חפש בעלונים קודמים

עלון 21 (2015) (6016) יח סיון תשע"ה

מפגש מרתק בחממה
"חיינו מחייבים אמנות"
יום שישי הקרוב 5.6.15 מהשעה 9:30

הודעות ושונות
שיחת קיבוץ
שיחת הקיבוץ שנועדה ליום שני 8.6.15 נדחית.
על מועד חדש תבוא הודעה.

פגישה עם מרקי לוי
המועמד לראשות התנועה הקיבוצית
תקיים ביום ראשון 14.6.15 בשעה 19:00
במועדון לחבר

תזכורת מחדר האוכל
ביום שישי הקרוב 5.6.15
לא תהיה ארוחת צהריים בחדר האוכל.
עקב החלפת צינורות המים.
ארוחת ערב – כרגיל.
אנא התארגנו בהתאם
צוות המטבח

פותחים שבת
לך אל המדבר
בשירים
בצלילי חליליות
ועוד...
על פרשת "בהעלותך"
ענה ששון

שער הקיבוץ ליד הרפת
לחברים שלום,
לאחרונה הוחלף שער הקיבוץ הנמצא ליד הרפת לשער חשמלי.
השער יהיה סגור במהלך כל שעות היממה והפתיחה שלו תתאפשר לחברי הקיבוץ ע"י שיחת טלפון מהסלולריים או מהבתים.
בין השעות 6:00 בבוקר ועד 19:00 (מהבוקר עד הערב)- כל חברי הקיבוץ                                 יכולים לפתוח את השער.
משעה 19:00 ועד 6:00 (מהערב עד למחרת בבוקר)- רק טלפונים מאושרים                                 יכולים לפתוח את השער.
מספר הטלפון לפתיחה: 04-6374325
במידה ומישהו מעוניין באישור לפתיחה בלילה או שהשער לא נפתח עם המספר שלו- שייצור איתי קשר.
בברכה,
אדווה בראון
רב"שית

בחודש יוני תיפתח הבריכה בשעות:

ימים א'-ה'  13:00 - 19:00
יום ו'  12:00- 18:00
שבת 10:00 - 18:00
עם תחילת החופש הגדול תיפתח הבריכה גם בבקרים.
המציל: עומרי ממטולה, יגור בעין שמר בתקופה הקרובה
רחצה נעימה
שרית אלימלך

הודעה מוועדת רכב
לחברים שלום
כפי שפורסם מטעם הנהלת הקהילה, כבר שלוש שנים מתנהלים הקנסות על תאונות ופגיעה ברכב בהפרטה מלאה (קנסות על חשבון החבר) דבר זה פורסם בעלון בתאריך 27.1.12, ועל מנת להסיר ספק אנו מפרסמים שוב את ההחלטה במלואה. החלטה זו באה במקום סעיף 5.11.4 וסעיף 5.11.5 לתקנון עבודה בחוברת השינוי.
החלטה בנושא קנסות ותאונות ברכבי הקיבוץ
1.       קנסות תעבורה/תנועה ישולמו ע"י החברים, ולא יוכרו כהוצאה.
2.       השתתפות עצמית במקרה של תאונה. במקרה של תאונה או נזק לרכב הקיבוץ או התאגיד, או במקרה של נזק שייגרם ע"י רכב הקיבוץ שלא במסגרת העבודה (נסיעה פרטית), ישלם החבר את מלוא ההשתתפות העצמית (לפי הפוליסה). אם עלות התיקון נמוכה מגובה ההשתתפות העצמית בפוליסה, החבר יחויב בעלות התיקון בלבד.
נהג צעיר/חדש שגילו מתחת לגיל 24 שנה או בעל רישיון לנהיגת כלי רכב פחות משנה – ישלם על פי הפוליסה את מלוא ההשתתפות העצמית.
מסרה: מרב הדר-פרומר

הקרנת סרט
הסרט הגרמני "בחזרה לחיים" יוקרן
ביום חמישי 11.6.15
בשעה 20:15 במועדון לחבר
סרט עשוי ברגישות למצבים לא קלים בחיים,
ובעזרת הומור ונחישות
מתגברים ומשתנים..
שימו לב לתאריך
בואו ליהנות, א.ש. הפקות
     
דרושים
לחדר האוכל דרושים שוטפי כלים
לימי שישי בערב מהשעות 21:00-18:00
בתשלום
מתאים גם למוסדניקים.
פרטים אצל מרתה מור
דרוש/ה יו"ר להנהלת בעלות של "מבואות עירון"
אנו מתכבדים להודיע בזאת על תהליך לאיתור ומינוי יו"ר חדש להנהלת הבעלות של המוסד החינוכי "מבואות עירון". לקראת סיום תפקידו של איתמר שוויקה כיו"ר הנהלת הבעלות של "מבואות עירון"
תמצית הגדרת תפקיד היו"ר
       אחריות על הכנה, כינוס וניהול ישיבות הנהלות ואספות הבעלות
       הובלת הממשק בין המוסד לקיבוצי הבעלות
       אחריות  לליווי ובקרת עבודת המנכ"ל בשוטף
       שותפות עם הנהלת המוסד בהיבטי תקציב, מקרקעין, משפט, מבנה ניהולי, וחזון ערכי
       שותפות בייצוג המוסד מול המועצה האזורית ומשרד החינוך
       לעת מינוי מנכ"ל יהיה היו"ר אחראי לרכז את תהליך המינוי יחד עם אסיפת הבעלות, ולפי הכללים המחייבים
       היקף משרה של 20% משרה גלובאלית
תמצית דרישות מן המועמד/ת
       חבר/ת מאחד מארבעת קיבוצי הבעלות
       ניסיון ניהולי בארגון
       ניסיון חינוכי- יתרון
       ניסיון כלכלי- יתרון
מועמדים המבקשים להתמודד לתפקיד מוזמנים לפנות בכתב אל:
שאול דובשני (ברקאי)- רכז ועדת האיתור למייל sduvshani@gmail.com
לפנייה יש לצרף קורות חיים, וניתן להעביר אותה עד תאריך 17/6/15.
לפרטים בנוגע למשרה ניתן לפנות לשרית אלימלך או לעמי גלעד


צפוף פה... // עינת תומר
גלי יגודה עורכת עצומה בה היא מחתימה הורים בנושא:
"צפיפות בכיתות" ביקשתי ממנה להסביר את הנושא יותר לעומק
•        גלי, מה את מחתימה? יש עוד ערעור?
תשובה: לא, לא, שום ערעור. צפוף לילדים בכיתות א' ואנחנו מנסים לשנות.
•        למה צפוף? האם אין לנו חינוך איכותי וייחודי?
תשובה: קודם כל, יש לנו חינוך מאוד איכותי ועם המון ייחודיות. אבל... למי שזוכר, בקיץ האחרון הייתה לנו, מלבד מלחמה, גם "מחאת הסרדינים". לאחר בג"ץ הוד השרון (שתוצאתו הישירה – אכיפה בלתי מתפשרת של תקן משרד החינוך של 40 ילדים בכיתה), לא יכלה המועצה שלנו להמשיך לפתוח כיתות נוספות מכספה ובכך להקטין את מספר התלמידים בכיתה. כך קרה, שרועי החמוד שלי, עלה עם ילדי שכבתו לכיתה א' לכיתות של 38-40 ילדים, 6 כיתות בשכבה. המאבק הארצי קיבל שם חדש השנה "ממספרים לילדים" כדי להדגיש את גישת משרד החינוך שמתייחסת לילדינו כאל מספרים בתקן.
•        איך לומדים ככה?
תשובה: לאחר גזר הדין המקומם, התגייסה מחלקת החינוך של המועצה יחד עם מנהלות בתי הספר והצוותים, ובנו ב"ניצני רעות" מערכת לימודית עם שעות פיצול רבות. המון יצירתיות וכוונה חינוכית הושקעו במערכת החדשה כך שאין כמעט בכלל שעות לימוד בכיתת האם הגדולה.
•        ומה רע בזה?
תשובה: הבעייתיות במצב הזה היא בכמה מישורים. האחד, לכיתה גדולה יש מורה מחנכת אחת שאחראית על הכל צריכה לקשר בין כל הקצוות של כל המורים, הפיצולים והילדים. מורות נפלאות יש לנו, אך ככל שיהיו נפלאות הן אינן יכולות ליצור קשר אישי מספק מול כל תלמיד והוריו. פשוט עמוס מדי. המישור הבעייתי השני הוא סוג של "לנוח על זרי הדפנה", כלומר, הצלחנו לעשות משהו טוב אז למה צריך להמשיך להיאבק לשנות את המצב הכללי? המישור השלישי והבעייתי ביותר הוא, שבכיתה ב' ובכיתה ג' מופחתות שעות הפיצול כמעט לגמרי. את כיתה ג' יבלו הילדים, ברובו המוחלט של היום, בכיתות של 40 ילדים.
•        מי זה "אנחנו" שנאבקים?
תשובה: אני חברה בוועד ההורים המרכזי של בתי הספר ושם התגייס צוות לבדוק ולטפל בנושא. חקרנו וסקרנו בתי ספר בכל הארץ, אספנו נתונים והשתתפנו בכינוסים של ועד ההורים הארצי. החלטנו להעלות הילוך במאבק כי שנת הלימודים מסתיימת וזה הזמן (אפילו מאוחר קצת...). כל יישוב גייס מתנדבים להצטרף.
•        שמעתי שיש בתי ספר בהם לומדים 25 ילדים בכיתה א':
תשובה: ראשית יש להתמקד רק בחינוך הממלכתי (בחינוך הממלכתי דתי והערבי יש לרוב כיתות קטנות. אנחנו לא יודעים למה זה. אבל ההשוואה חייבת להיות בתוך המגזר המסוים שלנו). ברחבי הארץ, מועצות מקומיות שונות נאבקו באופן עצמאי בהחלטות משרד החינוך ומצאו פתרונות שונים לבעיה. במועצות בהן יש יותר מבית ספר אחד, "שיחקו" עם ההרשמות והמספרים כך שהיו חייבים לפתוח כיתות נוספות. במקומות אחרים נאבקו התושבים כדי ש"יחריגו" את בית הספר וכך יוכלו לפתוח עוד כיתות. יש מקומות בהם הצליחו לרשום עוד מספר מסוים של ילדים כדי לפתוח עוד כיתה ועוד ועוד. אצלנו היו חסרים כ-4 ילדים כדי שאפשר יהיה לפתוח עוד כיתה (וגם אז מספר הילדים היה 35 -             עדיין הרבה מדי).
•        רק אצלנו המצב כזה קשה?
תשובה: מבדיקה שעשינו עם נתונים ממשרד החינוך ומוועד ההורים הארצי ומקורות נוספים, אנחנו בית הספר היחיד בארץ בו יש כל כך הרבה כיתות בשכבה אחת עם כל כך הרבה תלמידים בכיתה (כ-240 רק בכיתות א'). יש לנו רק בית ספר אחד ממלכתי במועצה ואין אפשרות לפצל למקום אחר.
•        מה אפשר לעשות?
תשובה: בהתאם לגדילה המתוכננת ביישובי המועצה (הרחבות וכו' - חלק כבר מתקיים), קיבלה המועצה הכרה ממשרד החינוך לבניה של בית ספר יסודי שלישי במועצה. כבר נבנות תכניות והעסק מתגלגל אבל כל זה מתוכנן להיפתח בשאיפה בעוד שנתיים. הקמת בית ספר שלישי תאפשר למועצה לחלק את התלמידים כך שהכיתות יהיו קטנות. אבל... זה רק עוד שנתיים. אנחנו דורשים מראש המועצה, מר אילן שדה, להפעיל את כל כובד משקל משרדו על המפקחת המחוזית כדי "להחריג" את בתי הספר מידית כדי שנוכל לבנות כיתות נוספות. החרגה כזו אפשרית ונעשתה במקומות אחרים עם נתונים יישוביים כמו שלנו. לא פשוט אבל אפשרי.
•        אז למה חותמים?
תשובה: בצוות המוביל את המאבק החלטנו שהציבור חייב להשמיע את קולו. יש הרבה מאוד חוסר שביעות רצון מהמצב היום בכיתות א' (שוב, עם הרבה הערכה לפעולות שננקטו ע"י בית הספר) והרבה חשש מהשנים הקרובות. החתמה על עצומה הקוראת לאילן שדה לפעול היא דרך טובה מאוד להגביר מודעות ולשתף את הציבור. כמו כן, פתחנו קבוצה בפייסבוק בה יש עדכונים "צפיפות בכיתות – מועצה אזורית מנשה". מוזמנים להצטרף!
•        נראה לך שאפשר לשנות? קשה להזיז מועצה בפרט ומשרד חינוך בכלל...
תשובה: קשה זה אפילו לא מתקרב... אבל ההורים הם קבוצה ענקית של תושבים אשר יש לה השפעה, יכולת ונכונות. רק צריך לרתום אותנו. זה מה שאנחנו מנסים לעשות. לרתום את כולם למאבק כדי שנוכל לפעול בכל כיוון ולחולל שיפור.                                               בתקווה לדיווח צפוף פחות בספטמבר...

מוסף תרבות     שישי אחר הצהריים –- טיול קסום לירושלים
שישי אחר הצהריים מזג אוויר קסום של סוף האביב.
יום הנישואין שלנו 46 שנים – מתאים לצאת ולעשות משהו שיזכיר לנו את היום ההוא. מתאספים ליד חדר האוכל קבוצת אנשים שמחים, יפים וצעירים... בכל הגילאים ונוסעים יחד לבלות ערב שבת בירושלים - בירת ישראל.
מספיקים להגיע בזמן לשוק "מחנה יהודה" לפני הסגירה ונהנים מאותה אווירה נהדרת של השוק הזה כולל טעימות, קפה ושירותים.
מסתובבים בשכונות הישנות והצפופות של העיר.
ארז דיין, המדריך, מכיר כל סמטה ובית ומכניס אותנו לאווירה היפה של השעות לפני כניסת השבת.                                                                                                                                          ראינו אנשים המתרגשים כל שבוע מהרגע הזה ומתכוננים לכבודו ברצינות אמיתית.                  המדריך עוצר, מחליף בגדים וכובעים, מספר, שר ומציג את כל מה שהוא יודע על האנשים שיצאו והקימו את השכונות האלו, מרתק ומצחיק אותנו עד שאנחנו נכנסים לאווירה הנהדרת השורה שם.                                                                                                                             אנחנו מתארחים בדיוק ברגע הצפירה המכריזה על כניסת השבת – אצל משפחה עם נשמה גדולה והכנסת אורחים שבה ההורים חזרו בתשובה והם מגדלים בשמחה 9 ילדים.                 מקבלים את הקבוצה במאור פנים וטועמים את הקוגל הטעים שהכינה האמא ושרים איתם שירי שבת. חזרנו הביתה עייפים אך מרוצים עם החלטה שצריך לעשות סיבוב פרסה ולחזור לעוד ערב שבת מקסים שכזה.                                                                                                               כל הכבוד לתמי צמח על הארגון, הרעיון והאווירה הטובה שעטפה את כולנו.
אורנה אלון

התארחתי בחממה בסיום השנה
באתי, ראיתי.....התרגשתי!
בשבוע שעבר הגעתי לחממה להכיר את עבודות החקר של תלמידי החממה לסיום השנה. נהניתי להיפגש עם כמה מצוותי המחקר של התלמידים שבאו מרקע מגוון – מבתי-ספר יהודיים, בית-ספר ערבי, וכן מגילאים שונים. חלקם עבדו בצוותים משותפים יהודים-ערבים, שזה כשלעצמו ראוי לציון.
הנערים עמדו לרשות הבאים והסבירו בצורה שוטפת וברורה מה חקרו, באילו שיטות,                  מה המסקנות שהפיקו ולאן בכוונתם להעביר את "פירות" מחקרם להמשך פיתוח בתעשיות באיזור או מוסדות אחרים.
שיתוף הפעולה עם המפעלים באיזור שהשנה עלה מדרגה כשהתלמידים נפגשים עם צוותי הפיתוח של המפעלים ולומדים מהם על הבעיות איתן מתמודד המפעל, תרם לקידום העבודות וראוי להערכה רבה.
נפגשנו למשל עם נערים מכיתה ט', ביניהם דניאל אבלגון, שחקרו את מבנה העין של העז (מלבני...) ואיזה יתרונות זה מביא לה. מסתבר שהוא מקנה להם זווית ראייה של 340 מעלות, שזהו יתרון לחיה נמלטת. או פגישה עם צוות שבחן איך משפיע צבע האור על התרבות האצות.
צוותי מחקר פעילים ומתעניינים כאלה היו עוד רבים.
התעניינו גם מי הם המדריכים המנחים ומלווים את הנערים. מסתבר שלכל צוות היו כמה מדריכים מתחומי עניין שונים הקשורים בנושא. הם כל כך מסורים שגם זה נושא להתפעלות! לדוגמה  ד"ר אילנה עירון, שבאה במיוחד כל שבוע מתל-אביב כדי להפעיל וללוות צוותים משותפים של נערים מבתי-ספר ערביים ויהודיים, שאת מסקנותיהם ראינו בין המוצגים.
היא באה בהתנדבות כבר שנה שנייה .... בעיני, מעורר הערצה.
זהו, לדעתי, מפעל בעל ערך חינוכי ולימודי מאין כמוהו.
כבוד לעושים ב"מלאכה"! לכל הצוות ולנועם בראשם, והנאה להורים ולמחנכים ולכל המבקר בחממה.

האווירה בחממה הייתה חגיגית, הילדים נרגשים והחממה פשוט יפה ומאירת עיניים.
שיהיה בהצלחה גם בשנה הבאה!
שלומית תומר

מתחת לפנס 3 2015 -– מאירים אמנות מקומית
ביום ה', 28.5.15, התקיים בעין שמר זו הפעם השלישית, האירוע השנתי של "מתחת לפנס", וזכינו ליהנות מאמנות רב תחומית, מגוונת, ומעוררת השראה. יוצרים רבים מתחומים מגוונים, השתתפו באירוע, בהם ערבים ויהודים, ונטלו חלק בנגינה, שירה, מחול, צילום, ציור, פיסול ושילובים מעניינים של כל אלה יחד.
מעין שמר נטלו חלק – עתר גבע כיוזם ומפיק, עטר שנפלד שהפליא ברעיונות ובביצוע, ואורן תירוש, הפקת מדיה דיגיטאלית, צילום והכנת סרט הפרומו, טל בדרק בתיעוד סטילס, קובי גרוסמן בדואט נפלא, פיט וגדעון אברהמי במחול בביצוע מושלם משולב קטעי הומור, ואורי חופי בפסל אש מדליק, שלושתם באותו "רחוב" משכו המוני צופים ועצרו את נתיב ההליכה...ללהקתו של אורי בן חיים שניגנה בחממה הקשיבו אנשים רבים, אביטל גבע בפיסול במוזיקה בצינורות, פרט מתוך תערוכתו "יהודים" (יחד עם מיכה אולמן), בתל אביב, ומקהלת "אוריין" חמוטל, וכמובן, אנשי עין שמר שהשתלבו בקהל. בסיום האירוע, התאספנו בחממה, שרנו, רקדנו ונהנינו לצלילי להקת "החלטורה" בכיכובו של נועם גבע.
קהל רב הגיע לאירוע, נע לאיטו בשקט של דבורים מפנס לפנס, ויפי המקום, עם הפיקוסים, והבתים והמרפסות, הדשאים והפנסים, הוסיפו לאווירה המיוחדת, ושמו את עין שמר על המפה.       תודה לחברי עין שמר היקרים ולמזכירות שאפשרתם את קיומו של ערב כ"כ מיוחד ומופלא.  תודה מיוחדת לתמי צמח ויגאל כץ, אמיר תומר, איתמר מרקם, בר שנפלד וטל גולן על העזרה והחיוך.                                                                                                                                    ניפגש ברעיונות טובים ובשמחות!                                                                                              צוות 'מתחת לפנס 3'
תגובות מבקרים בתערוכה:
רוני גרואג (אמנית, נגנית אקורדיון – קיבוץ מענית):                                                                   אירוע ראשון מסוגו בארץ ויחיד ומיוחד בעולם כולו. כי רק בארץ יש קיבוץ... ורק באירוע הזה הופך הקיבוץ והשבילים שבו להיות כולו במה. והקהל מטייל בין הבתים והחדרים והחצרות והגינות וחווה את ההצגות והשירה והמוסיקה והריקוד והציור והמייצגים בתוך בתי החברים, בתוך השבילים מתחת לפנסים. המצאה גאונית!!! כל הכבוד לחברי עין שמר שמשתפים פעולה ברצון ומאפשרים לעתר גבע הגאון כבר שנה שלישית לבצע את רעיונותיו ומשנה לשנה זה גדל וגדל ומשתנה... מדהים!!!                                                                                          
רבקה בוקסר (מחנכת ומורה לחינוך גופני בבית הספר היסודי "רעות"):                                       כל הכבוד והערכה למארגנים. פשוט עונג. האווירה הייתה כל כך נעימה... מפרגנת לכל הכישרונות. אני רוצה לציין במיוחד את ההופעה המרגשת של פיט וגדעון אברהמי. להתראות ב"מתחת לפנס" תשע"ו.
מרים שנפלד: מצטרפת לברכות!!! היה מדהים מסע סביב העולם בשבילי הקיבוץ שלנו. תרבותי, יצירתי ומגוון... עמלתם רבות, נהניתי מאוד!!! כל הכבוד!!!
צילום התמונות: טל בדרק

אירועי התרבות הקרובים - –  מוזמנים לכתוב ביומנים
"שוברים שורות"
ערב ספרותי עם הסופרת יעל מאמן ("היינו העתיד", "כתובת אש", "מרותקת")
השחקנית ליליאן ברטו והיוצרים בני בשן ואיתמר רוטשילד   
 קוראים שרים ומספרים.
יום רביעי 10.6.15 בשעה 20:00
בספריה האזורית
כיבוד: קפה ועוגיות. כניסה ללא תשלום

נסיעה למוזיאון תל-אביב
עם: צילה ליס
יום חמישי 2.7.15 בשעות אחה"צ
מחכות לנו תערוכות טובות ומפתיעות...
פרטים בהמשך

הופעה וסדנת אומן עם "האחים גולדמן"
The Goldman Brothers
ליאור וזמיר גולן
שירים על קו התפר
בין הערפל הלונדוני
ושדות הזהב של הקיבוץ
על קשר של אחים ולהקה
מאיפה באים השירים
ולאן הן נוסעים...
יום שבת 20.6.15 בשעה 13:00 בגוס פאב