כוללת הן את השיפוצים והן את הבניה החדשה.


ז י ו ח ד ו ו ת י :
אם יש חברים הרוצים למנוע בנייה חדשה, יאספו חתימות ויאמרו זאת בשיחה בצורה ברורה ולא צריך ללכת מסביב.


ל י מ ו ר ג ר ו ס מ ן :
אני מברכת על ההצעות שהובאו כאן, שאחרת מה יהיה הפתרון לצעירים?


ע ל י א ל ו ן :
ברצוני לדעת האם התפרסם חומר לקראת הדיון? אם לא התפרסם זה לא בסדר. בעבר היו מגישים את החומר בעלון ואפשר היה להתכונן לדיון.


ר ק פ ת ז ה ר :
לגבי סעיף הערעורים – התפרסם. לגבי סעיף הבניה הוא פורסם בעלון במסגרת הפרוטוקול של הנהלת הקהילה - וחשבתי שזה מספיק.


ע ו ד י ד ג א י :
כאשר יש מרווח בין זמן הפרסום לשיחה, הפרטים נשכחים וכדאי לפרסם דף הכנה לתאי הדואר.




אספת שמר אגודת חברים


מ ש ה ר ו נ ן :
באגודת שמר נמצאים כל חברי הקיבוץ מגיל 32, אשר נמצאים 3 שנים ברציפות בקיבוץ - היום - כ 260 חברים.
חברי ועד ההנהלה הם: משה רונן – רכז, רפי ארליכמן, ליאורה מאסטרו ויגאל קצנלנבוגן.
האספה עוסקת הערב:
באישור הדוחות הכספיים של האגודה
בחלוקת רווחים
באישור משרד רואי החשבון
בהכלת סעיף 62 לפקודת מס הכנסה. משמע, רווחי האגודה יועברו לקיבוץ והמיסים ישולמו יחד עם שאר מסי הקיבוץ.


ועד ההנהלה מציע לחלק לחברים השנה דווידנד על פי יחידת השתתפותם, כשהמרב הוא 1,100 לחבר. (יחידת השתתפות ערכה 25 ₪).


על פי החלטתנו בעבר, כל חבר שהולך לעולמו יוריש ליורשיו כ- 69 אלף ₪, הפרשה למטרה זו מותנית בקצב חלוקת הדווידנד לחברים. בשנה שעברה העברנו אחוז גבוהה יותר לפירעון ליורשים, אך השנה החלטנו שנבצע זאת רק אם יחידת ההשתתפות תגיע ל- 50 ש"ח.
חברי האגודה יכולים להחליט באסיפה מה ברצונם לעשות בכסף.


ע ל י ת מ ג ן :
אני מציעה להכניס את הכסף לפנסיה.


א ו ר י ש פ י ר א :
דברי עלית מוסכמים עלי. אך אין זה תקין ששני גופים נותנים כסף לחברים. הכסף צריך להיכנס לקהילה ושם להחליט מה ייעשה בו. אבל עתה מאוחר, ולא ניתן לעשות זאת ללא אישור השינוי ע"י רשם האגודות. כדאי לנו לעשות דיון על ייעוד הכספים באגודת שמר.


ע ו ד י ד ג א י :
יש היכולים לומר שהתוספת לפנסיה אינה ריאלית ואחרים יכולים להציע לשפץ. בתור יו"ר כלכלי אומר שכל שינוי בתקנון צריך את אישור השיחה ורשם האגודות.
דעתי האישית היא, שהמהלך להקמת האגודה היה מוטעה, כי כל חברה משלמת קודם התחייבויותיה לפני שהיא מחלקת רווחים; אצלנו יש התחייבויות ענק לחברים בגין הפנסיה והדיור – ולכן זה לא נכון לחלק דווידנד - ועלינו לעשות חשיבה רצינית בעניין לקראת שנה הבאה. לגבי השנה, מכיוון שהסכום קטן, לטעמי עלינו למלא את חובנו לנפטרים ולקרוביהם, אחרת ההתחיבות הזו תישאר כמס שפתיים בלבד.


ה ר א ל י ג ו ד ה :
על החלק שלנו כחברים אנחנו יכולים לוותר, על חלקם של היורשים אסור לנו.
לגבי השנה בכל מקרה אין אפשרות לשנות ההחלטה, מציע לחשוב בשנית לקראת השנה הבאה.


מ ש ה ר ו נ ן :
ההחלטה על אגודת שמר הנה כבר חלק מתהליך השינוי, הוא נותן לפנסיונרים בעתיד יתרון מסוים ולכן לא כדאי לשפוך את התינוק עם המים, ובגלל ההתלבטות היום לבטל את הכל – 250 אלף ש"ח הם זניחים במערכת.
בהצבעת החברים בקלפי הם יוכלו לבחור מבין החלופות שהוצעו באספה:
  1. לחלק הכסף לפי השתתפות החברים - הצעתנו
  2. החברים יוותרו על כספם והוא יועבר לפנסיה (פרט לסכום ליורשים)
  3. החברים יוותרו על כספם ויועבר כולו ליורשים
  4. החברים יוותרו על כספם והוא יועבר לשיפוצים (פרט לסכום ליורשים)
  5. 2/3 מהסכום יועבר לחברים והשאר ליורשים.


א ו ר י ש פ י ר א :
בעבר הכסף נשאר בעסקים, מאז ההחלטה בכל מקרה הכסף עובר לקהילה ומחליטים כיצד להשתמש בו.


מ ש ה ר ו נ ן :
כוונת הקמת האגודה הייתה, לתת לחברים ליהנות מההצלחה הכלכלית באופן אישי. כל החלטה אחרת שתתקבל אינה מייצגת ומבטאת את רצון כלל החברים.


י ג א ל ק צ נ ל נ ב ו ן :
הגמלאים חוששים שהמנהלים ישחקו בפנסיה שלהם, ולכן איננו רוצים שכל שנה ידונו מחדש מה לעשות בכסף. יש להתמיד בהחלטה הראשונית אחרת כל שנה הוא יתמסמס על פי לחצים חדשים שיבואו – וכך יכול לקרות גם בכספי הפנסיה.












יותר מהפאב/ נועם גרוסמן


בימים אלה עומד הקיבוץ בפני שתי החלטות משמעותיות מאוד על המשך קיומו וצורת קיומו. על הצורה מתכתשים מיטב נואמי הקיבוץ תחת כל עץ רענן. בשיחות הקיבוץ ובארוחות הצהרים, בתור למרפאה וביציעי אולם הכדועף המתדלדלים. הכוונה כמובן, היא לנושא השינוי הדיפרנציאלי, ישתבח שמו. ועל הקיום עצמו, אין (כמעט) פוצה פה ומצפצף. אני מתכוון – תתפלאו – לנושא הפאב.


אני קורא לדיון המתנהל כעת בנושא של פתיחת הפאב – הקיום עצמו, מפני שהוא למעשה הדיון על עתידם של צעירים בני גילי במקום הזה שנקרא קיבוץ עין שמר. זהו המקום בו נוכל ללמוד האם האג'נדה רבת השנים הקיימת בקיבוץ, שתכליתה הוא רצון להשאיר את הבנים בקיבוץ, לוקחת בחשבון את העובדה שתפיסת עולמו של הדור הזה שונה ושרצונותיו להתפתח כאן אחרים מבעבר, בדרך ביטוין.


לנושא הפאב יש השלכות רבות מספר על העתיד לבוא, בטווח קרוב והרחוק. בקרוב הוא גם יצור קרקע פורייה להעסקת כמות יפה של בני הקיבוץ במלצרות, טבחות או אבטחה, וגם יצור מרכז בילוי מקומי אשר יאפשר לצעירים לשתות וליהנות בקיבוץ ובכך יפחית את הסיכון לנהיגה תחת סיכון של שעה מאוחרת או שכרות. כמו כן יפחית הדבר את העומס על סככת הרכב בסופי שבוע. בטווח הרחוק פתיחה של מקום כזה תוכל לסמן לצעירים שיש מי שרואה בהשתלבותם בדרך הייחודית להם, דבר חשוב ונחוץ להמשך דרכו של הקיבוץ.


חשבו על הפאב כעל יתד פינתית באוהלו של הדור שלנו, הרוצה למקם את משכנו בלב הקיבוץ, הרוצה להמשיך לשאת את הלפיד שראשונינו הדליקו לפני למעלה משמונים שנים, אך הרוצה גם לעשות זאת בדרכו שלו, כפי שעשה הדור הקודם וכפי שיעשה גם הדור הבא.














העלון יוצא במתכונת מצומצמת ביותר ביום רביעי. אני מתנצלת בפני הדוברים בשיחה שלא ניתן להם לעבור על דבריהם ולאשרם - בגלל קוצר הזמן.


לא אהיה בחדר העלון עד יום שני. נורית.