חפש בעלונים קודמים

2008–01–03 עתודות

ש ו ר ו ת 2 2008–01–03 עתודות
מה עתידנו הכספי

האם חשוב להשקיע כסף בפנסיה, אולי עדיף להשקיע בנכסים? מה פנסיית היעד של חברי עין שמר –לעומת קיבוצים אחרים? האם יש סיכון שלא נקבל את מה שאנו משקיעים ועוד.

לפגישה שהתקיימה ביום שלישי במועדון עם נציג קרן הפנסיה "עתודות הוותיקה" יריב - הגיעו חברי הועדה, ומספר לא גדול של מתעניינים, בעיקר אלה המתקרבים לגיל הפנסיה ופנסיונרים. עופר רענן את זיכרוננו, הסביר את מצב הפנסיה שלנו, וענה לשאלות החברים.

לדבריו, קרן הפנסיה שלנו היא הטובה
ביותר בשוק, מכיוון שהיא מסובסדת על ידי הממשלה, היא צמודה למדד וגם נושאת ריבית של 5.50 אחוז שנתי.

אנחנו קבענו לעצמנו מטרה, אותה לא שנינו במשך השנים, והיא, 1,650 ₪ לחודש.

אך גם ממטרה זו אנו רחוקים, ובקרן גירעון אקטוארי של 13 מליון ₪ .
ובחוק האגודות השיתופיות נקבע מינימום של 2,600 לחבר.
אם לכך נשאף – הרי חסר לנו סכום של למעלה מ- 20 מליון ₪.
עופר הגיע אלינו בתור מומחה אובייקטיבי ולא נכנס לאפשרויות המימון והכדאיות של הפנסיה בעין שמר, אך הדגיש כי ברגע שנצבר כסף בקרן הפנסיה, הכסף הוא אישי של החבר. לעומת זאת, כשהנהגת הקיבוץ טוענת שיש לה תוכניות רווחיות יותר להשקעה במקום הפנסיה, ייתכן וזה נכון אך במקרים רבים, כפי שיש סיכוי, כך גם יש סיכון, והפנסיה היא הדבר הכי פחות מסוכן להשקעה.


גרעון אקטוארי מהו ?
ביטוח פנסיוני עושים מתוך הנחה שאדם שם בצד כסף על כל שנת עבודה, לשעה שלא יעבוד יותר, וכדי שיהיה לרשותו כסף כאמצעי מחיה. עד לפני 20-30 שנה היה מקובל וידוע שאדם עובד 40 שנה ונהנה מהפירות בממוצע 10 שנים (תוחלת החיים הממוצעת הייתה 75 שנה). מאז עברו מים רבים אפילו בירדן, ואנשים מתחילים לצבור בגיל מאוחר יותר, ולעומת זאת חיים יותר שנים, וזהו הגורם העיקרי לגרעון האקטוארי.
על כן הנושא חשוב ביותר, ואף יותר עבור הצעירים בעין שמר .