חפש בעלונים קודמים

עלון 12 (2020) (4223) ב' ניסן תש"ף

מאמר מערכת

חברים רבים תהו ושאלו בשבועות האחרונים, מה קורה עם תוצאות סקר שביעות הרצון. הפניות והשאלות הועברו להנהלה ולא התפרסמו בעלון, כי ידעתי (כאחת המסוקרות) לדווח ישירות: "עכשיו נפגשים עם כל אחד מהמסוקרים ומוסרים לו את התוצאות... עכשיו מחכים לתגובות הכתובות של כל אחד מהמסוקרים... ועכשיו...
הזמן עבר והתחושות של רבים לגבי העיכוב היו קשות... והנה סוף-סוף הדברים מתפרסמים. בחלקם. חלק מהפעילויות המסוקרות לא מופיעות השבוע, ואני מקווה שניתן יהיה לפרסמן בהקדם, גם אם ללא תגובת המסוקרים.
וכך, בתוך מציאות מוטרפת של מגיפה עולמית בלתי נשלטת, ושל נאשם שנראה ומתנהג כמו מי שאין לו מה להפסיד, הנאחז בשלטון בכל כוחו ומסרב להישמע למוסדות המדינה עד כדי תחושה שהנה באה עלינו גם מלחמת אזרחים נוסף לכל... עלון עין-שמר מוקדש לסקר שביעות רצון. סוריאליסטי משהו.

את המשך המבוא אני מעבירה מכאן לאירית פואה מנהלת הקהילה:
לפני כמה חודשים פנינו אליכם בבקשה למלא סקר שביעות רצון מענפי הקהילה. הסקר הינו כלי למתן משוב, שימור, שינוי, תמיכה ושיפור של העושים במלאכה.
לשמחתנו יותר ממאה חברים שיתפו פעולה וענו על השאלון.
לאחר קבלת תוצאות הסקר, נפגשנו עם כל מנהל ענף וחלק מהצוותים, לניתוח הסקר והפקת לקחים.
תודתי לכל עמיתיי המנהלים על ההירתמות להיות חשופים לסקר, על שיתוף הפעולה המלא לאורך כל הדרך ועל היכולת להכיל את הביקורת.
תודה מיוחדת למרה אבנר שתמכה ועזרה בצד הטכני של הסקר.
מוזמנים לשאול שאלות, להעיר הערות ולהציע הצעות לשיפור גם ביומיום. לא חייבים לחכות לסקר הבא.

בשבוע הבא, לקראת ליל-הסדר המיוחד הצפוי לנו, יוקדש העלון לנושא – הגדה בימי קורונה. חברים המוכנים לקחת חלק בכתיבה והתאמה של ההגדה, לערב חג שבו רבים יחגגו לבד – מאוד מוזמנים.

סיגל דקל

מכבסה - מילכה תיבון ענו 92 חברים




קיבלתי את תוצאות סקר שביעות הרצון. אני מודה לכולם על הפרגון שקיבלנו - רעיה האולינג ואני - מהחברים, וזה נותן לנו כוח להמשיך ולהשקיע.
כמה נקודות שעלו בסקר ושברצוני להבהיר:
1.         כביסת חיילים נעשית ביום שישי למי שזקוק.
2.         עובדי חוץ – המכבסה פתוחה משעה ארבע בבוקר עד שתיים בצהריים. בטווח הזמן הזה ניתן לבוא ולקחת כביסה, גם לפני שיוצאים לעבודה.
3.         אנחנו עושות כמיטב יכולתנו להפיץ את המכבסה שלנו באזור, מפה לאוזן, ולהביא עוד לקוחות מרוצים.
4.         גיהוץ – ההשקעה בציוד ובעבודה גדולה מאוד והמחיר יעלה, ולכן לא כדאי.
5.         אנחנו עושות כמיטב יכולתנו לא לטעות בחלוקה. על מנת לצמצם את הבעיה, חשוב שתבדקו את הכביסה הנקייה לפני שאתם לוקחים אותה, כדי לוודא שלא נכנס פריט שאינו שלכם.
6.         המשימה שלנו להבנתנו היא לשמור על שירות ברמה גבוהה, ברמת מחירים נמוכה.

ספרייה - שלומית תומר ענו 43 חברים

ספריית המבוגרים מכילה אלפי ספרים, שנכתבו על-ידי סופרים מכל רחבי העולם בתקופות שונות. ביניהם גם ספרים רבים של סופרים ישראליים מזמנים שונים וספרי יעץ (ידע) בנושאים רבים. ספרים שנקנו ונאספו במשך עשרות שנים.
כיום, בכל הנוגע לספרי קריאה, אנחנו סמוכים אל הספרייה האזורית העומדת לשירותנו ללא תשלום, ואנחנו אכן מביאים משם ספרים לפי בחירתנו ועל-פי בקשות החברים, ומחליפים לפי הצורך.
מקורות נוספים לספרים חדשים הם קנייה לפי העדפותינו, מתקציב, אמנם מצומצם, שיש לנו מהקיבוץ, וספרייה בפרדס-חנה של החלפת ספרים במחיר 15 ₪ לספר (פרסמתי את הכתובת באחד העלונים האחרונים. המעוניינים, מוזמנים לפנות אלי להסבר נוסף). גם חברים מביאים לנו מדי פעם ספרים.
הספרייה פתוחה שלושה ימים בשבוע בשעות הבוקר. בעבר הרחוק היו חברים באים להחליף ספרים גם בערבים. מועד זה נסגר לאחר זמן, משום שחברים הפסיקו להגיע בשעות הערב. כרגע, בהתאם לבקשות חלק מהחברים, על-פי הסקר, אנחנו שוקלים לפתוח את הספרייה בנוסף באחד הערבים.
שמחנו להיווכח בשביעות הרצון הרבה מהשירות הניתן בספרייה, ולקחנו לליבנו את בקשות השיפורים, כפי שבאו לידי ביטוי בסקר.
מדגם של הספרים הנקראים עכשיו בספרייה שלנו:
"המאהב החשאי" / איזבל איינדה
"קצין ומרגל" / רוברט הריס
"המיר האחרון של ואן-גוך" / אליסון ריצ'מן
"תוחלת החיים של האהבה" / ינץ לוי
"בגלל הלילה" (על תרצה אתר) / מוטי זעירא
"צומת ביל"ו" / אניטה שפירא
ועוד ועוד.
בברכת קריאה מהנה ומחכימה.

כולבו - דגנית חננאל ענו 125 חברים




ראשית דבר, אי-אפשר להתייחס לסקר בלי להתעכב על משבר הקורונה וההשפעה שיש לו על התנהלות הכולבו. הציבור שלנו משתף-פעולה יפה ובסבלנות ראויה לציון. הכולבו עושה כל מאמץ לספק את הסחורות הנחוצות, וכמו שאומרים מנהיגינו - אין צורך בבהלת קניות.
ועתה אל הסקר:
בסך-הכל התחושה היא שהציבור שבע רצון ו"מצביע ברגליו".
הנושא הבולט ביותר בהערות שקיבלנו, הוא נושא פינת הירקות והפירות, ובעיקר מחיריהם. בשנה וחצי האחרונות נקטנו בגישה חדשה של ריכוז האספקה של הפירות והירקות מחברה אחת. השיטה לדעתנו נכונה, אך מחיריה של החברה הספציפית הזו גבוהים מדי, ולכן ממש בימים אלו אנחנו בקשר עם ספק חדש, שנראה על פניו שיספק לנו סחורה באיכות גבוהה ובמחירים טובים יותר.
הוזלת מחירי המוצרים היא האתגר החשוב ביותר בניהול הכולבו, ודורש התמודדות ולמידה בלתי פוסקים מול מציאות משתנה. לאחרונה לדוגמא, התחלנו לעבוד עם שופרסל, שיש להם מוצרים זולים יותר תחת המותג "שופרסל".
לגבי תצוגת המחירים, מספר חברים לא שמו-לב לתווית המחיר הנמצאת על המדף ולכן היה נראה להם שאין מחירים על המוצרים.
בסקר הקודם הייתה הערה על נושא הניקיון ובעקבות הערה זו הוספנו עובדת ניקיון שמגיעה פעמיים בשבוע.
אנחנו רואים חשיבות גדולה בסקר, מתייחסים לכל ההערות במלוא הרצינות ופועלים כדי ליישם אותן. מודים לציבור על האמון שהוא נותן בכולבו ומקווים לחזור לשגרת קניות רגילה. והעיקר הבריאות!

דואר - תמי צמח ענו 107 חברים


תודה למשיבים.
שעות הפתיחה תלויות בתקציבי הקיבוץ. שעות פתיחה רבות יותר, משמעותן הוצאה גדולה יותר, ואלו החלטות שאינן תלויות בי.
אחת לשבוע משרד הדואר פתוח אחר-הצהריים – יום ג' 16:00-17:00.
אנסה כמיטב יכולתי לשפר את השירות, על-ידי שליחת הודעת SMS על חבילה או דואר רשום.


מרפאה אחיות – צאלה מור ונירית לוי ענו 113 חברים

אנחנו, צוות המרפאה, רוצות להודות לציבור הנסקרים על האמון, ההערכה וההבנה.
בשנה האחרונה עברנו שינויים - החלפנו רופא ושינינו סדרים בהתאם להנחיות קופת-חולים. ציבור לקוחותינו מגלה הבנה, סבלנות והסתגלות לתהליכים. מקוות לשמר את שביעות רצונכם בהמשך.

רווחה – רבקה שדה ענו 33 חברים



מעט חברים ענו על הסקר, בהתאם לכך שמעטים משתמשים בשרותי הרווחה. אני מקווה שביניהם גם בני-משפחה (לפחות אלו שהם חברי-קיבוץ ויכלו למלא את הסקר) שרואים עצמם חלק מהמשתמשים. מיעוט המשיבים אינו מספיק לדעתי כדי להסיק מסקנות, חלק מההערות הן דעת יחיד, ובכל זאת אני רוצה להתייחס לכל ההערות.
בשנות כהונתי בתפקיד חלו שינויים בקהילה:
1.         דמוגרפיה -  חברים שהיו מעורבים ופעילים, נעזרים כיום בעובדים זרים או מטפלות יום, ובהם אני משקיעה הרבה שעות. "הפנסיונרים הצעירים" מסתדרים בלעדי ולא באים לטיולים ולמפגשי "מה קורה".
2.         כספית - ההפרטה הועמקה, מיסי הקהילה ומס איזון ירדו בהתאם לרצון החברים, כך שהכסף עבר מהוועדות לחברים, ולרווחה אין משאבים מספיקים להכל.
נטען כלפי שאינני נלחמת מספיק עבור הפנסיונרים. להבנתי אני משתדלת מאוד בישיבות הנהלת הקהילה שאינן חשופות לציבור.
לשמחתי נאמר בסקר ש"רוצים עוד טיולים". בשנה האחרונה בוטלו שלושה טיולים (בהשתתפות עצמית קטנה) מחוסר נרשמים.
נטען גם שאינני מגיעה לכל החברים שזקוקים לי, ומצד שני נטען שאני לוקה "בתסמונת המטפלת" ולוקחת אחריות מהחברים ובני-המשפחה.
אין לי ימים ושעות קבלה, אפשר להתקשר או להשאיר הודעה ואעשה כמיטב יכולתי להיענות.

מרפאת שיניים – חגית בורלס ענו 116 חברים

תודה למשיבים הרבים.
התוצאות מעידות על שביעות רצון כללית הן מהשירות והן מהצוות המקצועי. יש לכך עבורנו חשיבות רבה.
ההערה העיקרית הייתה בנוגע לזימון התורים. אני מקדמת בימים אלו זימון תורים על ידי SMS (ללא צורך בפתקים הוורודים).
היקף הלקוחות היום במרפאת-השיניים, אינו מאפשר גמישות בשעות הפתיחה. אני מקווה שעם קליטת משפחות חדשות לקיבוץ, יגדל היקף המטופלים כך שניתן יהיה להרחיב את שעות העבודה.
יש לנו יתרון בכך שיש לנו שני רופאים במרפאה, ואפשר לבחור ביניהם גם בהתאם לשעות העבודה שלהם. שני הרופאים שלנו נותנים מגוון רחב מאוד של טיפולים.


עלון המשק – סיגל דקל ענו 118 חברים

ראשית אני רוצה להודות לחברים רבים שכותבים, מסייעים, מציעים, מעירים, מגיבים, מעודדים ומודים. את ההערות בסקר לגבי העלון, ריכזתי לארבעה נושאים וזו התייחסותי:

עלויות – דרך יעילה להורדת עלויות העלון בלי לוותר עליו, היא להפחית את מספר העלונים המשוכפלים. לכן כל מי שאינו מעוניין לקבל את העלון בכלל או שמוכן לעבור לקבלו במייל (בצבע), בבקשה יעדכן אותי על כך. עם זאת, אני מפנה את תשומת-לב המפרסמים להיבט זה, כדי להסביר מדוע לא כל מודעה זוכה לעמוד שלם בעלון.

מידע – מיכה טיסר ואירית פואה מעבירים לעלון מידע באופן שוטף ומשקיעים בכך מאמץ וזמן רב. יש להקשיב להערות בעניין זה ולעשות מאמץ נוסף לפרט ולהבהיר את הדיווחים, אבל להתאים את הציפיות לכך שלא ניתן להעביר את כל פרטי הדיונים לציבור הרחב. מיכה הזמין חברים המעוניינים בפרטים נוספים לפנות אליו, ואפשר להיעזר (בימים כתיקונם) גם במפגשי "מה קורה במשק" שמארגנת רבקה שדה.

סגנון – לעלון יש תקנון, שאף נידון ארוכות, עודכן ואושר לאחרונה. הדברים המתפרסמים בו עומדים במגבלות התקנון, ואינם תוקפים ומאשימים חברים באופן אישי. מן הסתם, כאשר מאמר מערכת מבקר תופעה כלשהי, יהיו בין הקוראים כאלו שיזהו את עצמם כחלק ממנה ויחושו נפגעים. נכון להזכיר כי ביקורת היא לא רק זכות בסיסית, אלא אף חובה אזרחית בהקשר לעיתונות.

תוכן –  תחומי העניין שונים מאדם לאדם, ולא ניתן לעניין את כולם כל הזמן.
נכון שאני ממעטת להקדיש את העלון לנושאים שנויים במחלוקת, וזאת משום שלמדתי שהעיסוק בנושאים אלו משאיר את כל הצדדים בתחושה שלא יוצגו באופן הוגן. לכן אני מזמינה חברים לכתוב מאמרי דעה בכל נושא, ובאמצעותם לעורר תגובות ועיסוק בנושאים המעניינים אותם.
אני חושבת שאין חבר בעין-שמר שלא פניתי אליו אישית (בנוסף להזמנות הכלליות) להשתתף בעלון. אלו שדעתם לא מופיעה בו, הם אלו שזהו רצונם.

משאבי אנוש – שרית אלימלך ענו 67 חברים



תודה לחברים שענו על הסקר.
בנוגע לנחיצות התפקיד – משאבי-אנוש עוסק היום לא רק בעזרה לחברים במציאת עבודה, וכולל את רשת הביטחון, ליווי מנהלי הענפים בכל הנוגע להעסקת שכירים, איוש משרות, איוש ועדות, צוותים, צוותי איתור, ועדות שכר, קורסים והשתלמויות לעובדים ולמנהלים, טיפול בעובדים הזרים וטיפול בכל הקשור להעסקת כל העובדים השכירים הנמצאים בעין-שמר, מתהליך קליטת העובד ועד (במקרים שיש צורך בכך) לסיום העבודה. רוב חברי עין-שמר עובדים כיום מחוץ לקיבוץ, ואת השירותים הם מקבלים מאגף משאבי-אנוש במקום עבודתם. את אותם הדברים אני עושה מול החברים והשכירים העובדים בעין-שמר.
המשרה שלי בעין-שמר מוגדרת ליומיים בשבוע – שני ורביעי. ביום נוסף – יום ראשון - אני אחראית על חלק מענייני הביטוח של הקיבוץ, ויומיים בשבוע אני עובדת כמנהלת משאבי-אנוש בעין-החורש.
בימים בהם אני בעין-שמר ניתן להיפגש איתי. בנוסף ניתן ליצור קשר בכל יום וכמעט בכל שעה בטלפון ובמייל.



מנהלת קהילה – אירית פואה ענו 109 חברים



תודה אמיתית לחברים שענו לשאלות הסקר. אני רואה חשיבות בשיפור השירות באמצעות משוב זה.
תפקיד מנהלת-הקהילה הוא תפקיד מורכב ומאתגר, המשלב נושאים רבים וממשקים שונים - טיפול בפרט, עבודה עם מנהלי ענפים ומגזרים שונים, שיתוף-פעולה עם גורמים חיצוניים וצוות ההנהלה, וקידום היעדים והמשימות עליהם הוחלט.
הימים עמוסים מאוד, ישיבה רודפת ישיבה, מבוקר עד ערב. חשוב לי שתדעו, שאני עושה את מלאכתי מתוך אכפתיות רבה לעין-שמר ורצון לקדם את הדברים, אך לעיתים בשל העומס, התשובות או הטיפול לוקחים זמן רב יותר מכפי שאתם ואני רוצים.
במקרים בהם ניתנת תשובה שלילית, קשה לרובנו לקבל זאת, אך זהו חלק מתפקידי, כדי לשמור באופן הוגן ואחיד על החברים וההחלטות שהתקבלו.
חלק מתהליך השינוי הוא העברת מירב האחריות לחברים. זהו שינוי בהשוואה למה שהורגלנו, אך מחויב על מנת לייעל את המערכת ולצמצם את המשרות.
גם בנושא הטיפול בצעירים, האחריות עוברת מההורים והקיבוץ לצעירים עצמם. הצעירים הם אלה שצריכים, אם ירצו בכך, ליזום, לדחוף ולהיות שותפים לעשייה. לצערי, על אף שאני מזמינה שוב-ושוב את הבנים "לתפוס פיקוד", לא נמצאו אלו שירימו את הכפפה. אני שוב מזמינה אתכם הצעירים לבוא ולקחת חלק בעשייה של הקהילה. אף על פי כן, חשוב לי לומר בברור, שהטיפול הפרטני בצעירים לא נפגע.
בהזדמנות זו ברצוני להודות על שיתוף-הפעולה בעשייה הרבה, לחברי הנהלת קהילה וכל מנהלי הענפים ומרכזי הפעילויות.
דלתי פתוחה לכל אחת ואחד בכל עניין.                                                                               

חדשות הקורונה



מהתרבות  //  גלי יגודה ותמי צמח

מה יהיה עם כל החגים והמועדים של אפריל? שאלה חשובה שמעסיקה את כל רכזי ורכזות התרבות בכל הארץ. גם אצלנו בטבור-העולם, עוסקים בכך מרגע שנשמעה במהדורת החדשות המילה "קורונה". ההנחיות והכללים אוסרים עלינו להתכנס בקהילה ואפילו במשפחה המורחבת, ולכן העולם הווירטואלי תופס את המקום והכל עובר למדיה הדיגיטלית. ומה אצלנו?
בימים אלו אנו מסיימים לתכנן לפרטים את ערבי החג והטקסים של אפריל – ליל הסדר, ערב יום הזיכרון לשואה ולגבורה, ערב יום הזיכרון לחללי מערכות-ישראל וערב יום העצמאות - שישודרו  לחברים בערוץ הפנימי ובערוץ היוטיוב של עין-שמר.
מה תפקידכם בכוח? תפקיד חשוב! להתגייס לצילומים בבית, שירים, הקראות ועוד. הכל תוך שמירה על ההנחיות ששומרות על כולנו. נשמח לשיתוף הפעולה! באהבה ותקווה.




הזמנה מתפריט מטבח עין-שמר לארוחת ליל-הסדר
הזמנה מקוונת תשלח דרך "מקומי",
דפי-הזמנה יונחו בחדר הדואר (נא להקפיד על לבישת כפפות בנגיעה בדפים ובעטים)
ואפשר לתלוש ולהשתמש גם בדף זה.
את ההזמנות (בכתב ברור) יש לשים בתיבה שבחדר תאי-הדואר, עד יום חמישי 2.4.20.
הכל ייארז במטבח לפי ההזמנות,
והחלוקה תתקיים ביום רביעי 8.4.20 ערב-החג בשעות 10:00-12:00 בחדר-האוכל.

שם ושם משפחה:_____________________  מספר תקציב:________

מנה       מחיר בש"ח   למנה/יחידה  כמות
צלי בקר עם ירקות שורש  18       
סטייק פרגית עם פירות יבשים        18       
כרעיים עוף עם פירות יבשים ברוטב 18       
כבד קצוץ           8         
גפילטע פיש ביתי 8         
צמחוני - טורטייה (קמח תירס) במילוי ירקות ושעועית חומה    12       
תפוח-אדמה זעיר עם עשב תיבול     7         
אורז עם פלפלים קלויים ושקדים מולבנים     7         
ירק חם גזר צימעס           9         
מרק עוף 4         
קניידלעך            0.8      
סלט וולדורף       8         
סלט תפוחי-אדמה עם ביצה קשה     8         
סלט עגבניות שרי עם צנוברים        8         
סלט שעועית ירוקה עדינה  8         
סלט גזר עם פקאנים         8         
ליפתן פירות עשיר           8         

קורונה  צחוקים



רפי שפירא         1.4.2008
יפתח מור           1.4.1987
אמא ז'נבה          3.4.1984
יהודה ברכה        5.4.2014
תרצה ספקטור     9.4.1985
אשר שנפלד        10.4.1995
פנינה דגן            10.4.2018
יצחק עצמון        11.4.2007
יעקב רומנו         11.4.2014
רבקה גורפיין (אוכמני)     12.4.1983
מיכקה מצקין       12.4.1999
עמי לוריא          13.4.1990
אמא דנון 15.4.1986
רחלקה גור         15.4.2003
איילה טל            17.4.1994
סוניה כץ 17.4.2005
יוסף אשכולי       18.4.1991
פירה הררי          18.4.2008
חנוך וילן            21.4.1990
רחל סגולי          21.4.2002
זהבה אלפרוביץ   25.4.1944
חיים דז'יואן        25.4.1961
מלכה שנפלד       27.4.1976
רגינקה חדוותי     27.4.1992
פרומה ז'ורנה      29.4.1998

נזכור
תרצה ספקטור נפטרה ממחלה קשה באפריל 1985, לפני 35 שנה.
בת 36 היתה במותה.
נולדה וגדלה בקיבוץ העוגן, והגיעה לעין-שמר בעקבות נישואיה לעידו.
מבין שלושת ילדיה – שרון, טל ושמרית, רק טל חי היום עם משפחתו בעין-שמר.



בעין-שמר עבדה תרצה בחינוך ובטיפול בחולים והיתה מעורבת מאוד בחיי הקיבוץ.
להלן קטעים מדברים שכתבה והתפרסמו ב"הדף הירוק" בשנת 1984:
"לרחל סבוראי.
את ודאי אינך מכירה אותי, ואני רק קראתי מספר מאמרים מעניינים שלך בשטח החינוך. כמו כן שמעתי עליך דברים נפלאים. בכל זאת, בעניין הלינה המשותפת דעותינו חלוקות... אנסה להוכיח את חשיבות השינוי של שיטת הלינה...
כולנו בני-אדם, ואם שומרות רק שתי בחורות ובוכים 3-4 ילדים בבת-אחת, קשה לדעת למי לגשת קודם. בשביל הילדים הבוכים כל דקה היא שעה...
מדוע שומרת אומרת לאמא: "בגלל הילד שלך לא סרגתי כל הלילה". למרות שהכוונה לא היתה לפגוע, זה פגע ועוד איך...
לא נכון גם, שהשומרות תמיד שומרות על קור-רוחן. במו אוזניי שמעתי, כיצד ילדה אומרת לאמא שלה: "אמא תראי איזו מכשפה הייתי בלילה. תקראי בספר השמירה"... גם בני אמר שהוא קורא לשומרת והיא לא באה, ואם כן, אז אין לה זמן לחכות עד שיירדם.
על-פי מקרים אלה ואחרים, אפשר לראות שכיום מוסד שומרת-הלילה כלל אינו מכובד. על מקרים שכאלה את אינך מדברת, אך אני במשך 14 שנות שמירה, פעמיים בשנה, נתקלתי בהם...
דעי לך שאצלנו ובקיבוצים רבים אחרים, קשה למצוא משכיבות. קשה למטפלות להשכיב כל שבוע במשך שנים רבות. הן נשחקות עד שיוצאות ממעגל החינוך. מהיכן את פוסקת ש"המציאות המאפשרת להורים להיות לבדם אחרי שעות ההשכבה של הילדים, מקילה עליהם להיות הורים מחנכים"? אולי זה ההפך?
מסקנתי היא הפוכה משלך: עדיפה הלינה המשפחתית. שני ילדיי ישנים דווקא בחדר בשקט, ובבית-הילדים הם בוכים לעתים.
אינני יודעת באיזו שיטת לינה את גדלת, לי אישית יש זיכרונות מאוד לא טובים מהלינה המשותפת. בין היתר דלתות נעולות, דבר הנהוג לעשותו, אך אסור מבחינה חינוכית".