חפש בעלונים קודמים

עלון 18 (2019) (4179) ג' אייר תשע"ט

השבוע בקבלת-השבת:
אומרים ומספרים בשירים,
על פרשת "אמור" -
אורי ליס
----------
בשעה 19:30 קפה ועוגה
ומשחקים לילדים,
בשעה 20:15 תחילת קבלת-השבת.
שבת-שלום !


מאמר מערכת

את מאמר המערכת השבוע החלטתי להשאיר ריק...
אין ביכולתי לברך את המדינה שהגיעה בזמננו לשפל מוסרי כזה. אין ביכולתי אפילו "לשחק את המשחק" כמתבקש... הבחירות האחרונות הוכיחו (ואני לא תמימה להאמין שמי שדרך-חייו היא מרמה וכחש, לא מרמה ומכחש גם בזה) שאין מדובר ביחידים מקולקלים, אלא בהמון גדול, ברוב...
אינני רוצה (כפי שעשיתי בעבר) לפנות למישהו שיכתוב את מאמר המערכת הפעם במקומי. אינני רוצה למלא את הדף הזה שבאחריותי, בעוד פטריוטיות נבובה, לאומנות חולנית, שמחה מזויפת וכזב.
השבוע, לכבוד יום-העצמאות ה-71 של מדינת-ישראל, מאמר המערכת נשאר ריק. כמו דקה-דומיה לנס הגדול שהוקם פה בכוח האמונה בתיקון האדם והעולם, ובהרבה יותר מידי זיעה ודם... ונחרב מול עינינו בידי חבורת פושעים מנוולים ועובדי-אלילים
חג שמח, סיגל דקל



נזכור את חברינו בנינו ובנותינו
 דב הנדל - נרצח בחצר הישנה בעין שמר - 1938
 דוד שניידר - נרצח בחצר הישנה בעין שמר -  1938
 יצחק פרלברג - נפטר בעת שירותו בצבא הבריטי - 1942
 מקי שטיינברג - נפטר ממחלה בעת שירותו בפלמ"ח - 1943
 אלימלך שטרקמן - נהרג במצור על גבעת חיים - כ"א בכסלו  1945
 ישראל שטרק - נהרג כפלמ"חניק, בדרך לירושלים - 1948
 אמנון חרודי - נפל במלחמת ששת הימים בקרב על ירושלים - 1967
 חנן בוך - נפל במלחמת ששת הימים בקרב על ירושלים - 1967
 יוסי ניידס - נפל במלחמת יום כיפור ברמת הגולן - 1973
 אבשלום בן יהודה - נפל במבצע ליטני – 1978
 יפתח מור - נהרג בתאונת אימוני טייס - 1987
 מיה סגולי - נהרגה בתאונה בעת שירותה הצבאי - 1989
 צבי מור - נפטר ממחלה כתוצאה משירותו הצבאי - 1999
 לואיס גורן - נהרג בתאונה בעת שירותו במשמר הגבול  - 2001

עלון עין-שמר מצדיע ל-12 בנותינו ובנינו
המשרתים בצה"ל ובשנת-שירות:


•           אבשלום זהר-סל
•           אור ברכה
•           אורי זהר-סל
•           אמיר משיח
•           יואב חדוותי
•           יולי שמואל

•           יותם שורר
•           יפתח-חיים ברכה
•           מאי תומר
•           שגב אדר
•           שיר ברכה
•           שני אפל


שתשמרו עלינו ועל צלם האדם תמיד,
ובעיקר שתשמרו על עצמכם ותשובו במהרה בריאים ושלמים הביתה.



אבשלום זהר-סל –
עד מתי אוגוסט 17...
משרת בחיל-החינוך, בחיפה, בשלב של פרק משימה.
מאחל למדינה ליום העצמאות ה-71, שתראה את טובת אזרחיה (וחייליה), שנצא מגישת "לנצח נאכל חרב", שנשאף לשוויון ושלום, ושילדינו לא יכירו את השכול.




אור ברכה –
עד מתי מרץ 18...
משרת בחיל הנדסה-קרבית ברמת-הגולן, בתפקיד נהג קרבי.
מאחל למדינה ליום העצמאות ה-71, יום עצמאות שמח ושתהיה שנה שקטה ורגועה.



אורי זהר-סל –
עד מתי אוגוסט 17...
משרת בנח"ל. לפני חודשיים התחיל את פרק המשימה הלאומית (במערכת החינוך ברחובות) עם גרעין "השומר-הצעיר". קודם לכן היה  לוחם בגדוד 50 של הנח"ל.
מאחל למדינה ליום העצמאות ה-71, שינוי ותקווה.




אמיר משיח –
עד מתי דצמבר 17...
עושה שירות-לאומי בבית-חולים רמב"ם, בארכיון של המחלקה האונקולוגית (ממיין תיקים, עושה שליחויות ליחידת קרינה ועוד...).
מאחל למדינה ליום העצמאות ה-71, שיגיע כבר שלום ושתמיד נהיה מגובשים ואהובים, וטוב לי בקיבוץ.



יואב חדוותי –
עד מתי יולי 16...
קצין בחיל אמ"ן, בתפקיד מפקד צוות מסלול.
מאחל למדינה ליום העצמאות ה-71, מזל-טוב ליום הולדתה. מאחל שתהיה לנו שנה שקטה ורגועה בכל גבולות המדינה, ושכל חיילנו יחזרו הביתה בשלום.





יולי שמואל –
עד מתי אוגוסט 18...
עושה שנת-שירות ב"השומר-הצעיר", בתפקיד קומונרית בגרעין ״להט״ באשקלון, והמשימה היא במוסד "שקמה" ביד-מרדכי וכרמיה.
מאחלת למדינה ליום העצמאות ה-71, שתדע לעשות בחירות נכונות עבור עתידנו, ושכולנו נתחיל לאהוב אחד את השני ולתת מעצמנו למען המדינה ולמען עתיד טוב יותר.


יותם שורר –
עד מתי יולי 16...
משרת בחיל-הים, בתפקיד טכנאי אלקטרוניקה תת-מימית של ספינות הטילים בשייטת 3.
משרת ביחידת מספנה הנמצאת בחיפה בת-גלים.
מאחל למדינה ליום העצמאות ה-71, שתמשיך להיות מדינה לתפארת. מדינה שמובילה בכל תחום אפשרי כמו טכנולוגיה, מדע, רפואה, חקלאות ועוד. שתהיה לנו שנה של שגשוג, צמיחה, התפתחות והתחדשות. אבל בעיקר אני מאחל המון מזל-טוב למדינה הקטנה שלנו, שעם כמה שהיא קטנה, ככה היא חזקה. יום עצמאות שמח לכולם.




יפתח-חיים ברכה –
עד מתי יולי 17...
לוחם בחיל רגלים ביחידת "כפיר" גדוד "נחשון".
מאחל למדינה ליום העצמאות ה-71, שתמשיך לצמוח ולפרוח אחי.




מאי תומר –
עד מתי נובמבר 16...
לוחמת חילוץ והצלה, מ"כ טירונים בפיקוד העורף.
כרגע תופסים קו בקלקיליה בחטמ"ר "אפריים".
מאחלת למדינה ליום העצמאות ה-71, שיהיה לנו בהצלחה אחרי הבחירות.




שגב אדר –
עד מתי יולי 19...
משרת בחיל האיסוף-הקרבי, בתפקיד לוחם בצוות יחמ"מ (יחידת מודיעין מטרות)
ברמת-הגולן.
כרגע בקורס מפקדי איסוף בסיירים (ליד אילת) ואז מחנה ירדן ברמת-הגולן.



שיר ברכה –
עד מתי דצמבר 17...
משרתת בחיל-תותחנים, בתפקיד לוחמת בקורס מפקדים.
כרגע נמצאת בשבטה (נקווה שישתנה מתישהו).
מאחלת למדינה ליום העצמאות ה-71, שתמשיך להיות שונה ומגוונת אבל קצת יותר רגועה.




שני אפל
עד מתי יולי 18...
משרת בחיל-הים, בבסיס באשדוד, ביחידת "סנפיר" - יחידה מיוחדת בחיל-הים, מעורבת (בנים ובנות), שנועדה במקור לאבטח את הנמלים הצבאיים, על גבי כלי-שייט קטנים. באשדוד היחידה מתעסקת בעיקר בסיכול פעילות חבלנית עוינת בקרבת החוף בגבול שלנו עם עזה, ובמעצרים ברצועת החוף בעזה.
מאחל למדינה ליום העצמאות ה-71, להמשיך לפרוח ולצמוח, להמשיך להתפתח ולהתקדם - בביטחון, בבריאות, בחינוך, בכלכלה ובכל-דבר. שתישאר מיוחדת ומעניינת כמו שהיא כיום, והנופים והשטחים הגדולים יישארו יפים ונקיים. וכמובן – מזל-טוב!


תודה
בכל פעם שאני עוברת בכביש, אני רוצה לברך את שלמה ברכה, שמציל אותנו מלכלוך ואי-סדר. מנקה, מסדר ואוסף את כל הלכלוכים שאנחנו משאירים סביב פחי-האשפה, ובכלל בכל מיני מקומות, והכל בחריצות, נעימות ובכל מזג-אוויר.
מגיעה לך תודה-גדולה.
נורית משיח

ט.ל.ח - זה שיוצא/ת וזה שנכנס/ת (חלק ב')
מנכ"ל גומי עין-שמר שמחליף את נתן וילנר, הוא רוני סיטון,
ולא כפי שהיה רשום (רוני קוברובסקי – יו"ר מועצת המנהלים של החברה).


לצעירים שחתומים על המכתב
בהקשר של השכרת דירות למשפחות נקלטות -

יש קבוצה של חברים שמאוד אתכם, אל תוותרו. זה קיבוץ שלכם ובבקשה אל תעזבו. תיצרו גוש חוסם גדול, תחזירו את החברים שלכם שעזבו (טל גולן ושני זוהר שילדו) ותבנו כאן את ביתכם. אתם המשך של ההורים שלכם ולכן זה הבית הטוב ביותר בעולם בשבילכם. אנחנו נעזור לכם אבל אתם צריכים לרצות מאוד ולא לוותר. שום החלטה לא תיקח לכם את הבתים, אבל אתם צריכים לרצות לגור כאן, ליצור חברה שלכם ולראות פה את עתידכם.
רוב המשפחות שרוצות להיקלט יש להן בתים בחדרה, בבנימינה, כרכור ועוד, ועד שהם יגמרו לבנות יש להם מקום לגור בו. כך נהוג בכל יישוב בארץ. ברור שהם לא יכולים לקחת לכם אפילו בית אחד.
ולהורים החלביים שלכם אני אומר: צאו מהבית שלכם ותנו קול צעקה, ההחלטה של השכרת הבתים עברה את הקו-האדום וחייבים להתנגד לזה.

יוסי בן-מיור



לוח מודעות




נושאים בקיצור  //  עידו ספקטור

 קליטה ואיוש מקומות-עבודה בקיבוץ.
לאחרונה פורסמה בעלון טבלה של יוצאים\נכנסים במקומות-עבודה בקיבוץ. המאפיין בנתונים הוא שהיוצאים הם חברי-קיבוץ והנכנסים הם זרים. מקומות-עבודה מבוקשים, שהקיבוץ יצר במאמץ ובכספים רבים, נמסרים לזרים. חברי-קיבוץ וצעירים המבקשים להיקלט בקיבוץ, נאלצים לחפש פרנסה בחוץ. מדיניות דומה נהוגה גם לגבי פנסיונרים, שמוצאים עצמם מחוץ למעגל העבודה, כאשר מקומות-העבודה נתפסים על-ידי זרים.


כניסת אוטובוס לקיבוץ.
בקיבוצים שכנים, האוטובוס נכנס לחצר-הקיבוץ. מדוע קיבוצנו לא מקבל שירות זה?


נהג-בית.
יש מצב חדש של חיוב הנוסעים הנעזרים בנהג-בית. זה בניגוד לסיכום שיהיה דיון בנושא. חובה להביא את הנושא לשיחת-קיבוץ.



תשובות בקיצור  //  אירית פואה

קליטה ואיוש מקומות-עבודה בקיבוץ.
איוש מקום-עבודה נעשה בראש וראשונה לפי התאמת המועמד מבחינת ידע, ניסיון וכישורים. זאת בכדי שהפעילויות השונות יתפקדו בצורה המקצועית המיטבית. מבין מועמדים המתאימים מהבחינות הנ"ל, יש עדיפות למועמד חבר-קיבוץ בגיל העבודה ופנסיונר. כמובן שיש חשיבות לתעסוקה של פנסיונרים וגם להכנסתם, ורבים מהם עובדים במשרות שונות בקיבוץ ומחוץ לקיבוץ.

כניסת אוטובוס לקיבוץ.
למעלה משנה אנו עומדים מול הוועדה המקומית ומהנדס התנועה של המועצה, כדי למצוא מיקום לתחנה ונתיב כניסה ויציאה לאוטובוס. שני הגורמים מעוניינים בקידום הנושא ואף עוסקים בכך. הבעיה העיקרית היא במשרד-התחבורה, שצריך להקצות משאבים לפתיחת קווים חדשים. המועצה מנסה לקדם קו, שאנו כלולים בו, שיגיע עד בית-חולים הלל-יפה ויעצור גם ב"דגני", בהנחה שאולי דגש על "קו בריאותי" יקדם את הנושא במשרד-התחבורה. כרגע לא ניתנה תשובה לכך ולא ידוע על לוח-זמנים, אבל נמשיך לנסות לקדם אוטובוס שיכנס לקיבוץ.


נהג-בית.
הדיון על התשלומים לנהג-בית נמשכו זמן רב, ובמהלך שנת 2018 לא הגענו לכדי החלטה שתיתן מענה כולל לשירות זה. בדיון על נהג-בית לקראת תקציב 2019 הוחלט כי הנושא "עובר לדיון חוזר בוועד-ההנהלה, עד אז על-פי החלטת תקציב 2018".
ואכן אנו בודקים את האפשרויות השונות, ונביא אותן לדיון בהנהלת-הקהילה ולאחר מכן בוועד-ההנהלה.
בחודש מאי התחלנו ברישום הנוסעים עם נהג-בית (ללא חיוב), בכדי לאסוף נתונים. החל מחודש יוני יתבצע החיוב כפי שסוכם בתקציב 2018:
חדרה – 8.5 ₪
בנימינה – 8.5 ₪
פרדס חנה – 5 ₪
צומת – 5 ₪
חיילים ותלמידים - ללא תשלום




פותחים שבת


את פרשת "קדושים" דרשה לפני שבוע איריס ארבל. וזוהי דרשתה:
לעמים השונים יש חוקה. האמריקאים המציאו את הקונספט, הצרפתים שיכללו אותו ושאר העמים המשיכו-חיקו אותם: מסמך מכונן המצהיר כיצד העם מתכוון לחיות את חייו. מהם הערכים המכוונים אותו, מה חשוב ומה מוסרי.
פרשת "קדושים" בספר ויקרא ראויה להוות את החוקה היהודית, לו הייתה נכתבת אחת כזו. פרשה קצרה המלאה בהלכות עשה ואל-תעשה. אלא שהפעם לא עבודת האל עומדת לעיני הכותב, אלא היחסים בין אדם לאדם. התורה מנסה לחשוב 3 צעדים קדימה: מהם המקומות העלולים להיות בעיתיים, היכן בני-האדם מועדים לפשל, אילו יחסים מועדים לפורענות – ובמשפטים קצרים היא מעניקה לנו את אחד המסמכים המדהימים, המסדרים את מערכת היחסים האידיאלית והרצויה בין בני-האדם.
הפרשה מיטיבה לפענח את המין-האנושי. לו הייתה התורה מאמינה בטבע האדם הייתה פשוט כותבת: נהגו בכל אדם כפי שהייתם רוצים שינהגו בכם. נקודה. כי ברגע שכולנו נתנהג באנושיות אחד כלפי השני, הרי כיסינו את כל האפשרויות ואין צורך בירידה לפרטים.
אלא שבני-האדם אינם היצורים הטובים והמיטיבים שהיינו רוצים לקוות שהם. במקום בו יש חזק וחלש – סביר שבני-האדם ינהגו על פי אמות-מידה הנוחות ומיטיבות עם החזק, ולא על פי אמות-מידה מוסריות. ולכן יורדת פרשת "קדושים" לפרטי-פרטים של התנהגות אנושית צפויה, ומנסה לכסות את כל הפינות: היא מתחילה עם שמירת-שבת ואיסור על עבודת-אלילים, ומשיכה בהלכות זבח. שם היא משנה את פניה ועוברת מדיבור כללי לציווים פרטניים יותר: השארת תבואה לגר ולעני והיחס אליהם,  איסור על שקר, על עדות שקר, על העלבה פומבית, רכילות, נטירת טינה, האשמת שווא, שנאה כלפי האחר, פגיעה בזקנים, אי-צדק במשפט. היהדות במיטבה המוסרי.
כקוראת, מדהים היה בעיני לראות כיצד אין לתורה שום אשליות בדבר היכולת האנושית לעשיית רע. היא מכירה את הפינות האפלות של ברואי "בצלם", ויודעת למה אפשר לצפות מהם. מדהים לא פחות היה להיווכח עד כמה חשוב לסופר המקראי, שיהודים כן ינהגו באופן מוסרי, ולא רק כלפי יהודים אחרים. הערכים האנושיים העולים מהפרשה הפכו לתמצית המוסר האוניברסאלי, וכבוד גדול להגיד – גם כאן אנחנו היינו ראשונים.

פרשת "קדושים" עמוסה במשפטים שהפכו לנכסי צאן ברזל בכל אתר ציטוטים, משפטי פוסטר בבתי-ספר, אפילו באוטובוסים: "לא תלקט לעני ולגר", "לא תגנבו ולא תכחשו ולא תשקרו איש בעמיתו", "לא תשבעו בשמי לשקר", "לפני עיוור לא תשים מכשול", "לא תלך רכיל בעמך" וכמובן: "מפני שיבה תקום". המפורסם שבין המשפטים הוא כמובן "ואהבת לרעך כמוך".
איך אפשר לצוות על מישהו לאהוב את הזולת כפי שהוא אוהב את עצמו? אי-אפשר. לא זו כוונת הסופר. הקונטקסט של הפרשה, מעניק לנו את האפשרות לחבר את המשפט המדהים הזה עם שאר הערכים המקראיים: האהבה עליה מדובר היא ביטוי של חמלה כלפי הזולת, של אכפתיות כלפי מה שקורה לאחר, של פתיחת לב בפני כל אדם באשר הוא אדם
התורה איננה כותבת: התייחסו רק אל בני מינכם. אהבו את שאר היהודים. הרֵעַ הוא כל אחד. הוא כל אחר. וסמכו על התורה שהיא יודעת היטב להבדיל בין יהודי ללא יהודי. וכאן חשוב לה שנבין שזהו היחס המצופה מאיתנו כלפי כל בן-אנוש.
וכמובן שהאנושות נכשלת  בגדול במילוי מצווה זו.
באחד הנאומים המפורסמים ביותר שלו, דיבר אלי ויזל על האדישות. לא הרוע הנאצי כשורש כל רע, אלא האדישות של העומדים מנגד שאפשרה את השמדת העם היהודי: "האדישות גרמה במאה ה-20 לקטסטרופות גדולות, אדישות לרשע מאפשרת לרשע לצבור כוח. מה שלמדנו במאה ה-20, צריך להיות הצורך הבלתי מעורער למגר את האדישות", אמר ויזל בנאום בבית-הלבן. האדישות היא האנטי-תזה לאהבת האחר שהתורה מדברת עליה. הייה קשוב לאחר, מצווים אנחנו, היו חומלים, השמיעו קול בפני עוול, בפני אי-צדק. אל תהיו אדישים אל מול סבלות עם אחר, אל מול מצוקתו של השכן.
האם אנחנו עדיין נכשלים במילוי מצוות "ואהבת לרעך כמוך"? כל אחד ומצפונו הוא...

תודה לאיריס על דרשתה העשירה במחשבות ובתובנות מעניינות.
ענה ששון